خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله شهرستانی در دیدار فراکسیون اهل سنت مجلس:

گروه‌های تکفیری موجب فاصله بین مذاهب عراق هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۲۹

اگرچه با ورود گروهک های تکفیری به عراق، فاصله ای بین مذاهب اسلامی در این کشور ایجاد شد اما واقعا تعاملات خوبی بین پیروان سنی و شیعه عراقی وجود دارد / همه ما در یک صف واحد در مقابل دشمنان هستیم.

نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی با بیان اینکه به اعتقاد آیت‌الله العظمی سیستانی معتقد هستند شیعه و سنی برادران یکدیگر هستند، گفت: ارتباط و رفت و آمد بین گروه‌های شیعه و اهل سنت مخصوصا در شرایط فعلی، بسیار مهم و باعثایجاد وحدت و اتحاد در دنیای اسلام و همه مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، ظهر امروز در دیدار نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی که به مناسبت هفته وحدت به قم سفر کرده بودند، با تأکید بر ضرورت وحدت جهان اسلام به ویژه در شرایط کنونی اظهار داشت: ما همیشه معتقد بودیم که در یک صف و جبهه مقابل دشمن و استکبار جهانی قرار داریم.

وی با بیان اینکه برخی قبایل بزرگ در کشور عراق با وجود نیمی از پیروان شیعیان و نیمی از پیروان اهل سنت، زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و حتی با هم ازدواج می‌کنند، گفت: واقعا در کشور عراق مشکل شیعه و سنی وجود ندارد.

نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، با بیان اینکه تعاملات پیروان اهل سنت و شیعیان در کشور عراق بسیار بالاست و حتی علمای آنان نیز چنین فکری دارند، گفت: بسیاری از علمای اهل تشیع کشور عراق در مکان‌هایی مانند اعظمیه و در مراسم مختلف اهل سنت از جمله جشن‌های آنان شرکت دارند و از آن طرف علمای اهل تسنن کشور عراق نیز، در مراسم‌ جشن و شادی شیعیان در شهرهایی مانند کربلا شرکت می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تحرکات و فعالیت‌های گروه تکفیری از جمله گروهک تروریستی داعش در کشور عراق اشاره کرد و گفت: پیش از ورود گروهک‌های تکفیری و فعالیت‌های آنان در کشور عراق، پیروان مذهب تشیع و پیروان اهل سنت ارتباط تنگاتنگی داشتند اما ورد گروهک‌های تکفیری به این کشور، سبب ایجاد فاصله بین مذاهب مختلف در عراق شد.

آیت‌الله شهرستانی با بیان اینکه یکی از بهترین سوژه‌ها برای دشمنان اسلام، همین اختلاف بین پیروان مذهب تشیع و پیروان اهل سنت است، گفت: بعد از فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی در خصوص مقابله با گروهک تروریستی داعش، دشمنان قصد کردند از این فتوا، به منظور ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن سوء‌استفاده کرده و مطرح می‌کردند که آیت‌الله العظمی سیستانی این فتوا را ضدّ اهل سنت داده‌اند؛ به همین دلیل حضرت آیت‌الله سیستانی مجددا اعلام کردند ما اعتقاد به وجود شیعه، سنی، ایزدی و مسیحی در یک صف واحد و متحد، در مقابل دشمنان داریم؛ چرا که آیت‌الله العظمی سیستانی معتقد هستند شیعه و سنی برادران یکدیگر هستند.

نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی در ایران، با بیان اینکه آمدن گروهک‌های تکفیری از جمله داعش و خط سلفی، سبب به وجود آمدن فتنه و اختلاف بین مذاهب اسلامی در کشور عراق شد، گفت: در شرایط کنونی، گروهک‌های تکفیری و سلفی، مشکل اصلی کشور عراق هستند.

وی با بیان اینکه برای رساندن پیام اسلام به همه دنیا و همچنین اتحاد مذاهب اسلامی باید به سمت تقویت رسانه‌های خود و انتقال واقعیت‌ها حرکت کنیم، گفت: واقعا در حال حاضر ضعف رسانه‌ای یکی از مشکلات اصلی ما محسوب می‌شود؛ توضیح اینکه که در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم اما رسانه قوی برای انتقال حرف‌های خود نداریم.

آیت الله شهرستانی افزود: مثلا در حادثه سیدنی استرالیا دیدیم که رسانه‌های غربی چه غوغایی کردند اما با وجود اینکه ایران آن را رد کرد، اما این پیام ایران به دنیا منتقل نشد.

وی در ادامه سخنان خود به جایگاه مرجعیت شیعیان در کشور عراق اشاره کرد و گفت: اگرچه جرج بوش در دوران ریاست جمهوری خود، پنج بار به حضرت آیت الله سیستانی نامه نوشت و با عدم پاسخ ایشان به هر پنج نامه، بوش ناراحت شد و اعتراض کرد، اما این اتفاق جایگاه والای مرجعیت شیعه در عراق را نشان می‌دهد.

نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی در ایران، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اختلاف نظرهای شیعیان و اهل تسنن با تنش و درگیری متفاوت است، گفت: اختلاف نظر امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و ما هم آن را قبول داشته و مایه رشد و تکامل می‌دانیم اما حرف ما این است که اختلاف نظر با تنش و درگیری متفاوت است.

آیت الله شهرستانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: ارتباط و رفت و آمد بین گروه‌های شیعه و اهل سنت مخصوصا در شرایط فعلی، بسیار مهم و باعثایجاد وحدت و اتحاد در دنیای اسلام و همه مسلمانان است و البته معتقدیم که باید در این راه، به استفاده از ابزار رسانه و ارتباطات توجه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز