خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم اعلام کرد:

بررسی آیین نامه برخورد با تخلفات علمی در هیات دولت

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۶۱

با پایان یافتن بررسی لایحه آیین نامه اجرایی پیشنهادی این وزارتخانه با موضوع برخورد با تخلفات علمی مانند فروش پایان نامه در کمیسیون های تخصصی هیات دولت، این آیین نامه در جلسات آتی دولت بررسی می شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: با پایان یافتن بررسی لایحه آیین نامه اجرایی پیشنهادی این وزارتخانه با موضوع برخورد با تخلفات علمی مانند فروش پایان نامه در کمیسیون های تخصصی هیات دولت، این آیین نامه در جلسات آتی دولت بررسی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سعدالله نصیری قیداری پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این آیین نامه مصادیق تخلفات و مجازهای متناسب با این تخلفات تعیین شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه برخورد با تخلفات در آموزش عالی خلا قانونی شاهد نیستیم، اظهار کرد: مشکل کنونی جامعه اتفاقات ناخوشایند برای جامعه علمی است که در خیابان ها و برخی بنگاه ها روی می دهد و برخورد با این گونه مسایل در این لایحه پیش بینی شده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به اهمیت موضوع برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد که این لایحه پس از تقدیم به مجلس در اولویت بررسی در صحن علنی قرار گیرد.
وی ادامه داد: وزارت علوم مصمم به ارتقای کیفیت تولید علم در کشور است و در این راستا به دنبال تخلفاتی است که به حرکت علمی کشور آسیب وارد می کند و در قالب رفتارهای دور از اخلاق به صورت فروش مقاله، پایان نامه و طرح تحقیقاتی بروز یافته است.
نصیری قیداری گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشور در مقایسه با سایر کشورها، جایگاه بسیار خوبی از نظر رعایت نزاکت علمی دارند اما وزارت علوم همین میزان اندک تخلفات را نمی پذیرد و مصمم به توقف آنها است.
وی افزود: در حال حاضر با استناد به قوانین و ظرفیت های قانونی پیش بینی شده مانند قانون مالکیت معنوی مصوب مجلس هشتم و کمیته های انضباطی اساتید دانشگاه می توان با این گونه تخلف ها برخورد کرد.
وی گفت: همچنین هیات های رسیدگی به تخلفات اساتید، قوانین خاصی دارند و از این رو، در حوزه آموزش عالی نیازی به قانون جدید نیست بلکه اجرایی کردن این موضوعات در سطح خیابان و بنگاه ها نیازمند تدوین آیین نامه اجرایی است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به افزایش ۱۹.۶ درصدی بودجه دانشگاه ها به طور متوسط و افزایش ۲۷ درصدی بودجه بخش پژوهش گفت: در شرایطی که دولت بودجه انقباظی را به مجلس تقدیم کرده است، باید از دولت تدبیر و امید تشکر کنیم که نگاه نسبتا سخاوتمندانه ای را به بودجه وزارت علوم و دانشگاه ها داشته است.
وی اظهار کرد: بودجه بخش ستادی این وزارتخانه تنها سه درصد افزایش داشته است که به معنای تاکید بر صرفه جویی است.
نصیری قیداری در ادامه از روسای دانشگاه های سراسر کشور خواست که با توجه به مفاد لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، در راستای استفاده از ظرفیت خیرین در کمک به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گام بردارند و گفت: چنانچه هر یک از دانشگاه ها، بنیادهای خیرین را شکل نداده اند، لازم است که این بنیادهای پربرکت را تشکیل دهند و از ظرفیت خیرین در راستای تامین تجهیزات دانشگاه ها و تاسیس آزمایشگاه های علمی بهره گیرند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا در باره نگاه وزارت علوم به گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیان کرد: در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تاکید بر کیفیت فعالیت های علمی شده است و در این مسیر با همکاری دانشگاه ها و با محوریت شورای گسترش وزارت علوم، موضوع کیفیت دوره های تحصیلی مدنظر است.
وی گفت: رشته محل های اعلام شده از دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه پذیرش دانشجو سال ۹۴ قطعی نیست و تا اردیبهشت ماه فرصت داده شده تا کمیته مشترک وزارت علوم و این دانشگاه، این رشته ها را بازبینی کنند و رشته هایی که بر اساس استانداردها، امکانات لازم و اعضای هیات علمی متناسب با آن را داشته باشند در دفترچه آزمون این دانشگاه باقی خواهند ماند.
نصیری قیداری در ادامه استان فارس را دارای سابقه مثبت در آموزش عالی کشور دانست و گفت: با توجه به فعالیت دانشگاه های بسیار خوب در استان و سابقه درخشان و نوع حرکت آنها می توان گفت که حرکت علمی موفقی در این استان چه از سوی دانشگاه های دولتی، چه پیام نور و چه دانشگاه آزاد در جریان بوده است.
وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که نگاه استان فارس به آموزش عالی نگاهی جدی و مثبت است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از این گفت و گو که در حاشیه بازدید وی از دانشگاه پیام نور استان فارس صورت گرفت، این دانشگاه را یکی از دانشگاه های خوب کشور ارزیابی کرد.
وی گفت: دانشگاه پیام نور فارس در برخی ابعاد جایگاه نخست را در سطح دانشگاه های پیام نور در کشور به خود اختصاص داده است.
نصیری قیداری اظهار کرد: با توجه به اینکه اساسنامه خاصی برای دانشگاه پیام نور در سراسر کشور تدوین و تصویب شده است، اگر این دانشگاه ویژگی های متفاوت خود در مقایسه با دیگر مراکز آموزش عالی را جدی بگیرد و از این ظرفیت بهره گیرد، می تواند در حوزه های مختلف شاهد رشد و شکوفایی باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پنجشنبه در سفر به شیراز همچنین از دانشگاه پیام نور مرکز شیراز بازدید می کند.
در این بازدید، سرپرست دانشگاه پیام نور استان فارس، نصیری قیداری را همراهی می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز