خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد:

جبهه تحریم علیه ایران از جبهه دفاع مقدس سخت‌ترو پیچیده‌تر است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۷۷

مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت دکتر علیمحمدی با حضور خانواده شهدای هسته‌ای، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و برخی از مسئولان نظام برگزار شد.

مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت دکتر علیمحمدی با حضور خانواده معظم شهدای هسته‌ای، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و معاونین و مدیران این سازمان روز دوشنبه در مجتمع غنی‌سازی فردو(شهید علیمحمدی) برگزار شد. در این مراسم از خانواده شهدای گرانقدر هسته‌ای تقدیر بعمل آمد و ابوترابی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش ایلنا، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود برای علی اکبر صالحی، همکاران وی و چهره‌هایی که توفیق تلاش در پایگاه علمی مزین به نام ماندگار شهید دانشمند، فرهیخته، متعهد و سخت‌کوش دکتر علیمحمدی را دارند، آرزوی توفیق نمود و از حضور همسران مکرم شهدای عالی‌قدر، خانواده‌های معزز، فرزندان برومند شهید عالی‌قدر دکتر علیمحمدی و شهیدان عالم و فداکار دکتر شهریاری و مهندس رضایی‌نژاد تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات بنیادی و کلیدی کشور ایران در نیم‌قرن اخیر گفت: «این تحولات را در عرصه‌های فرهنگی سیاسی و اجتماعی، در عرصه‌های علمی، در حوزه‌های محوری دفاعی و در تمام حوزه‌های زندگی ملت بزرگ ایران مشاهده می‌کنیم. تحولاتی که راه را برای فروریختن ارکان نظام شاهنشاهی مورد حمایت کامل غرب و آمریکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم آورد.»

نائب رئیس مجلس ادامه داد: «در مبارزه ملت ایران با نظام دیکتاتوری و وابسته، شاهد عناصر مهم و تعیین‌کننده‌ای بودیم که این رویارویی را به یک حرکت استثنایی و بی‌بدیل تبدیل کرد. یکی از این عناصر مهم وجود رهبری صالح بود، دیگری حضور مردمی هوشمند و وفادار در متن این رویارویی و تقابل حضور دین به‌عنوان یک اصل محوری و تعیین‌کننده بود. در رویارویی مردم با نظام سلطه، عنصر دین نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. شعارها گویای این حقیقت بود. شاید همین عوامل سه‌گانه بود که هزینه‌ها را به یک معنا کاهش داد و زمینه پیروزی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم آورد. بعدازاین رویداد حادثه دفاع مقدس شکل گرفت. در این صحنه هم تمامی نظام سلطه با تمام قدرت رویاروی ملت ایران و انقلاب نوپای ما قرار گرفت؛ انقلابی که دوران شیرخوارگی و دوران کودکی و خردسالی خود را طی می‌کرد. در این صحنه هم شاهد حضور سه عنصر در کنار هم بودیم: رهبری صالح و مقتدر، ملتی هوشمند و وفادار و عنصر محوری دین. شما اگر در جبهه‌های نبرد حضور می‌یافتید این ارکان کلیدی را با همه وجود مشاهده می‌کردید. شعارها، پیام‌ها، نمازها، قرآن‌ها همه و همه حکایت از حضور دین و اسلام داشت.»

ابوترابی ضمن تاکید بر شوق شهادت که در وصیت‌نامه شهدا موج می‌زند، آن را برآمده از یک اعتقاد و باور دینی دانست و افزود: «حضور رهبری و فرماندهی صالح و مقتدر در جبهه جنگ و نبرد با همه قدرت رخ می‌نمود و نقش ایفا می‌کرد. رهبری مبتنی بر دانش، رهبری مبتنی بر ایمان، رهبری مبتنی بر اتکال به خدای سبحان، رهبری که این سخن امیرالمؤمنین علی(ع) را شعار خود و سربازانش می‌دید؛ «عَضَّ عَلَی نَاجِذِکَ أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ» قدم‌هایت را چون میخ بر زمین بکوب، جمجمه‌ی خود را به خدای سبحان عاریه ده «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ» کوه‌ها لرزیدند تو نباید لرزه‌ای در وجودت مشاهده شود. این پیام در چهره امام و یاران امام موج می‌زد. رمز پیروزی ما در دفاع مقدس در همین ارکان سه‌گانه بود: رهبری صالح، سربازان و ملتی وفادار، هوشمند و ایستاده و ایمانی راسخ به خدای سبحان. در دوران تحریم در برابر اتحاد نامقدس شرق و غرب که از همه توانشان برای شکستن این قامت استوار بهره گرفتند، این سه عنصر را در کنار هم می‌بینیم.»

وی جبهه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را از جبهه دفاع مقدس سخت‌تر، باصلابت‌تر، پیچیده‌تر و هماهنگ‌تر خواند و گفت: «تمام اردوگاه کفر با همه قدرت کنار هم قرار گرفتند. تحریم‌های شورای امنیت، ارجاع پرونده به شورای امنیت، تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌های کنگره و اتحادیه اروپا اقداماتی بود که ازنظر تحلیل‌گران سیاسی و صاحب‌نظران اقتصادی باید فقط یک نتیجه می‌داشت و آن هم تسلیم بی‌قیدوشرط ایران در برابر همه خواسته‌های اردوگاه غرب بود. در این رویارویی ما شاهد حضور سه عنصر رهبری مقتدر، هوشمند، باصلابت و متکی به خدای متعال، ملتی صبور، مقاوم و ایستاده و ایمانی راسخ به خدای متعال بودیم. اسلام و ایمان راه را برای یک پیروزی استثنایی، عزت بخش و افتخارآفرین هموار کرد. کدام هوشمندی گمان می‌کرد که ملت ایران از تحریم‌های سخت عبور کند و نه‌تنها گرفتار چالش‌های سیاسی و شورش‌های خیابانی نشود بلکه با الهام از رهبر عظیم‌الشان خویش حماسه بزرگ سیاسی ۲۴خرداد ۱۳۹۲ را در اوج قدرت خلق نماید. این دستاورد عظیم ثمره پیوند رهبری صالح، ملتی هوشمند و وفادار و نقش‌آفرینی دین و اسلام به‌عنوان حلقه کلیدی و دل‌فریب بود. رویداد دیگری که در این دوران شکل گرفت حرکت علمی ایران بود. ما در این تاریخ کوتاه از حیات افتخار‌آفرین انقلاب اسلامی و ملت ایران شاهد تحولات علمی و رویدادهای عزت‌بخش در این عرصه مهم و کلیدی بوده‌ایم. کاروان علمی شکل گرفت. کشوری که مجموعه دانشجویانش در مقطع آموزش عالی که قریب‌به‌اتفاق آنان در مقطع کارشناسی و تعداد کمی در مقطع ارشد اشتغال به تحصیل داشتند و بهره‌ای از آموزش دانشجویان در مقاطع عالی تحصیل نبود و یک مجموعه ۱۸۰ هزار نفری در بالاترین آمار مجموعه دانشگاهیان کشور را تشکیل می‌داد، مبدل به مجموعه‌ای بیش از ۴میلیون و ۵۰۰هزار دانشجو با خیل عظیمی از استادان و قدرت تربیت دانشجو در مقاطع عالی علمی در تمامی رشته‌های موردنیاز کشور شد. برادران عزیز، خواهران محترم، یکی از بهترین نمادهای این حرکت افتخارآفرین علمی، شهید عالی‌قدر دکتر علیمحمدی است که از دبستان تا پایان عالی‌ترین مقطع تحصیل، تمام دوره‌های علمی خود را در ایران اسلامی و در جمهوری اسلامی سپری کرد. او نخستین دانشجوی فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته فیزیک از نخستین دوره از دانشگاه صنعتی شریف است.»

ابوترابی با اشاره به نخستین خروجی دانشجوی دکترای فیزیک کشور، چهره‌ای نامدار و علمی که حدود ۵۵ مقاله ISI بین‌المللی دارد، افزود: «در تبدیل دانش به فناوری در حوزه‌های مهم و محوری کشور، که یکی از آن رشته‌ها هسته‌ای است، بعضی از حوزه‌های تلاش موفق شهید دکتر علیمحمدی تا به امروز هم بازگو نشده است. این ظرفیت علمی ایران است. وقتی نخستین دانشجو از نخستین دوره دکترای فیزیک کشور علیمحمدی می‌شود یعنی این کشور در ۵۰ سال پیش رو می‌تواند به هدفی که رهبری معظم انقلاب تعریف کرده است، یعنی مبدل شدن به کشور مرجع علمی در جهان دست پیدا کند. این ظرفیت را هم دارد. به کدام دلیل؟ به دلیل شخصیت دکتر علیمحمدی. این‌که دیگر معما نیست. به دلیل جایگاه علمی دکتر شهریاری جوان و دکتر رضایی‌نژادها است. ایران در دوران کوتاه از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در عرصه تولید دانش، تربیت نیروهای عالی و فرهیخته، تبدیل دانش به فناوری و کوتاه نمودن زمان تولید علم و فناوری جایگاه بسیار فاخری امروز در جهان دارد. باآنکه ما در رشته‌های متنوع علمی، در رشته‌های پزشکی و در حوزه‌های گوناگون از مهندسی جایگاه فاخری داریم اما نمی‌توان جایگاه فاخر ایران در حوزه دانش هسته‌ای و تبدیل این دانش به فناوری را با حوزه‌های دیگر مقایسه کرد. اینجا ما با یک جهش استثنایی روبرو هستیم. درحالی‌که در یک محاصره علمی استثنایی بوده‌ایم.»

وی با اشاره به خاطرات مجلس ششم و گزارش‌های انتشار یافته مبنی بر ساخت چند سانتریفیوژ در کشور گفت: «بعضی که خود را در این رشته صاحب‌نظر می‌دانستند و تحصیلات دانشگاهی‌شان در این رشته بود، سخنرانی کردند و این سخن را برای کشوری مثل ایران غیرواقعی و غیرممکن تبیین نمودند. آن سخن غیرواقعی و غیرممکن امروز به حدود ۲۰هزار سانتریفیوژ مبدل شده است که ۹۰۰۰ دستگاه آن در حال گردش است. به راکتور تحقیقاتی آب‌سنگین اراک با پیشرفت تقریباً ۱۰۰درصد مبدل شده است که این رویکرد رویدادی بزرگ و استثنایی است. اینکه می‌بینید امروز دنیا باادب و با تواضع با ملت ایران سخن می‌گوید، اینکه می‌بینید ۱ + ۵، پنج قدرت هسته‌ای شش قدرت بزرگ اقتصادی، سیاسی، نظامی و رسانه‌ای که دنیا را در قبضه قدرت خود می‌بینند، در یک میز مذاکره متوازن با جمهوری اسلامی می‌نشینند، برای این جایگاه فاخری است که ملت ایران در عرصه‌های گوناگون در رویارویی با همه قدرت‌های غربی و اردوگاه استکبار به دست آورده است. عبور از این تنگناها، تبدیل کردن دفاع مقدس به سکوی پرش برای رسیدن به نقطه‌های اوج، قدرت عبور از تحریم اقتصادی برای تبدیل نمودن ایران به یک قدرت اقتصادی، عبور از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی برای تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت علمی مطرح در جهان این جایگاه فاخر را برای ملت بزرگ ایران خلق کرده است و این جایگاه فاخر ثمره همان سه اصل محوری و کلیدی است که در رویارویی با دیکتاتوری شاه و در رویارویی با اردوگاه کفر در دفاع مقدس و در تحریم ایفای نقش کرد. رهبری صالح. اگر رهبری صالح نبود دانشمندان جوان ما که معدل سنشان حدود ۲۶ سال است امروز این کار بزرگی هسته‌ای را در کشور سامان نمی‌دادند. این رهبری صالح راه را نشان می‌دهد و حمایت می‌کند و مسیر حرکت را هموار می‌نماید. به‌عنوان یک تکیه‌گاه قوی در کنار یک نسل جوان عالم ایفای نقش می‌کند و مسیر عزت و اقتدار را هموار می‌نماید.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ شش روزه مصر گفت: «یادم نمی‌رود با آنکه چندان سنی از عمرم نمی‌گذشت هنگامی‌که در جنگ شش روزه همه کشورهای عرب مثل زمان عبدالناصر سوریه و اردن با رژیم صهیونیستی، نه رژیم صهیونیستی مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ بلکه رژیم صهیونیستی مدل نیمه دوم دهه ۴۰، که قابل‌مقایسه با رژیم صهیونیستی امروز نبود، درگیر شدند و شکست خوردند صهیونیست‌ها به همه اهدافشان رسیدند و آتش‌بس اعلام شد. برخی فرماندهان ارتش مصر استعفا دادند و چشمانی پرخون داشتند چون در خود زمینه مقاومت را می‌دیدند. اما اگر رهبری صالح نباشد که اجازه ایفای نقش نمی دهد. رهبری صالح، مردانی توانا و عالم و عنصر دین و ایمان در جان شهید علیمحمدی موج می‌زد و آن ایران امروز در چادر مشکی همسر مکرمه‌اش که نماد عفت و ایمان و اسلام است، در دختر پاکیزه و مهذبش و در چهره نورانی پسر او مشاهده می‌کنید. این خانواده، خانواده دین است. این‌ها از دل اسلام سربرآورده و علیمحمدی را به کشور تقدیم نموده‌اند. اگر دین، اسلام و معنویت نبود این انگیزه بالا برای خدمت نبود و او را در این جایگاه فاخر قرار نمی‌داد. این کاروان علمی اگر می‌بینید راه را می‌شکافد و پیش می‌رود برای پیوند علم و دین است و قرار گرفتن دین و علم فقط در نظامی که بر محور فقاهت و عدالت مدیریت می‌شود، به ثمر می‌نشیند.»

ابوترابی ضمن اشاره به حدود ۱۵هزار جوان عالم تحصیل‌کرده در رشته‌های موردنیاز دانش و فناوری هسته‌ای کشور افزود: «با وجود حضور خیل جوانان عالم و استادان گران‌مایه در سایه این اصول و در پرتو این ارکان آینده نویدبخش و الهام‌بخشی در انتظار ملت ایران است. ما قطعاً می‌توانیم به افق‌های پیش رو دست یابیم و اهداف تعیین شده را محقق نماییم. در تمام عرصه‌های حیات و زندگی به معنای واقعی کلمه به قله‌های موفقیت نایل شویم. و این مهم قطعاً در سایه تلاش استادان، عالمان، دانشجویان، مدیران صالح و هوشمند محقق خواهد شد. امروز این پایگاه علمی که نماد افتخاری برای ملت ایران است؛ مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علیمحمدی «فردو» که چون نگینی درخشان در دنیای اسلام می‌درخشد، دانش، فناوری و ابتکار عمل، قدرت، استقامت، شهامت، انگیزه بالای متخصصین، دانشمندان، استادان و دانشجویان مار ا به نمایش گذاشته است؛ محصول نظامی است که در پرتو این ارکان عزت بخش حرکت می‌کند.»

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: «خدای متعال راه را برای اقتدار روزافزون ملت بزرگ ایران در سایه اسلام، در پرتو پیوند استوار امت با رهبری خویش، در پرتو انوار پرفروغ آموزه‌های قرآن و عترت و در سایه وحدت برآمده از ارزش‌های متعالی اسلام هموار بنماید و ان شاءا… در آینده نزدیکی شاهد اقتدار و عزت روزافزون ملت بزرگ ایران در عرصه‌های اقتصادی و در همه حوزه‌های مهم و محوری و کلیدی باشیم. بنده مجدداً از برادر عزیز و ارجمندم، استاد محترم جناب آقای دکتر صالحی و همکاران معزز ایشان تشکر و تقدیر دارم. چهره‌های عالمی که امروز مایه عزت ملت بزرگ ایران است. برای شهدای عالی‌قدر که همیشه چون مشعلی پرفروغ فراروی ملت بزرگ ایران و ملل جهان می‌درخشند و خواهند درخشید و خانواده‌های معزز و مکرم و گران‌قدر آنان تشکر و تقدیر دارم و برای همه شما عزیزان از خدای متعال آرزوی توفیق و سعادت دارم.»

در پایان این سخنرانی حضار از بخشی از فعالیت‌های این مرکز در حوزه غنی‌سازی دیدن نموده و از نزدیک آشنا شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز