خبرگزاری کار ایران

در بیانیه مجمع نیروهای خط امام مطرح شد:

بهمن ۵٧ اوج همگرایی خواست‌های فردی و جمعی ملت بود

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۱۳۱

بهمن ۵٧ اوج هم‌گرایی خواست‌های فردی و جمعی یک ملت بود و تعظیم جهان در مقابل عظمت سمفونی استقلال طلبی و عزتمندی یک ملت امروز بخشی از تاریخ بشری است و پاسداری از آن وظیفه همه ایرانیان است.

مجمع نیرو‌های خط امام با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: هر حرکتی که حضور مردم در صحنه‌های مختلف کشور را که از دستاورد‌های اصلی انقلاب اسلامی است محدود کرده و یا جشن‌های پیروزی انقلاب را به یک مراسم جناحی تنزّل دهد، قطعاً مخالف وحدت ملی ودر تضاد با مطالبات مردم در زمان انقلاب و خواست و اندیشه امام راحل است

به گزارش ایلنا: متن کامل بیانیه به این شرح است:

انسان، فارغ از قوم، قبیله، مذهب و‌نژاد، فطرتی حقیقت جو و در عین حال اجتماعی دارد که می‌توان آن را سنگ بنای زیست انسانی ویکی از موهبت‌های الهی دانست.

بستر ایجاد تحول در هر جامعه‌ای، نیاز‌های مادی و معنوی و زمینه‌ها ی اجتماعی، فرهنگی و تجربیات تاریخی آنجامعه است که در کالبد یک هویت جمعی تجلی می‌یابد. قبول این فرض، مستلزم باور و پذیرش هویت فردی است، چگونگی مواجهه و مدیریت این دو مفروض و نقش متقابلی که این دو هویت در موفقیت هر جنبش و تحول اجتماعی ایفا می‌کند بنیادی و تعیین کننده است.

سرنوشت جوامع بشری نشان می‌دهد میزان موفقیت و دستیابی پایدار به پیشرفت‌های مادی و معنوی، محصول هم راستایی منافع فردی و جمعی در لوای اعتماد عمومی است که نشانه‌های آن را می‌توان در ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی در لایه‌های مختلف اجتماع مشاهده کرد.

با گذری اجمالی بر تاریخ کشورمان می‌توان به تلاش‌ها و مجاهدات بسیاری برخورد که همگی تحقق کمال انسانی و ارتقاء جامعه را وجهه همت خود قرار داده‌اند. این کوشش‌ها مختص طبقه‌ای خاص نبوده، اما آنچه در ناکامی‌های آنان بارز به نظر می‌رسد به غیر از جور و ظلم حاکمان مستبد و منافع سود جویان و دست‌اندازی اجانب، عدم تداوم و مدیریت همگرایی هویت فردی و جمعی تا رسیدن به نتیجه بوده است، شاید با تخفیف و وا نهادن تاریخ بلند این تحولات، در سده اخیر دو جنبش تنباکو و مشروطه در بستری اجتماعی، اعتقادی و تلاش به منظور خلع ید از بیگانگان در جریان ملی شدن صنعت نفت در بستر رسمی مدیریت سیاسی کشور را بتوان از باب تقریب ذهن شاهد مثال آورد.

ورای پیروزی و شکست هر حرکت اجتماعی، آثار آن در تقویت و قوام هویت جمعی غیر قابل چشم‌پوشی و انکار است. استفاده و بهره‌مندی از این هم افزایی تاریخی، ارتباط مستقیم با نخبگان و رهبران هر جنبش و جریان اجتماعی دارد.

مخالفت و مبارزه بر علیه سلطنت پهلوی تداوم منطقی سیر‌‌ همان تحولات تاریخی بود که در میان اکثر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و طبقات اجتماعی و اقشار جامعه به روش‌های گوناگون دنبال می‌شد.

منطق حاکم بر مواضع و سیرتاریخ نهضت امام خمینی(س) نشان می‌دهد ایشان همزمان، هویت آفرینی فردی و جمعی را کانون تلاش و بستر مبارزات خود قرار داد و بازسازی هویت جامعه دستاوردی بود که زمینه ساز پیروزیهای آینده شد.

مخالفت امام با «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی» و «انقلاب سفید شاه» از یک سو و مبارزه با مصونیت مستشاران امریکایی(کاپیتولاسیون) همگی در جهت منافع ملی و تحکیم پایه‌های جامعه و مقابله با تحقیر عمومی بود که سیستم بیگانه پرست پهلوی هر روز با سیاست‌های خود دامنه آن را گسترش می‌داد.

تاریخ بر این واقعیت گواه است که متن و بطن حرکت امام برگرفته از آموزهای دین و اجتهاد در منابع اسلامی برای تربیت انسانهایی بود که تعالی فردی و اجتماعی را به ارمغان آورند.

برخورد امام خمینی(س) با فطرت حقیقت‌جو و تعالی‌طلب توده‌های مردم، هویت بخشی ملّت و مقابله با تحقیر جامعه ویژگیهای بارز و وجه تمایزی بود که رمز اجماع مبارزه و پیروزی را به همراه داشت، نگاه امام خمینی(س) به جایگاه مردم و اعتمادی که به انسان‌ها داشت‌‌ همان راه و روش عملی است که اولیای خدا با همه زحمات و مشکلات آن برگزیدند.

از سوی دیگر روابط انقلابیون جهان با انقلاب اسلامی ایران، ارتباطی متقابل و انکارناپذیر در جهان پدید آورد که می‌توان آثار آن را تا به امروز برشمرد. هنوز ایران نقطه امید و نمونه تحقق یافته مبارزات آزادی‌طلبان دنیا به حساب می‌آید و این بر مسئولیت ما به عنوان کانونی از امید مجسم ملت‌های تحت ستم می‌افزاید.

ظهور جنبش‌های آزادی‌خواهانه و تحول‌خواه در برخی کشورهای عربی، از تونس تا بحرین و یمن و آنچه در سیر حوادثدر این کشور‌ها می‌گذرد اگر به دقت مورد مطالعه قرار گیرد عظمت آنچه مردم ایران و انقلابیون آن سی و شش سال پیش محقق نمودند نمایان‌تر خواهد شد.

افراطی‌گری که امروز در جهان به نام اسلام در جریان است نقطه مقابل قرائت رحمانی از دین و اسلام ناب محمدی و آخرین نسخه از اسلام جریانات انحرافی و سلطه‌طلب است که در گذشته با نامهایی همچون اسلام آمریکایی و یا اسلام طالبانی شناخته می‌شد و امروز از آن با عناوینی همچون القاعده و داعش یاد می‌شود. ‌‌ همان اسلامی که روزی در خدمت خلافت‌های جور و دربار شاهان بود، روزی در خدمت استعمارگران و امروز در خدمت صهیونیسم است و همگی مصداق‌‌ همان تحجر وجمودی هستند که امام عزیز هموارهنسبت به آن‌ها هشدار می‌داد. امروز سنگ محک ارزیابی این جریانات در داخل وخارج در نسبت و جایگاهی است که برای انسان، اخلاق و کرامت انسان قائل هستند.

سی و شش سال پیش ملت ایران برای به ثمر رساندن حق حاکمیت بر سرنوشت خود و زندگی در سایه برخورداری از کرامت انسانی و عزت اجتماعی به راهی که امام در مقابل آنان نهاد لبیک گفت و باید اعتراف کرد آنان در پیمان خود استوار ماندند.

آنچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سالهای دفاع از مرزهای کشور به رهبری امام و فداکاری مردم صورت گرفت حاصل هویت به هم پیوسته ملت در سایه شناخت عمیق از منافع ملی و هویت اسلامی بود که امام امت و بسیاری از انقلابیون از منابع و مفاهیم دینی به دست دادند. امروز رسالت بازتولید و زنده نگاه داشتن اسلام رحمت آفرین و آزادی بخش و اخلاق محور بر دوش همه معتقدان به این راه است و غفلت از آن جفایی است که در حق مردم و نهضت امام می‌شود.

این روز‌ها یادآوری و برشمردن نام مبارزان و یاران انقلاب و امام نشان می‌دهد انقلاب ریشه دار و تاریخی ملتی که سال‌ها تبعید و زندان و شکنجه و شهادت را به جان خریده ارزان بدست نیامده که بتوان با بی‌تدبیری به آن آسیب رساند.

تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که یکی از آفات و خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند مخدوش نمودن تلاشی است که امام در هویت بخشی به ملت و ایجاد اتحاد ملی بر پایه باورهای عمیق و اصیل مردم ایجاد نمود. آنچه فتح باب این آفات است غلبه منافع شخصی، گروهی، جناحی، سوء مدیریت و میدان دادن به افراد نالایق و فرصت طلب است.

مجمع نیروهای خط امام سالروز انقلاب اسلامی را گرامی داشته و وظیفه خود می‌داند با دعوت از همه آحاد مردم ایران به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کند که بر پایه آموزه‌های امام خمینی حضور در صحنه، یگانه راه ایستادن در مقابل نا‌اهلان و نامحرمان به انقلاب است.

بی‌تردید بهمن ۵٧ اوج هم‌گرایی خواست‌های فردی و جمعی یک ملت بود و تعظیم جهان در مقابل عظمت سمفونی استقلال طلبی و عزتمندی یک ملت امروز بخشی از تاریخ بشری است و پاسداری از آن وظیفه همه ایرانیان است.

بر این اساس معتقدیم هر حرکتی که حضور مردم در صحنه‌های مختلف کشور را که از دستاورد‌های اصلی انقلاب اسلامی است محدود کرده و یا جشن‌های پیروزی انقلاب را به یک مراسم جناحی تنزّل دهد، قطعاً مخالف وحدت ملی ودر تضاد با مطالبات مردم در زمان انقلاب و خواست و اندیشه امام راحل است.

والسلام

مجمع نیروهای خط امام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز