خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در میزگرد «انقلاب اسلامی، گذشته، حال و آینده»:

عمل به قانون و تمکین به اراده ملت٬ منازعات را حل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۲۱

شعارهای انقلاب ما بسیار ساده بود و امام با همین شعارهای ساده مردم را جذب کرد. هنگامی که ایشان می‌گوید من به پشتیبانی ملت دولت تعیین می‌کنم٬ به نقش مردم تاکید دارند.

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: عمل به قانون و تمکین به اراده ملت دو ابزاری است که به ما کمک می‌کند که بتوانیم منازعات و مشکلاتمان را حل کنیم که خود این بحث‌ها منوط به انتخابات سالم به معنای واقعی است

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌الله بیگدلی در میزگردی با موضوع " انقلاب اسلامی، گذشته، حال و آینده " که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مدیریت برگزار می‌شد٬ در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی را چگونه تحلیل می‌کنید٬ گفت: انقلاب اسلامی ما برخلاف آن چیزی که برخی از تازه‌ به دوران رسیده‌ها جلوه می‌دهند٬ دارای یک ریشه تاریخی بود که این ریشه تاریخی دارای تعالیم انقلابی و اسلامی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: ملت ما در طول تاریخ از سه مسئله استثمار، استبداد و استعمار رنج می‌بردند و برای اینکه از این موضوعات خلاص شوند٬ در طول تاریخ تلاش‌های بسیاری داشته و به دنبال یک نظام مستقل، عدالتخواه بودند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ تفکرات و اقدامات گوناگونی برای خروج از وضعیت رنج‌بار رخ داده است. برخی تجدد را راه‌حل می‌دانستند، کسانی با توجه به دغدغه‌های ملی، ناسیونالیست را مدنظر قرار می‌دادند و افرادی که در اردوگاه شرق بودند از سوسیالیست سخن می‌گفتند. طیف وسیعی از روحانیون و مذهبیون نیز دیدگاه‌های مذهبی خود را داشتند.

بیگدلی درباره تفکرات مذهبی گفت: این تفکرات دارای طیف‌های گوناگونی بود و افرادی را از روشنفکران مذهبی تا نواب‌صفوی، آیت‌الله کاشانی دربرمی‌گرفت و هرکدام قرائت‌های خاصی از دین داشتند.

وی افزود: در مسیر انقلاب اسلامی اتفاقی افتاد و روشنفکران دانشگاهی و مذهبی در یک مسیر با یکدیگر پیوند خوردند و هرکدام نسبت به نظرات و تفکرات دیگری آشنایی پیدا کردند. در این اوضاع بود که گروه‌های غیرمذهبی احساس کردند قافله را باخته‌اند٬ زیرا مردم با طیف مذهبی بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ما می‌بینیم که در ماجرای انقلاب اسلامی چگونه گروه های غیرمذهبی بین مردم گم می‌شوند٬ زیرا ملت ایران بر مبنای سه رنگ تاریخی خود به دنبال استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: نکته‌ای که باید آن را بیان کنم٬ این است که انقلاب ما ریشه در تفکرات آزادیخواهانه و تفکرات اسلامی دارد و این دو منشا انقلاب اسلامی هستند.

وی درباره شعارهای انقلاب گفت: شعارهای انقلاب ما بسیار ساده بود و امام با همین شعارهای ساده توانست مردم را جذب کند. هنگامی که ایشان می‌گوید من به پشتیبانی ملت دولت تعیین می‌کنم٬ یعنی به نقش مردم تاکید دارد. ایشان همیشه به این موضوع تاکید داشتند که عزل مقامات به دست مردم است و اگر شرایط لازم را نداشته باشند٬ حتما توسط مردم حذف می‌شوند.

وی افزود: ما با همین وعده‌ها به مردم، آنها را همراه با انقلاب کردیم. ما در جامعه‌ای دارای خفقان به دنبال آزادی و از بین رفتن گیر و بندها و خفقان‌ها بودیم. امام همیشه به بحثحقوق بشر توجه خاصی داشتند.

بیگدلی در پاسخ به این سوال مجری برنامه نظر شما درباره ولایت فقیه و فرق آن با ولایت فقیه مطلقه چیست؟ گفت: قبل از اینکه وارد این بحثشوم می‌خواهم موضوع زیربنایی را مطرح کنم. یکی از مشکلات اساسی ما در بین سیاست‌ورزان، روحانیون، روشنفکران، مخالفان و موافقان ولایت فقیه این است که آنها باید به این موضوع توجه کنند که کشور با قانون اداره می‌شود٬ نه تئوری.

وی گفت: هر کسی می‌تواند هر تئوری که دوست دارد٬ داشته باشد اما آن چیزی که در نهایت کشور را اداره می‌کند قانون است. اگر جنگ تئوری شکل بگیرد٬ سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز دیدگاه‌های مختلفی در مورد ولایت فقیه دارند٬ حتی برخی مراجع دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. ولی همانطور که گفتم باید از تئوری‌پردازی فارغ شد و به موضوعی که کشور را اداره می‌کند٬ یعنی قانون٬ توجه کنیم.

وی اضافه کرد: باید برای خروج از وضعیت امروزمان با حاکمیت قانون و رفتار قانونی توجه و سعی نماییم آن را حاکم کنیم. امروز دیگر حرف‌هایی مانند غلبه معنی ندارد. در عصر جدید حاکمیت قانون و عمل به قانون ملاک است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انقلاب اسلامی٬ گفت: انقلاب اسلامی از همان روز اول٬ گام خود را با قانون و رفراندوم شروع کرد و امام گفت اول باید رفراندوم برگزار کنیم و اگر مردم قبول کردند٬ گام‌های بعدی را برمی‌داریم؛ در مورد قانون اساسی هم همین‌طور؛ آن را به رفراندوم گذاشتیم و همه به آن رای دادند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اصل ۵۶ قانون اساسی گفت: در این اصل حاکمیت مطلق را از آن خدا دانسته که هیچکس نمی‌تواند آن را تصرف کند و امروز هرکس هر تئوری دارد آن نظر خودش است٬ اما هرکسی اگر هدفی دارد٬ باید از طریق قانون آن را پیگیری کنند.

وی گفت: اصل ولایت فقیه٬ خود یکی از اصل‌های همین قانون اساسی است که باید در چارچوب قانون به آن پرداخته شود. امروز کسانی که می‌خواهند ولایت فقیه را خارج از قانون اساسی بررسی کنند٬ بزرگترین دشمن نظام و اصل ولایت فقیه هستند. زیرا این موضوع باعثدرگیری جنگ و تنازع می‌شود اما زمانی که به عنوان یک اصل قانونی مطرح شود حتی اگر کسی مخالف آن هم باشد٬ می‌توان در مورد آن بحثکرد زیرا به قانون التزام دارد بر این اصل هم گردن می‌نهد.

وی اضافه کرد: مشکل امروز ما این است که گاهی عرصه سیاست‌ورزی را با آکادمیک قاطی می‌کنیم٬ ما باید به این سمت برویم که اگر عملی را در جامعه دنبال می‌کنیم٬ باید در نهایت منجر به تصویب قانون شود.

بیگدلی تصریح کرد: شاید امروز حرف‌هایی گفته شود که اگر فلان گروه در انقلاب مسلط می‌شد٬ ما شرایط بهتری داشتیم اما باید بدانیم مزیت گروه‌های اسلامی این است هرکاری که می‌کنند باید برای آن توجیه اسلامی پیدا کنند و این خود٬ مسئله بسیار مهمی است اما باید روی این مزیت تاکید کنیم چراکه پادزهر امروز مسائل ما٬ همین موضوع می‌باشد.

این محقق و نویسنده بیان کرد: در جامعه امروز ما برخی خودعلی‌پندار هستند و دیگران را طلحه و زبیر می‌دانند. خوارج همیشه و در همه جا معترض حضرت علی بودند٬ با اینکه امام علی ریاست حکومت را در دست داشت به خاطر عقایدشان هیچ‌گاه، هیچ‌کدام از آنها را بازداشت نکرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: یک مورد بیاورید که حضرت علی برای خوارج ممنوعیت صحبت کردن ایجاد کرد. حضرت علی بارها به آنها اجازه داد صحبت کنند حتی در میدان جنگ خود با آنها صحبت کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما امروز باید بدانیم عمل به قانون و تمکین به اراده ملت٬ دو ابزاری است که به ما کمک می‌کند بتوانیم منازعات و مشکلات‌مان را حل کنیم که خود این بحث‌ها منوط به انتخابات سالم به معنای واقعی است.

بیگدلی در پایان درباره شورای نگهبان گفت: قرار بود برای اینکه خیمه شب بازی انتخابات دوران پهلوی تکرار نشود٬ شورای نگهبان ایجاد شود تا نهادی خارج از قدرت در بحثانتخابات نظارت داشته باشد و سالم بودن آن را تایید کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز