خبرگزاری کار ایران

کولایی در نشست تخصصی چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل:

امروز چهره هولناکی از اسلام به جهانیان نشان داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۲۱۹

هزینه‌های گزافی در جنگ‌های اول و دوم جهانی و همچنین جنگ‌های اول و دوم خلیج فارس صورت گرفته است که باید گفت خشونت جاری در جهان در تمامی قاره‌ها مانند قاره آفریقا و آمریکا بیشترین هزینه‌های انسانی و مالی را بر جای گذاشته است.

یک نماینده مجلس ششم تاکید کرد: امروز در عرصه بین‌المللی چهره هولناکی از اسلام به جهان نشان داده شده است که غیرواقعی است. نباید این وضعیت ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهه کولایی در نشست تخصصی چالش‌های رفع خشونت از نظام بین‌الملل، اشاره به لزوم بررسی و رفع خشونت در نظام بین‌الملل گفت: در بخش اجرای حقوق بشر همواره در سطح بین‌الملل شاهد رفتارهای دوگانه و در مواردی شاهد برخوردهای چندگانه هستیم.

وی ادامه داد: صرف وضع قوانین و تصویب مصوبه‌ها و شکل‌گیری بدنه قوانین نشان داده تا عامل اصلی این تغییرات تمرکز پیدا نکند، وضعیت تغییر نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه صرف بیان مسأله ظرفیت‌سازی نمی‌تواند راه‌های اجرایی آرمان‌های متعالی را مشخص کند، اظهار داشت: برای بیان دغدغه‌ها دست ما از محیط بین‌المللی کوتاه است. اما می‌توانیم به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند نکاتی را انتقال دهیم. امروز در عرصه بین‌المللی چهره هولناکی از اسلام به جهان نشان داده شده است که غیرواقعی است. نباید این وضعیت ادامه داشته باشد.

کولایی در مقدمه این همایش با اشاره و بررسی روند خشونت پس از جنگ جهانی دوم در نظام بین‌الملل، تصریح کرد: پس از سال ۱۹۴۵ جهانیان به درک تعصب برانگیزی رسیدند که چگونه ممکن است در مرفه‌ترین و دموکرات‌ترین قاره شاهد جنگ‌های جهانی آن هم به فاصله کمتر از نیم قرن باشیم. سیاستمداران، تحلیلگران و جامعه‌شناسان هر یک گزارش و تحلیل خود را نسبت به این مسأله اذعان داشته‌اند و با ادبیات مشترک به منظور زندگی بر روی این کره خاکی به یک جمله رسیده‌اند و آن هم رفع خشونت از نظام بین‌الملل است.

در ادامه نشست هنگامه صابری استاد دانشگاه بوستون در خصوص رابطه حقوق با خشونت ابراز داشت: حقوق و خشونت با هم ارتباطی ندارند که البته این ساده اندیشانه است و باید بگوییم در این خصوص دیدگاه‌های متفاوتی مانند دیدگاه‌های الهیاتی مطرح است. چراکه در دیدگاه‌های الهیاتی از شهادت سخن به میان می‌آورند که البته باید گفت این موضوع تنها مختص دین اسلام نیست و در ادیان دیگر هم چنین مساله‌ای مطرح است که البته از لفظ قربانی کردن از آن اسم برده شده است.

صابری در خصوص مبانی حقوق بین‌الملل و خشونت بیان داشت: دو نوع خشونت در جهان مطرح است، خشونت آرام و خشونت تند که باید گفت خشونت آرام جنبه مطبوعاتی ندارد، به طوری که خیلی آرام اتفاق می‌افتد و در لایه‌های زیرین یک موضوع رخ می‌دهد. چرا‌که به دلیل آرام بودن آن و نامحسوس خواندن آن هیچ مطبوعات یا رسانه‌ای از آن صحبت نمی‌کند و البته باید دانست که در حقوق دو نقش بسیار مهم در خصوص خشونت آرام مطرح است؛ یعنی بحثپیشین و پسین و در مفهوم پسین باید گفت معیارهای خاص مطرح است که باید به مسئولیت مدنی در این بین اشاره کرد و این حقوق در جایی وارد می‌شود که بتوان در رفع خشونت کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز