خبرگزاری کار ایران

امیری در نشست خبری:

ترور رئیس دادگستری روانسر سیاسی نبود / ۷ و ۱۴ اسفند روزهای پیشنهادی برای برگزاری انتخابات

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۲۸۲

امروز وزیر کشور جمهوری تاجیکستان در راس هیاتی به دعوت آقای رحمانی‌فضلی به ایران سفر کرده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: عامل ترور شهید قنبری یک شرور است و پرونده‌ای در دادگستری روانسر داشته و در اقدام غیرانسانی رئیس دادگستری روانسر رابه شهادت رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در جلسه امروز خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ایام دهه فجر یادآور دلاوری‌های ملت شریف ایران و ایجاد تغییر بزرگ به رهبری امام خمینی(ره) در کشور است. خوشبختانه مردم در ایام دهه فجر به صورت خودجوش و با توجه به سلیقه‌های متفاوتی که دارند، در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و امسال نیز حضور مردم در این روز بیش از پیش بوده است. البته این حضور پرشکوه وظیفه مسئولان نظام جمهوری اسلامی را سنگین‌تر می‌کند.

وی در ادامه درباره اقدامات انجام شده وزارت کشور در هفته گذشته از کشف و دستگیری اعضای یک باند تروریستی در استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و گفت: با همکاری نیروی انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات توانستیم اعضای این باند را که بیش از ۲۰ نفر بودند، دستگیر کنیم.

وی افزود: این دستگیری در یک اقدام هماهنگ از سوی اعضای شورای تامین در استان سیستان‌وبلوچستان و مسئولین صورت گرفت در هنگام دستگیری این باند مقادیر زیادی مواد منفجره، چندین بمب قابل انفجار، مهمات و اسلحه کشف شد.

امیری گفت: عوامل باند تروریستی دستگیر شده در سال‌های اخیر عامل ترورهای صورت گرفته در استان سیستان‌وبلوچستان بوده‌اند و قصد داشتند در چند شهر بمب‌گذاری کنند.

قائم مقام وزیر کشور همچنین با اشاره به رونمایی از ۴هزار و ۵۰۰ ماشین خدمات شهری توسط ریاست شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معاونت عمرانی وزارت کشور گفت: عمده این وسائل مربوط به مسائل راهسازی و خدمات شهری است و همه تولید داخل است. این دستگاه‌ها در مناطق محروم که برخورداری کمتری دارند، توزیع شده است.

امیری همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی از سوی سازمان همیاری شهرداری‌ها در دوم اسفند خبر داد و گفت: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شهرداری و خدمات شهری رونمایی شده و عرضه می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور گفت: امروز وزیر کشور جمهوری تاجیکستان در راس هیاتی به دعوت آقای رحمانی‌فضلی به ایران سفر کرده‌اند، ما با کشور تاجیکستان ارتباط فرهنگی و اجتماعی داریم و در این سفر موافقت‌نامه امنیتی و اجتماعی بین دو کشور که در سفر قبلی وزیر کشور ایران به تاجیکستان مورد توافق قرار گرفته بود، نهایی خواهد شد.

امیری گفت: نشست مشترک اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نقش استانداران و سفرا در اقتصاد و افزایش ارتباط با کشورهای همسایه طی دو روز در اسفندماه برگزار خواهد شد. روسای اتاق بازرگانی استان‌ها نیز در این نشست حضور خواهند داشت تا همکاری و اقدامات لازم برای مسائل اقتصادی بین ایران و سایر کشورها مورد بررسی قرار گیرد.

امیری در ادامه نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به دستگیری عامل ترور شهید قنبری رئیس دادگستری شهرستان روانسر گفت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این موضوع امنیتی و سیاسی نیست. بلکه ضارب یک شرور است و پرونده‌ای در دادگستری روانسر داشته و در اقدام غیرانسانی رئیس دادگستری روانسر رابه شهادت رسانده است. ضارب دستگیر شده تحت بازجویی قرار گرفته است و در حال حاضر نیز بازداشت است.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به تدوین پیش‌نویس سند امنیت زنان و کودکان در حوزه اجتماعی گفت: تهیه این سند موضوع ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه است که با مشارکت دستگاه‌های ذیربط به اتمام رسیده و جهت بررسی و اعلام‌نظر اولیه به معاونت زنان ریاست جمهوری ارسال شده است تا با توجه به نظر این معاونت، سند نهایی و تقدیم دولت شود.

وی موضوع مهم دیگری را که در وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفته ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها عنوان کرد و گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلاتی است که گریبان‌گیر شهرهای بزرگ شده است و این حاشیه‌نشینی خود عاملی برای بزهکاری و ناامنی شده است.

وی افزود: حاشیه شهر تهران از سوی وزیر کشور و تعدادی از معاونین مورد بازدید قرار گرفت و ما با وضعیت نابسامانی از جمله خرید، فروش و مصرف مواد مخدر خرید و فروش وسایل مسروقه و خرید و فروش وسایلی که در سرقت مورد استفاده قرار می‌گیرند مواجه شدیم.

امیری تاکید کرد: در این باره اقدماتی انجام شده و خوشبختانه همکاری خوبی از سوی دستگاه قضایی صورت گرفته است، همچنین در سطح استان تهران و استان‌های مختلف آزادسازی اراضی تصرفی و ساخت وسازهای غیرمجاز حریم شهرها مورد بررسی قرار گرفته و برخی از آنها تخریب شده‌اند.

امیری گفت: در شش ماه دوم سال ۹۲ تا پایان آذر ۹۳ تعداد ۲هزار و ۶۱۶ حکم تخریب ساخت وساز غیرمجاز صادر وبیش از هزار و صد هکتار از اراضی ملی آزاد سازی شده است.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به ورود ریزگردها به استان‌های کرمانشاه، کردستان و بخش‌هایی از استان ایلام و بوشهر گفت: موضوع ریزگردها مسئله‌ای است که در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله رخ داده است و هم منشاء داخلی دارد و هم منشاء خارجی در شرایط کنونی ریزگردها شرایط نامناسبی را در این استان‌ها ایجاد کرده و وضعیت را به حالت هشدار رسانده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور افزود: شاهد این بودیم که در هفته گذشته برق بخش‌های زیادی از استان ایلام قطع شد و استاندار با استفاده از کمک استان‌های مجاور مشکل را رفع کرد و در خوزستان نیز شاهد حضور شهروندان اهوازی مقابل استانداری بودیم که با مدیریت خوب استاندار مردم قانع شدند.

امیری گفت: آنچه در خوزستان می‌بینیم مسئله تلخی است؛ مردم خوزستان در زمان جنگ پذیرای رزمندگان بودند، اما امروز با پدیده ریزگردها مواجه هستند. از این رو وزیر کشور، آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را مامور رسیدگی به این مسئله کرده تا در جهت حل مسئله ریزگردها اقدامات مناسب انجام شود.

وی گفت: برخی تصور می‌کنند که سازمان مدیریت بحران به تنهایی می‌تواند مشکل ریزگردها را حل کند، اما این سازمان بودجه مستقیم در رفع مشکلات ندارد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید هزینه رفع مشکل را تامین کند.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: با توجه به وضعیت ویژه استان خوزستان و با همتی که وجود دارد، امیدواریم موضوع ریزگردها هرچه سریعتر بهبود پیدا کند، همچنین عامل خارجی بروز ریزگردها در دستور کار وزارت امورخارجه قرار گرفته است.

امیری با اشاره به برگزاری همایش استانداران با وزیر کشور گفت: در این همایش آقای چیت‌چیان وزیر نیرو نیز حضور داشتند و یکی از مسائلی که دراین جلسه مطرح شد، موضوع مصرف آب در کشور بود. میزان‌ آب در منابع زیرزمینی و چاه‌ها به نیمه رسیده است؛ از این رو باید در جهت مصرف آب فرهنگ‌سازی شود و مردم بدانند که ما در منطقه پربارانی نیستیم و با کم‌آبی مواجه هستیم. اگر از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از اندازه برداشت شود و تدبیری برای چاه‌ها در نظر گرفته نشود، مشکلات اساسی در پیش خواهیم داشت.

وی با اشاره به حضور قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر در این جلسه گفت: طبق گزارش آقای جزینی هفتاد درصد تریاک دنیا از طریق افغانستان تامین می‌شود که مرز مشترک زیادی با ایران دارد و این مسئله تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

طبق گفته امیری در این جلسه استاندار سیستان‌وبلوچستان نیز گزارشی درباره دستگیری باند ترور در این استان ارائه کرده است. این باند عامل شهادت صد نفر در استان سیستان‌وبلوچستان بوده و هفتاد نفر را نیز مجروح کرده است. این باند از سال ۸۶ تاکنون عملیات‌های تروریستی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان انجام می‌داده و قصد بمب‌گذاری در ۴ شهرستان را داشته است.

امیری همچنین تاکید کرد: جمع‌بندی وزیر کشور از جلسه برگزار شده با استانداران به این موضوع اختصاص یافت که شهرداری‌ها باید در انتخابات موضع بی‌طرفانه اتخاذ کنند و در جناح‌بندی‌های سیاسی و حمایت از جریان‌های سیاسی در زمان انتخابات دخالتی نداشته باشند.

امیری در ادامه نشست امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی وزارت کشور درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس قانون، هیات اجرایی از سوی وزارت کشور و هیات نظارت از سوی شورای نگهبان تشکیل می‌شود، شیوه انتخاب هیات اجرایی در قانون مشخص شده است.

وی گفت: درباره مجلس خبرگان رهبری نیز وزارت کشور تنها مجری انتخابات است و براساس قانون اساسی مقررات انتخابات را خود مجلس خبرگان تصویب می‌کند. به صورت کلی انتخابات یک جدول برنامه دارد که باید با دستگاه ناظر برای زمان انتخابات به توافق برسیم و بعد بر اساس آن، جدول روزانه انتخابات را تهیه کنیم.

امیری با اشاره به اینکه هفتم و چهاردهم اسفند به عنوان روزهای پیشنهادی برای برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان اعلام شده است، گفت: در هر صورت این تاریخ باید در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد. تاکنون زمان برگزاری انتخابات قطعی نشده و موضوع در مرحله کارشناسی است.

قائم مقام وزارت کشور همچنین درباره سفر وزیر کشور به عراق درباره ریزگردها گفت: وزیر کشور درباره ریزگردها به عراق سفری نخواهند داشت. در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور در عراق هستند و قطعا یکی از حوزه‌های گفتگو موضوع ریزگردها خواهد بود. وزارت کشور تنها مدیریت بحران را برعهده دارد و تاجایی که بتواند برای حمایت از استان‌های درگیر، اقدامات را انجام می‌دهد اما تصمیم‌گیری درباره ریزگردها باید در سطوح بالاتر از وزارت‌خانه انجام شود.

امیری درباره اینکه آیا روند اخذ مجوز برای احزاب تغییری کرده است، گفت: اخذ مجوز در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و با رای و نظر همه اعضا صادر می‌شود. جلسه پیش کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به دلیل ورود مجلس به بحثبودجه در نهایت تشکیل نشد، اما از زمان تشکیل وزارت کشور تاکنون ۲۱ مورد مجوز تاسیس و پروانه فعالیت برای احزاب، ۱۹ مورد مجوز مجمع عمومی سالانه احزاب صادر شده و بررسی بیش از ۳۵ مورد تقاضای تاسیس حزب در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: آنچه باید قابل توجه باشد این است که رویکرد احزاب به گونه‌ای باشد تا شاهد تاثیر مثبت احزاب بر مسائل کشور باشیم. نباید افزایش تعداد احزاب را ملاک قرار دهیم، بلکه معیار باید اثربخشی احزاب در مسائل کشور باشد.

سخنگوی وزارت کشور درباره علت جلسه وزیر کشور با نمایندگان مجلس گفت: به صورت کلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به عنوان کمیسیون‌های تخصصی مجلس و وزارت کشور شناخته می‌شود، جلسات گذشته مباحثمرتبط با بودجه مطرح شد اما در حاشیه جلسه کارهای مشترکی که وزارت کشور با این کمیسیون داشت مورد توجه قرار گرفت.

امیری درباره وضعیت هتل آرینا نیز گفت: این موضوع در کمیسیون‌های مختلف متشکل از نماینده شهرداری، وزارت کشور، شورای شهر و دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این هتل نسبت به مجوز پروانه ساخت سه طبقه بیشتر ساخته است که حکم تخریب آن سه طبقه صادر شد.

وی درباره انتخاب استاندار استان مرکزی نیز گفت: استاندار این استان هنوز منصوب نشده و توسط سرپرست اداره می‌شود، معرفی استاندار در مرحله بررسی است و اسامی که اعلام می‌شود در حد گمانه‌زنی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز