خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در جلسه شورای هم‌اندیشی قرآنی:

به روز کردن مباحثفقهی ضروری است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۸۵۱

در مورد مسأله ارثزنان با اینکه تقریباً صراحت قرآنی داریم و اجماع فقهی نداریم، برداشت معکوس می‌شد که الحمدلله با ورود کارشناسان فقهی و نظر مثبت رهبری معظم انقلاب و مصوبات مجلس، این موضوع تا حدودی حل شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به روز کردن مباحثفقهی را ضروری است در مورد مسأله ارثزنان با اینکه تقریباً صراحت قرآنی داریم و اجماع فقهی نداریم، برداشت معکوس می‌شد که الحمدلله با ورود کارشناسان فقهی و نظر مثبت رهبری معظم انقلاب و مصوبات مجلس، این موضوع تا حدودی حل شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلسه شورای تحقیقاتی و هم‌اندیشی قرآنی که با حضور دکتر ولایتی، دو تن از اعضای ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب، یک تن از محققان مرکز تحقیقات آیت‌الله سیستانی، محققان و پژوهشگران قرآنی حوزه‌های علمیه قم و تهران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، تبیین و تشریح نظام اسلامی براساس قرآن را برای همه نسل‌های مسلمان مهم و حیاتی دانست و گفت: براساس آیات، پیامبر اسلام نیز وظیفه تبیین معارف و موضوعات قرآنی را برعهده داشتند و انصافاً در آن ده سال، بهترین کارها را برای تثبیت نظام اسلامی انجام دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از استماع نظرات کارشناسان در خصوص رویت هلال ماه و اختلاف‌نظر فقها، گفت: علم می‌گوید که یقین معمولی برای همه حجت است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر تفاوت دانش امروز بشر در مورد افلاک و کهکشان‌ها با دانش قدیم، گفت: حقیقتاً تلاش علمای قدیم قابل تحسین است، اما الان عصر پیشرفت علوم نجوم است که تغییرات نجومی لحظه‌ای محاسبه می‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: وقتی علم روشنی داریم، نباید دنبال تردیدها برویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت علم نجوم و جایگاه آن در پژوهش‌های مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: مرکز تحقیقات این موقعیت را دارد که با ایجاد یک مرکز پژوهشی، از علمای بنام دنیا برای مباحثعلمی دعوت نماید.

وی وظیفه حاکمان اسلامی را برای تطبیق علوم با دستاوردهای میدانی مهم توصیف کرد و گفت: باید مباحثمربوط به نجوم را که مربوط به مسایل دینی و نیازهای روزمره زندگی مردم است، در پژوهشکده‌ای به بحثبگذاریم.

وی به روز کردن مباحثفقهی را ضروری دانست و به مسأله ارثزنان اشاره کرد و گفت: با اینکه تقریباً صراحت قرآنی داریم و اجماع فقهی نداریم، برداشت معکوس می‌شد که الحمدلله با ورود کارشناسان فقهی و نظر مثبت رهبری معظم انقلاب و مصوبات مجلس، این موضوع تا حدودی حل شد.

در آغاز این دیدار حجج الاسلام والمسلمین رستگاری و موسوی، حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان از دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، حجج‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد و فلاح‌زاده(اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری) به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص راه‌های تعمیق مباحثقرآنی مذکور در تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن برای مطالعات بین‌المللی، هلال و مباحثمربوط به رؤیت آن، مسایل نجوم و نقش آنها در تعیین اوقات شرعی و اختلافات فقهی در خصوص رؤیت هلال پرداختند.

در ادامه مراسم دکتر ولایتی در سخنانی به نقش علما و دانشمندان مسلمان در پیشرفت و گسترش کمی و کیفی علم نجوم در جوامع بشری اشاره کرد و افزود: ساخت رصدخانه‌های قرن ششم و هفتم در ایران را به خاطر اعتقاد سران جنگجوی مغول به نجوم و گسترش علم و دانش مربوط به آن از سوی علمای بزرگ آن روزگار، از جمله خواجه نصیر‌الدین طوسی بود که در این دوره شاهد رشد مباحثمربوط به ستاره شناسی هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز