خبرگزاری کار ایران

حزب کارگزاران سازندگی:

انقلاب اسلامی در انحصار هیچ‌کس نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۹۶۲

ما خواهان احترام به جناح‌های سیاسی برآمده از انقلاب و رهبران آنها هستیم و هرگونه تلاش برای حذف رسانه‌ای و سانسور آنان را محکوم می‌کنیم

حزب کارگزاران سازندگی ایران در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب تاکید کرد که خواهان احترام به جناح های سیاسی برآمده از انقلاب و رهبران آنها هستیم.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در آستانه راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه این ندا بیش از هر صدا و این آرمان بیش از هر زمان به گوش میرسد که آن نهضت بزرگ نه یک حرکت حزبی، جناحی، طبقاتی، فرقه‌ای و حتی حکومتی که نهضتی ملی بود که همه طبقات، جناح‌ها، احزاب و ادیان ایران را در بر می‌گرفت.

انقلاب ملت ایران علیه سلطنت پهلوی، انقلابی اسلامی بود؛ اما آن اسلامی که تبلورش امام خمینی بود، همه ی ملت ایران را در بر می گرفت؛ نه یک گروه و فکر خاص را که می کوشند عظمت و فراگیری انقلاب اسلامی را در حد جناح خود تنزل دهند. اسلام به عنوان روح انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷در جایگاه یک دین آزادیبخش و نه یک ایدیولوژی انحصار طلب، منجی پیروان همه ادیان و افکار از استبداد سلطنتی بود و هرگز داعیه انحصار و انسداد نداشت. امام خمینی به مدد چنین تفسیری از اسلام چهره تازه‌ای از ملت ایران را ارایه کرد که در نوع خود بی سابقه بود.

ایران به عنوان یک کشور متکثر و متنوع و نه یک مرز نژادی و فرقه‌ای همواره زیستگاه مشترک همه ی مردمانی بود که فارغ از خون و رنگ و دین و مذهب این آب و خاک و فرهنگ و تمدن را به عنوان میهن خود پذیرفته بودند. انقلاب مشروطیت مفهوم رعیت را به ملت ایران بدل کرد و از مردمان ایران، شهروندان ایرانی ساخت؛ اما امام با انقلاب اسلامی به این شهروندی وجه شرعی بخشید و بدان مشروعیت دینی داد. امام معنای ملت را از درون شریعت زنده کرد. بدین صورت که در جریان انقلاب اسلامی ایران با وجود قدرت فایقه متدینین و مسلمین و نیز هدایتگری روحانیان مبارز و روشنفکران مسلمان، همه ایرانیان به مشارکت در انقلاب و تغییر رژیم سابق و تاسیس نظام تازه دعوت شدند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون جان فشانی همه ملت ایران بود و پس از پیروزی انقلاب نیز روشنفکران چپ و راست، مسلمانان و دیگر موحدان، پیروان مذاهب اهل بیت و اهل سنت دوشادوش هم به مشارکت در امور کشور فراخوانده شدند.

متاسفانه تندروی از هر سو، هرج و مرج گرایی و سو استفاده از گوهر آزادی در صدر انقلاب و بلای خانمان سوز تروریسم و تحمیل یک جنگ طولانی بر ملت ایران از سوی بیگانگان همه دست به دست هم داد که وحدت طلبی سیاسی بر کثرت گرایی سیاسی غلبه کند و آن تنوع و تکثر صدر انقلاب از کف برود؛ گرچه با پایان جنگ تحمیلی و آغاز عصر سازندگی و اصلاحات اقتصادی و سیاسی، تکثر نسبی به جامعه ایران بازگشت اما انقلاب ما همواره در معرض خطر تفاسیر انحصار طلبانه و محدود انگارانه هست که متاسفانه در سال‌های اخیر با غلبه یک جناح و جریان بر آیین های بزرگداشت انقلاب پر رنگ شده است.

بزرگداشت انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی باید به عظمت و بزرگی خود آن انقلاب باشد. به جز کسانی که خیلی زود تکلیف خود را با انقلاب روشن کردند و در برابر انقلاب ایستادند و با سلاح صف خود را از ملت جدا کردند و علیه قانون شوریدند، همه پدید آورندگان انقلاب باید در بزرگداشت آن نقش داشته باشند.

این یک جشن ملی است که حزب و جناح و گروه نمی‌شناسد و حتی نباید در اختیار حکومت باشد. ای کاش یک ستاد کاملا غیر دولتی مرکب از احزاب و اصناف و نهادهای مدنی برپایی راهپیمایی ۲۲بهمن ماه را بر عهده داشت و دولتمردان و حاکمان تنها به عنوان میهمان به آن دعوت می شدند، اما حتی در این مراسم رسمی هم میتوان فراگیر تر عمل کرد. وقتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همه شرکت کنندگان در مبارزات انقلابی با هر گرایشی به نمایش در می آیند و بر فراگیری انقلاب تاکید می‌شود، چرا در واقعیت نتوان این تنوع و تکثر را نشان داد؟!وقتی در رسانه ملی به درستی ارشیو فیلم های دفاعیات انقلابیون مارکسیست بازپخش میشود، چرا نتوان مبارزات همه انقلابیون مسلمان را نشان داد و از حضور آنان در راهپیمایی ۲۲بهمن استقبال کرد و این مراسم ملی را به نمایش همدلی بر سر اصول و ارزش‌های انقلاب بدل کرد؟

حزب کارگزاران سازندگی ایران به عنوان حزبی بر آمده از آرمانهای انقلاب اسلامی ایران بر این اساس و بنیان از همه شهروندان و نیز همفکران خود دعوت می‌کند برای بازگشت به آن عظمت و وحدت و کثرت سیاسی در راهپیمایی ۲۲بهمن ماه امسال حضور یابند و بار دیگر تنوع و تکثر نیروهای انقلاب اسلامی را نشان دهند.

ما معتقدیم انقلاب اسلامی ایران در تداوم خود به شکل نظام جمهوری اسلامی ایران با همه ی کاستی‌ هایی که ممکن است در حاکمیت‌ها و دولت‌های آن وجود داشته باشد، ایران را امروزه به پیروزی‌هایی رسانده که نباید آن ها را نادیده بگیریم. شعارهای اصلی انقلاب ما هنوز زنده است:

ما هنوز خواستار «استقلال» ایم و نمیخواهیم زیر پرچم هیچ نیروی خارجی باشیم و به این دستاورد افتخار می‌کنیم که دولت و حاکمیت ما نه تنها تحت نفوذ هیچ قدرت و ابرقدرت خارجی نیست، بلکه به مدد رهبری رهبران کشور و پایمردی مردمان آن و تدبیر دولتمردان ایران به موقعیت تعیین کننده ای در منطقه خاورمیانه رسیده ایم که می‌توانیم لنگرگاه صلح باشیم و همین قدرت منطقه ای است که به دولت امروز ایران اعتماد به نفس مذاکره با غرب را میدهد. بر اساس همین دستاورد است که کارگزاران سازندگی ایران از دیپلماسی دولت دکتر حسن روحانی به خصوص در پرونده هسته ای دفاع می‌کند و آن را تداوم منطقی استقلال خواهی این ملت می داند. به نظر ما رسیدن از موقعیت یک کشور وابسته به یک دولت مستقل و موثر بر تحولات منطقه سرمایه ای است که باید آن را قدر دانست و میراثانقلاب و خون شهدای انقلاب و جنگ تلقی کرد و آن را بر اساس دیدگاه استراتژیک رهبری انقلاب، پشتوانه یک دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت تلقی کرد.

انقلاب ما خواهان حفظ تمامیت ارضی ایران در عین بهره‌مندی از حقوق قانونی ملت و دولت بود و این مهم اکنون در مذاکرات هسته ای و در این مصداق خاص قابل تحقق است و از این جهت باید به رییس محترم جمهور تبریک گفت. بی گمان توفیق دولت دکتر روحانی در این مسیر یک توفیق ملی است نه جناحی و حزبی، چرا که این دولت بر بستری از مقاومت و خلاقیت همه دولت‌ها، رهبران نظام، تمام ملت و از همه مهمترخون شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دانشمندان هسته ای به چنین موقعیتی دست یافته است. بنابراین پاسداری از آن نیز بر عهده همه است و یک امر جناحی نیست.

حزب ما همچنین بر اساس اصل اساسی «آزادی» به عنوان یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی، خواهان رفع محدودیت از همه جناح های سیاسی قانونی کشور برای مشارکت در اداره کشور هستیم و هرگونه تحدید نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی و قانون اساسی را انحراف از آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب میدانیم. ما انحصار گفتمان انقلاب اسلامی به یک جناح سیاسی را اشتباه می دانیم و با یاد آوری زحمات و تجارب نسل اول انقلاب به خصوص جایگاه ایت الله هاشمی رفسنجانی در آن دوران، بار دیگر بر راه حل های دلسوزان انقلاب برای باز افرینی وحدت ملی تاکید می‌کنیم و آن را کارامد می‌دانیم. امروزه دولت بیش از هر زمان به حمایت همه ی ملت پیش از قرار گرفتن پای میز مذاکره نیاز دارد و این حمایت با آزادی عمل همه فرزندان انقلاب به دست می آید و احزاب و نخبگان سیاسی از ارکان این ملتند.

ما خواهان احترام به جناح‌های سیاسی برآمده از انقلاب و رهبران آنها هستیم و هرگونه تلاش برای حذف رسانه‌ای و سانسور آنان را محکوم می‌کنیم و سرانجام، ما همچنان برخواست ملت ایران در سال ۱۳۵۷مبنی بر مطالبه ی توامان «جمهوریت و اسلامیت» در قالب یک کل واحد تاکید می کنیم که مورد اجماع ترین تقریر ان در قانون اساسی بیان شده است. از نظر ما این قانون اگر بهترین نباشد، ممکن ترین صورت بندی از جمع دو آرمان دینداری و جمهوری خواهی است که خواست ملت ایران در انقلاب اسلامی بود و اکنون فصل الخطاب جامعه سیاسی ایران است.

ما به عنوان حزبی سیاسی و قانونی بار دیگر ندای بازگشت به قانون اساسی و حکومت قانون سر میدهیم که به نظرمان آرمان انقلاب اسلامی و بهترین راه تامین استقلال و آزادی است و معتقیدیم نهاد انتخابات به عنوان میراثانقلاب و امام مهمترین مکانیسم اعمال جمهوریت در این نظام سیاسی است که باید پایدار و استوار بماند.

حزب کارگزاران سازندگی ایران همچون همیشه در ۲۲بهمن ماه به عنوان قطره ای از دریای ملت به صفوف راه پیمانی خواهد پیوست که هنوز به آرمانهای انقلاب اسلامی پای بندند و یاد آوری آن انقلاب بزرگ را نه به عنوان یک آیین حکومتی و رسمی که به عنوان یک ارزش ملی و مدنی قلمداد می کنند. همان شهروندان آزاد و مردمان مبارزی که ۳۶سال پیش ازادی را در کنار استقلال و این هر دو را به عنوان دو استوانه جمهوری اسلامی میخواستند و می خواهند. پس بار دیگر ندا میدهیم: استقلال، ازادی، جمهوری اسلامی…

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز