خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان محاسبات پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران:

هر سال بودجه‌ تعیین می‌شود اما از توسعه خبری نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۱۰۱

باید قطع وابستگی هزینه‌های جاری به نفت تحقق یابد زیرا نفت ثروتی بین‌ النسلی است که بایستی درآمدهای آن به عمران و توسعه کشور تخصیص یابد.

رئیس دیوان محاسبات گفت: حذف ۱۰میلیون نفر پردرآمد که هیچ نیازی به یارانه نقدی ندارند ۵۴۰۰ میلیارد تومان به درآمد دولت کمک می‌کند که این پول می‌تواند به ارتقای نظام سلامت کمک کند.

به گزارش ایلنا، امین‌حسین رحیمی در خطبه دوم پیش از نماز جمعه تهران، افزود: یکی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید تخصیص ۲۷۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت بود که نتایج بسیار خوبی را برای مردم به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۶میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند، اظهار داشت: قانون هم برای حذف پردرآمد‌ها تکلیف کرده و دولت باید برای این مهم همت کند.

وی با محکوم کردن رسانه‌های فرانسه در توهین به پیامبر اسلام گفت: پیامی که از سوی مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی فرستاده شد٬ گام ارزشمندی در جهت خنثی‌سازی اسلام‌هراسی است که از سوی سرویس‌های جاسوسی غربی تبلیغ می‌شود.

رحیمی در خصوص وظایف دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات مطابق قانون اساسی و قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی از سوی مردم وظیفه نظارت بر امور مالی دستگاه‌ها و اجرای صحیح بودجه را بر عهده دارد.

به گفته رئیس دیوان محاسبات، هر ساله بودجه‌ای برای توسعه کشور تعیین می‌شود اما متاسفانه از توسعه خبری نیست که یکی از علل آن عدم بودجه‌ریزی عملیاتی است.

رحیمی با تاکید بر اینکه بودجه‌ریزی در کشور دارای مشکل اساسی است، گفت: بیش از ۸۰درصد بودجه کشور جاری است در حالی که بیش از ۱۰سال است برای بودجه‌ریزی عملیاتی تکلیف شده است.

وی در توضیح بودجه‌ریزی عملیاتی گفت: این نوع بودجه‌ریزی‌‌ همان کاری است که ما در خانواده خود انجام می‌دهیم به طوری که بتوانیم با هزینه کمتری کالا و خدمات بهتری را دریافت کنیم.

رحیمی در ادامه افزود: هم اکنون بودجه‌ریزی به گونه‌ای است که یک دستگاه بودجه‌ای را که در یکسال دارد در سال بعد هم فقط با افزایش درصدی به بودجه آن اضافه می‌شود؛ این روشی ناصحیح در تعیین بودجه است.

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: با تخصیص ۸۰درصد از بودجه برای هزینه‌های جاری بی‌تردید کشور خیلی گران اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه و همچنین قانون مدیریت کشور(از سال ۱۳۸۳) تکلیف کرده‌اند که ظرف مدت ۱۰ سال بودجه ریزی عملیاتی را در کشور اجرایی کنند.

رحیمی گفت: خوشبختانه در بودجه سال ۹۴ دولت تدبیر و امید اعلام کرده که گام نخست را برای بودجه ریزی عملیاتی برداشته است. همین که دولت تصمیم به اجرای این مهم گرفته است بسیار جای خوشوقتی دارد.

وی تاکید کرد: اولویت بندی در بودجه باید مشخص شود. بسیاری از هزینه‌ها در بودجه ضرورت ندارد و برای تحقق اقتصاد مقاومتی چاره‌ای نداریم جز اینکه بودجه ریزی را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و تحریم‌های ظالمانه غرب گفت: با وجود شرایط یاد شده بودجه ریزی عملیاتی ضروری است.

وی دیگر وظیفه دیوان محاسبات را تفریغ بودجه عنوان کرد و افزود: این کار برای ۹۲ انجام شده است.

وی تاکید کرد: باید قطع وابستگی هزینه‌های جاری به نفت تحقق یابد زیرا نفت ثروت بین النسلی است که باید درآمدهای آن به عمران و توسعه کشور تخصیص یابد.

وی توضیح داد: در صورتی که هزینه‌های جاری وابسته به نفت نبود هم اکنون با کاهش قیمت نفت و صادرات آن دچار مشکل نمی‌شدیم.

رحیمی اظهار داشت: نمایندگان طرحی را تهیه کرده‌اند که در بودجه ۹۴ هزینه‌های جاری از نفت قطع شود و درآمد حاصل از نفت می‌تواند صرف توسعه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز