خبرگزاری کار ایران

سفیر واتیکان در ایران مطرح کرد:

دفاع از حقوق بشر، نبرد مشترک بین همه ادیان است

کد خبر : ۲۴۹۳۶۲

قرار دادن انسان در مرکزیت سیاست، علم اقتصاد و مسائل مالی باعثجلوگیری از تکرار همه سوءاستفاده هایی خواهد شد که در قرن گذشته اتفاق افتاده است.

سفیر واتیکان در ایران گفت: دفاع از حقوق بشر تشکیل دهنده نبرد مشترک همه انسان‌ها و همه ادیان برای خیر انسانی است که همانند و با محبت خداوند آفریده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اسقف اعظم لئو بوکاردی در ششمین اجلاس بین‌المللی ادیان توحیدی که ظهر امروز با شعار ادیان توحیدی و مسائل دینی جهان معاصر با رویکرد فرهنگی در هتل عباسی اصفهان برگزار شد٬گفت: آنچه اکنون در عراق، سوریه، فلسطین و بسیاری دیگر از نقاط جهان رخ می‌دهد به ما نشان می‌دهد که قیمت واقعی انسان چیست و چقدر این حق محترم شمرده می‌شود. بنابر این ارتقا و محافظت از همه حقوق انسان‌ها باید اولویت مهم همه ادیان توحیدی و سازمان‌های بین‌المللی باشد.

سفیر واتیکان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ سال از انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گذرد٬‌ اظهار کرد: ‌ ایده‌‌آل‌های مندرج در این اعلامیه همواره الهام بخش بسیاری از کشورهای دنیا بوده است. همه می‌دانیم که این اعلامیه نتیجه تراژیک تجربه جنگ جهانی دوم بود که با خرابی‌های دهشناک یک ایدئولوژی هیولا صفت تلاش کرد تا مفهوم خود بشریت را از جا بردارد. این اعلامیه راهکاری قانونی برای بیان غم و رنج انسان‌ها و بازماندگان بود تا به وسیله آن بگویند دوباره هرگز.

اسقف اعظم لئوبوکاردی تاکید کرد: این سند بین‌المللی و همه کنوانسیون‌های پس از آن و همه فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی که وقف دفاع از حقوق بشر شده‌اند خالق پویایی حقوق بشر هستند که توانایی ‌آن را دارد که اذهان جمعی را علیه مجازات مرگ سوءاستفاده از زنان وکودکان و توجه به وضعیت پناه‌جویان به کار گیری شکنجه‌ آزادی مذهبی فقر تبعیض و… بسیج کنند.

وی تاکید کرد: امروز ما این وجدان جمعی که حقوق بشر را دارای طبیعتی جهانی بدانیم، داریم که مشخصه این اعلامیه در جهانی بودن آن است. اسناد دیگری در گذشته بودند که به حقوق بشر اختصاص داشتند اسنادی مانند منشور کبیر سال ۱۲۱۵ اعلامیه استقلال امریکا در سال ۱۷۷۶ اعلامیه حقوق انسان‌ها در انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ ولی اعلامیه جهانی حقوق بشر سال ۱۹۴۸ تنها اعلامیه ای است که کیفیتی جهانی دارد چرا که بر اساس این اعتقاد راسخ پایه‌گذاری شده است که هر کدام از مبنای بشر موضوع این حقوقی هستند که از طبیعت خود این انسان نشات گرفته است و نه حقوقی است که جامعه و دولت به آنها بخشیده باشد.

وی ادامه داد: دولت‌ها به رسمیت شناسنده این حقوق هستند و باید تضمین کننده این حقوق باشند. زیرا آنها منبع یا مبدعین این حقوق نیستند. این حقوق همچنین تقسیم‌پذیر نیستند. یعنی اینکه هر شخص باید از همه این حقوق برخوردار باشند. این حقوق بشری نامیده می‌شوند چون بر اساس طبیعت بشری قرار گرفته‌اند.

سفیر واتیکان در ایران بیان داشت: نقض حقوق بشر همیشه در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است. راضی شدن به این امر و اعمال آن، همانند کاشت تخم نفرت است و پرورش پناه‌جویان فردا. این کار باز کردن در به سوی بنیادگرایی از هر گونه‌ای است، اساسی است که کاری را شروع کنیم و از مرحله پذیرش کلی این حقوق به رسمیت شناسی آن گام برداریم. گذر از مرحله ایده‌‌آل گرایی به سمت واقعیت.

وی گفت: باید تاکید کنم سهمی که ادیان توحیدی و همه مومنان می‌توانند برای نیل به این مقصود داشته باشند، مهم است. در حقیقت ارزش‌های مذهبی به انسان‌ها کمک می‌کند تا انسجامی برادرانه با همگان و نه فقط با هم‌کیشان خود داشته باشند. باید اشاره کنیم که بسیاری از مفاهیم اعلامیه حقوق بشر از مذهب و دستورات آن ناشی شده است. طبیعی است که همه مومنان رعایت آن را به مصابه یک وظیفه و حقی برای شرکت در زندگی جمعی خود به شمار آورند. مومنان با همان روح برادری مراقبت اراده برای آشتی و بخش می‌توانند بذرهای حقیقی جامعه‌ای بهتر باشند. این مومنان هر چه را برای خود می‌پسندند برای همه می‌پسندند و آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: باید خاطرنشان کنیم که سهم مذهب در زندگی عمومی تحت عنوان دولت سکولار به محدود کردن ‌آن به حوزه زندگی شخصی انجامیده است. مومنان حق انجام آزادانه اعمال مذهبی یا گردهمایی در اماکن مذهبی را در ساحت عمومی نمی‌یابند و گاهی با تبعید مجبور می‌شوند از مذهب خود دست بردارند این وضعیت نه تنها تبعیض است بلکه ناعادلانه و صدمه زننده به گرامی‌ترین دارایی وجود انسانی است، دین و ایمان.

لئو بوکاردی گفت: لازم است که شکاف بین اصول و واقعیت‌ها را پر کنیم. قرن بیستم با نام قرن حقوق بشر شناخته می‌شود ولی در حقیقت امر، قرن خشن‌ترین تجاوز به حقوق انسانی است ما اعتقاد داریم که اگر اعلامیه حقوق بشر محترم شمرده شده و بدان عمل شود، بهترین وسیله برای دیپلماسی بازدارنده خواهد بود. قرار دادن انسان در مرکزیت سیاست، علم اقتصاد و مسائل مالی باعثجلوگیری از تکرار همه سوءاستفاده هایی خواهد شد که در قرن گذشته اتفاق افتاده است.

وی افزود: دفاع از حقوق بشر تشکیل دهنده نبرد مشترک همه انسان‌ها و همه مومنان برای خیر انسانی است که همانند و با محبت خداوند آفریده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز