خبرگزاری کار ایران

ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

احزاب بلاتکلیف هر چه زودتر ساماندهی شوند

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۱۴

دولت قبل اساسا به نظام حزبی اعتقاد نداشت و به دنبال فعالیت‌های توده‌ای و پوپولیستی بود و نگاه منفی به هر گونه فعالیت حزبی، صنفی و داوطلبانه داشت و بنابراین نه تنها در توسعه احزاب اقدامی نکرد بلکه آسیب‌های زیادی نیز به آنها وارد ساخت.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: دولت یازدهم از لحاظ نظری اعتقاد به فعالیت‌های حزبی و مشارکت جمعی دارد، اما متاسفانه دولت در عرصه عمل اقدامی هوشمندانه انجام نداده و باید در این خصوص هر چه زودتر وارد عرصه اجرا شود.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با ضروری دانستن شکل‌گیری نظام حزبی در کشور گفت: احزاب همانند دولت پنهان هستند که تلاش می‌کنند در خصوص مسائل مختلف و حوزه‌های گوناگون برنامه و راهکار داشته باشند.

وی با بیان اینکه احزاب کانون رقابت‌های مثبت برای برنامه‌های درازمدت هستند، اظهار داشت: وقتی حزبی قدرت را در اختیار می‌گیرد و در یک زمان مشخص برنامه‌هایش را اجرا می‌کند، مردم هم راحت‌تر می‌توانند قضاوت کنند که آیا آن جریان و حزب توانسته موفق باشد یا خیر و بر اساس عملکرد و نه شعار رای می‌دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ناکارآمدی نظام‌های غیرحزبی یادآور شد: در کشورهایی که حزب پذیرفته نیست و نظام سیاسی، نظام حزبی نیست، شاهد درهم‌تندیگی مسائل و غیرشفاف شدن امور هستیم و از سوی دیگر افراد به دلیل عدم وجود احزاب توانمند نمی‌شوند.

ظریفیان ادامه داد: احزاب موجب آگاهی‌بخشی و توانمند شدن افراد جامعه می‌شوند. یکی از کارکردهای احزاب کادرسازی و آموزش سیاسی به افراد است. آنها باید در خصوص مسائل مختلف برنامه ارائه دهد و در واقع شاهد ساماندهی خردجمعی از طریق هوشمند کردن سلایق و سامان دادن علایق و پیشبرد توسعه هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به الزامات نظام حزبی تصریح کرد: در وهله اول، لازم است بخشی از بزرگان دینی ما به توسعه احزاب توصیه کنند به عبارت دیگر آنها باید احزاب را بپذیرند تا جامعه این تصور را نداشته باشد که حزب با دین مغایرت دارد.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش‌های پایه‌ای به افراد خاطرنشان کرد: لازم است افراد جامعه از سنین کودکی و نوجوانی مشارکت جمعی را مورد آموزش قرار بگیرند. متاسفانه ما ایرانیان در مساله کارهای جمعی نمره درخشانی نداریم و باید قدرت تحمل، نقد و کار جمعی را از سنین کودکی به افراد جامعه‌مان آموزش دهیم.

ظریفیان با بیان اینکه احزاب نیز برای جا افتادن ضرورت نظام حزبی در جامعه باید فعال باشند، ابراز داشت: متاسفانه احزاب ما حرفه‌ای نیستند. مسئولان احزاب ما ده‌ها دغدغه و کار دارند و پس از انجام آن کارها و دغدغه‌‌ها به فکر کار حزبی می افتند و این در حالی است که این رفتار موجب حزب‌گریزی افراد مختلف می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رفتار دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: متاسفانه دولت قبل اساسا به نظام حزبی اعتقاد نداشت و به دنبال فعالیت‌های توده‌ای و پوپولیستی بود و نگاه منفی به هر گونه فعالیت حزبی، صنفی و داوطلبانه داشت و بنابراین نه تنها در توسعه احزاب اقدامی نکرد بلکه آسیب‌های زیادی نیز به آنها وارد ساخت.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از لحاظ نظری اعتقاد به فعالیت‌های حزبی و مشارکت جمعی دارد، تاکید کرد: متاسفانه دولت در عرصه عمل اقدامی هوشمندانه انجام نداده و باید در این خصوص هر چه زودتر وارد عرصه اجرا شود. فرصت‌ها اندک است و اگر به آنها توجهی نشود دیگر بازنخواهند گشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به نامشخص بودن وضعیت خانه احزاب گفت: دولت هر چه زودتر باید به فکر مشخص شدن وضعیت خانه احزاب، فعالیت و ساماندهی احزاب بلاتکلیف و ایجاد قوانین حمایتی درباره احزاب باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز