خبرگزاری کار ایران

الویری‏‎ در میزگرد «انقلاب اسلامی، گذشته، حال و آینده»:

عمل به قانون اساسی بسیاری مشکلات را حل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۹۹

تعدادی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی مانند علی مطهری در دل دارند اما به دلیل یکسری ملاحظات و ردصلاحیت شورای نگهبان آن را به زبان نمی‌آورند.

شهردار اسبق تهران گفت: هرچند قانون اساسی را دارای اشکالات بسیاری می‌دانم٬ اما اعتقاد دارم عمل به همین قانون اساسی بسیاری از مشکلات و موانع امروز ما را حل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ مرتضی الویری در میزگردی با موضوع " انقلاب اسلامی گذشته، حال و آینده " در پاسخ به این سوال که شما جزء دانشجویان مبارز زمان انقلاب بودید٬ به نظر شما چه عواملی باعثنارضایتی مردم از رژیم پهلوی و موج انقلاب شد٬ گفت: در آن موقع چند واقعیت به ما نهیب می‌زد٬ یکی خیزش‌های گوناگونی بود که در آن منطقه در اوضاع جنگ سرد وجود داشت٬ و دیگر اجبار و الزامی که ما را از اندیشیدن بازمی‌داشت. ولی به نظر من مهم‌ترین انگیزه مردم برای انقلاب استقلال سیاسی بود٬ زیرا شاه در سال ۵۳-۵۴ اعلام کرده بود یک حزب بیشتر نداریم آن هم حزب رستاخیز است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در آن دوره بسیار قابل تامل است به بازی گرفتن ارزش‌های مردم بود به طور مثال در جامعه مذهبی و با اعتقاد مذهبی رئیس جمهور آمریکا به ایران آمده بود و شاه برای آن مشروب می‌ریخت٬ این مسئله در تلویزیون نمایش داده می‌شد و ماجرای تغییر تاریخ، اختلافات طبقاتی و بی‌برنامگی اقتصادی از جمله عوامل مختلفی بودند که مسئله و انگیزه مردم را در آن دوره تشدید می‌کرد.

شهردار اسبق پایتخت کشورمان تصریح کرد: مشاهده می‌کنیم در دوره کوتاه تورم چگونه دو رقمی شد و مردم تحت فشار قرار گرفتند٬ همین مشکلات اقتصادی باعثنارضایتی مردم و مقابله با رژیمی شاه که وابسته بود٬ شد.

الویری با اشاره به خفقان رژیم شاه گفت: شاه در آن دوره سعی می‌کرد صدای مردم شنیده شود و این خود باعثشد که موجی علیه وی ایجاد گردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که شما چند وقت پیش اشاره کردید درباره حوادثپنج سال گذشته حرف‌هایی دارید٬ آیا امروز به نظر شما فرصت این نیست که این حرف‌ها را بگویید، گفت: نیازی نمی‌بینم در این زمینه صحبت کنم به هرحال اتفاقی افتاده است و باید نگاه‌مان به آینده باشد.

وی اضافه کرد: در این گونه فضایی که اگر صحبتی در آن باره شود٬ مورد بازخواست قرار می‌گیریم بنابراین اولویت با صحبت کردن درباره آن موضوعات نیست.

شهردار اسبق تهران در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که از او پرسید حبیب‌الله عسگراولادی در اواخر عمرشان یکسری موضع‌گیری‌هایی نسبت به مسائلی داشتند که بسیار متفاوت از عملکرد و تفاوتشان در پی سال‌های گذشته بود، آیا به نظر شما ایشان نسبت به اهداف انقلاب هم دچار تردید شده بودند٬ گفت: متاسفانه وقتی فضای آزادی برداشته می‌شود اتفاق تلخی اتفاق می‌افتد که دوگانگی و دورویی شخصیت است.

اولویری ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم انقلاب به اهداف خود نرسیده است هرکسی روشی را بیان می‌کند، کسانی به انقلاب دیگر می‌اندیشند و افرادی دیگر می‌گویند که در گذشت روزگار مسائل حل می‌شود٬ نگاه سوم این است که ما باید مانند انتخابات سال ۹۲ وارد عرصه سیاسی شویم و بر این باوریم بدون حضور مردم نمی‌توانیم تاثیری داشته باشیم. تجربیات ما از انقلاب به ما نشان می‌دهد که راه انقلاب، راه بسیار تلخی است.

وی درباره قانون اساسی گفت: هرچند من این قانون اساسی را دارای اشکالات بسیاری می‌دانم اما اعتقاد دارم عمل به همین قانون اساسی بسیاری از مشکلات و موانع امروز ما را حل می‌کند.

شهردار اسبق تهران درباره عملکرد شورای نگهبان هم گفت: امروز در کشور ما انتخابات دو مرحله‌ای شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی مانند علی مطهری در دل دارند اما به دلیل یکسری ملاحظات و رد صلاحیت شورای نگهبان آن‌ها را به زبان نمی‌آورند.

الویری در پایان گفت: اگر سعی نکنیم از ظرفیت‌های همین قانون اساسی استفاده کنیم حتماً جریان‌های واپسگرا٬ قدرت را در دست می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز