خبرگزاری کار ایران

ایلنا از حاشیه‌ کنگره مردم‌سالاری گزارش می‌دهد:

از بغض و سکوت مطهری تا واکنش عارف

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۹۵

سیزدهیمن کنگره حزب مردمسالاری با حاشیه‌های مختلفی همراه بود که واکنش عارف به اظهارات کواکبیان در خصوص ارائه لیست جداگانه٬ یکی از آنها بود.

سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ این کنگره با حاشیه‌هایی همراه بود که برخی از آنها در پی می‌آید:

۱) در ابتدای این کنگره پیام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی توسط شیخ قدرت‌الله علیخانی قرائت شد و سپس پیام حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی قرائت شد.

۲) آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی در بخشی از سخنان خویش با تقدیر از نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا اظهار داشت اگر همان صحبت‌ها با جوانان ما صورت گیرد بسیاری از مشکلات و دین‌گریزی‌ها حل می‌گردد.

۳) دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انگ‌زنی‌های متعدد به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی، به رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی از رد صلاحیت ناامید نشدند و حتی اظهار کردند که با انقلاب قهر نخواهم کرد و هرچه در توان دارم در راه انقلاب خرج می‌کنم.

۴) حجت الاسلام محسن رهامی از دیگران سخنرانان این همایش بود که اظهار داشت: اگر در قوه‌ای افراد فاسدی هستند٬ قوه قضاییه باید بدون کوچکترین مماشات با آنها برخورد کنند٬ نه آنکه با نشر نامه مطهری در مطبوعات برخورد شود. وی در بخش دیگری از سخنانش فساد مالی صورت گرفته در ۸ سال گذشته را در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه اعلام کرد.

۵) حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری از جمله سخنرانان این همایش بود که در سخنان خویش تاکید داشت که اصلاح‌طلبی و اعتدال لازم و ملزوم یکدیگرند. اصلاح‌طلبی گفتمان اصلی جامعه است و اعتدال می‌تواند روش مناسبی برای اصلاحات باشد. وزیر کشور دولت اصلاحات یادآور شد که اصلاح‌طلبی با هرگونه افراطی‌گری و خشونت‌ورزی مخالف است و یک اصلاح‌طلب می‌خواهد زیر چتر قانون اساسی حرکت کند و از این چتر خارج نخواهد شد.

۶) عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از سخنان خویش به مسئله رفراندوم در قانون اساسی اشاره کرد و نسبت به کسانی که مانع از اظهار نظر در این باره می‌شوند انتقاد کرد و گفت: چرا نباید از طریق رفراندوم از مردم نظرخواهی کرد.

۷) مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم در سخنان خویش نسبت به مفاسد شکل گرفته در کشور در طول ۸ سال گذشته انتقاد کرد و اشاره داشت که انتقاداتی که امروز اصولگرایان نسبت به دولت‌های نهم و دهم می‌کنند ۸ سال پیش از سوی اصلاح‌طلبان بیان شد. او یادآور شد که رئیس جمهور دولت نهم و دهم با نامه‌ای که نوشت پشت معاون اول خویش را خالی کرد و اصولگرایانی که تا مدت‌های قبل از آنها تبرک می‌جستند امروز از آنها تبری می‌جویند.

۸) مصطفی کواکبیان در بخشی از سخنان خویش بیان کرد که اگر حزب مردم‌سالاری نتواند به اهدافش در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دست یابند لیست جداگانه خواهد داد که محمدرضا عارف در واکنش به این گفته کواکبیان از او درخواست کرد که دیگر چنین بحث‌هایی را مطرح نکند چرا که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی باید به دنبال اجماع کامل و نه حداکثری باشند چرا که رمز پیروزی اصلاحات در اجماع است.

۹) از جمله سخنرانان شاخص کنگره حزب مردم سالاری علی مطهری بود. نماینده مردم تهران عدم تحمل منتقد و مخالف را از جمله آسیب‌های انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد که متاسفانه مسئله آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده است و چون دولت به اصلاح‌طلبان گرایش دارد فشارها به رسانه‌ها از سوی برخی بیشتر شده است.

۱۰) عضو سابق هیات نظارت بر مطبوعات با انتقاد از عملکرد دادستانی در توقیف رسانه‌ها بیان کرد: باید تکلیف هیات نظارت مشخص شود. من ۴ سال عضو آن بودم و در این هیات افراد مختلفی از نهادهای گوناگون حضور دارند. از سویی، در هیات تصمیم کارشناسی گرفته می‌شود و از طرف دیگر دادستانی اعلام جرم می‌کند و رسانه را می‌بندد پس فلسفه این هیات چیست؟ یا باید این هیات بسته شود و تحویل دادستانی شود یا بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات روزنامه‌ای بسته نشود.

۱۱) مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تلاش و خوشحال شدن تندروها از ریزش‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: عده‌ای فکر می‌کنند هرچه ریزش بیشتر باشد بهتر است. خاتمی٬ هاشمی، ناطق، کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند خوب است و فقط کوچک‌زاده و رسایی بمانند. اینها می‌شوند انقلابی؟

۱۲) نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفوذ فرصت‌طلبان بحثجدی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و گفت: دل ما برای انقلاب می‌سوزد یا دل تندروهایی که در مجلس هستند؟ منی که در شب ۱۵خرداد شاهد بازداشت پدرم… در این هنگام مطهری بغض کرد و با دستانش صورتش را گرفت و به مدت یک دقیقه سکوت کرد که این مسئله موجب برانگیخته شدن احساسات حضار در کنگره شد.

۱۳) مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بی‌تقوایی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه این مسئله در اصولگرایان بیشتر صدق می‌کند. مثلاً خبر را ناقص منتشر می‌کنند. مثلاً من می‌گویم اگر ۹ دی منشا تفرقه باشد دیگر روز وحدت نیست بلکه یوم‌الشیطان است. در حالی که آنها گفتند که علی مطهری گفته نهم دی یوم‌الشیطان است. این کجا و آن کجا.

۱۴) در این کنگره٬ شخصیت‌های مختلفی همچون علیرضا محجوب، حسین کمالی، حجت‌الاسلام شیخ قدرت‌الله علیخانی، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا راه‌چمنی، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، محمد سلامتی، افشین حبیب‌زاده، انوشیروان محسنی‌قندپی، یدالله طاهرنژاد، حجت‌الاسلام قیومی، آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی، رحمان قلی‌زاده، الیاس حضرتی، محمدرضا عارف، علی‌محمد غریبانی، علی مطهری، مجید نصیرپور و… حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز