خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی در اجلاس شورای‌ مرکزی‌دانشگاه‌آزاد:

استقلال‌خواهی بدون توجه آزادی‌خواهی جامعه را تهی‌ می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۸۲۴

پیوند علم و اقتصاد آرزویی است که نیازمند همت است و با توجه به آمادگی دولت و فراهم بودن سایر عوامل، باید وارد عمل شد و موانع باقی مانده در این راه را برداشت.

یادگار امام تأکید کرد: اسلام مورد نظر امام اسلامی برای فرداست نه اسلامی که در گذشته زندگی کرده است؛ لذا به هیچ عنوان در آرمان امام نگاه سلفی وجود ندارد و تلاش برای بازگرداندن نظام‌های اجتماعی قدیم دیده نمی‌شود.

به گزارش ایلنا٬ به نقل از جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به استقلال، آزادی و معنویت به عنوان سه خواسته ملت ایران در انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حرکت‌های مختلف اجتماعی و سیاسی ۲۰۰ سال گذشته، همواره بر یکی از این سه آرمان پافشاری شده و دیگر آرمان‌ها به فراموشی سپرده شده یا کمتر دیده شده است.

وی با اشاره به آغاز رکود و عقب ماندگی علمی از دوره قاجاریه بدین سو، یادآور شد: در دوره صفویه‌‌ همان کارخانه‌هایی که در اتریش توپ جنگی می‌ساختند وجود داشت و تکنولوژی روز در اختیار ما بود، اما پس از آن کم کم به سوی رکود رفته و از غرب عقب ماندیم؛ این در حالی بود که اکثر علمای جهان اسلام، اعم از فقیه و غیر فقیه، ایرانی بوده یا مهاجرینی بودند که اندیشه آنان در ایران بارور شده بود.

حجت‌الاسلام خمینی با اشاره به پیشرفت شتابان غرب در زمینه‌های علمی پس از انقلاب صنعتی، گفت: جوامع اسلامی ابتدا این پیشرفت‌ها را نفی کرده و سپس آن‌ها را پذیرفتند؛ اما در پی این پذیرش سرخوردگی شکل می‌گیرد و کار به جایی می‌رسد که در اواخر دوره قاجار یک سیاستمدار می‌گوید که فرق سر تا نوک پا باید غربی شود. از همین نقطه آرزوی پیشرفت در جامعه ایران شکل گرفت که در دل خود آرمان استقلال را به همراه داشت، زیرا کشور بخش‌های زیادی از سرزمین‌های خود را از دست داده بود.

یادگار امام با اشاره به تحولات دوران قاجار همچون تحمیل قرارداد ۱۹۱۹، تشکیل کابینه در تبعید و… تصریح کرد: بر هر ایرانی واجب است که تاریخ صد ساله اخیر یعنی از مشروطه به بعد را بخواند تا همه بدانیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم و اشتباهات پیشینیان را تکرار نکنیم؛ زیرا ضعف حافظه تاریخی، برای یک ملت بسیار تلخ است. ما باید حافظه تاریخیمان را توسعه دهیم و در یاد داشته باشیم روزهایی بر کشور گذشته است که حتی تصمیمات بسیار کوچک جز با مجوز سفارتخانه‌های خارجی، بخصوص روسیه و انگلستان، گرفته نمی‌شد و شاهان اختیاری برای اداره کشور نداشتند.

وی همچنین به آزادی به عنوان دیگر آرمان ملت ایران اشاره کرد و یادآور شد: حکومت‌ها طوری رفتار کرده بودند که آزادی به عنوان ایستادن در مقابل استبداد، تبدیل به یکی از آرمانهای ملت ایران شد؛ زیرا استبداد روزهای تلخی را بر کشور ما تحمیل کرده بود.

حجت‌الاسلام خمینی تأکید کرد: هیچ وقت نباید به امروز بسنده کنیم زیرا آن دولت کریمه که همیشه از آن یاد می‌کنیم، پیش روی ماست؛ اما این به معنای فراموشی گذشته نیست.

وی از دین داری به عنوان دیگر خواسته ملت ایران یاد کرد و افزود: مشکل آزادی را با وامدار شدن به دیگران نمی‌توان حل کرد، از سوی دیگر اگر در دوره‌ای استقلال پررنگ می‌شود نباید فراموش کرد که استقلال بدون آزادی ممکن نیست. همچنین ممکن است دین داران به سمت دین داری بروند و فراموش کنند که بدون آزادی دین داری هم ممکن نیست.

یادگار امام با بیان اینکه جامعه دین دار لاجرم باید آزاد، مستقل و پیشرفته باشد، یادآور شد: انقلاب اسلامی نقطه تلاقی این خواسته هاست و رمز توفیق آن نیز پیگیری همین آرمانهاست. این انقلاب از یک سو بشدت استقلال خواه است و وقتی در جهان دو قطبی هم به آمریکا و همه به شوروی نه می‌گوید، یک التهاب سیاسی است؛ اما از سوی دیگر انقلابی آزادیخواهانه و بشدت ضد استبداد است. اصولا روح انقلاب اسلامی استبدادستیز و دینی است و نگاه به آینده دارد.

وی در خصوص تفاوت میان اسلام امام خمینی و اسلام سلفی‌ها گقت: اسلام مورد نظر امام اسلامی برای فرداست نه اسلامی که در گذشته زندگی کرده است؛ لذا به هیچ عنوان در آرمان امام نگاه سلفی وجود ندارد و تلاش برای بازگرداندن نظام‌های اجتماعی قدیم دیده نمی‌شود؛ زیرا امام و متفکرین انقلاب متحجر نبودند.

حجت‌الاسلام خمینی ادامه داد: امام‌‌ همان زمان که بحثجنگ میان فقر و غنا را مطرح کردند٬ بیشترین تأکید را بر مقابله با تحجر نیز کردند و در دوسال آخر عمر بیشترین تلاش را در این راه از خود نشان دادند که این تلاش خود را در قالب فتاوای مربوط به شطرنج، موسیقی و… نشان می‌دهد و بدین ترتیب بت تحجر را شکستند.

وی تصریح کرد: در کنار این بحث‌ها امام نسبت به موضوع اسلام آمریکایی و مقابله با نظام‌های طبقاتی نیز موضع‌گیری کردند؛ در اینجا اگر فقط به بعد دین داری نگاه کنیم و به مقوله پیشرفت توجه نکنیم، یا بالعکس، به خطا رفته‌ایم. همچنین اگر استقلال خواهی را در نظر بگیریم و آزادیخواهی را فراموش کنیم یا آزادی را بالا ببریم و استقلال از یاد برود، یک جامعه درون تهی و از بین رفته را تحویل می‌دهیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه شکل گرفته است تا اهداف مورد نظر انقلاب را محقق کند، یادآور شد: پیوند علم و اقتصاد آرزویی است که نیازمند همت است و با توجه به آمادگی دولت و فراهم بودن سایر عوامل، باید وارد عمل شد و موانع باقی مانده در این راه را برداشت.

یادگار امام توصیه کرد: دانشگاه آزاد نباید پیشرفت را منحصر به طبقه‌ای خاص کند، زیرا یکی از اهداف انقلاب فراهم کردن فرصت مناسب و برابر برای پیشرفت است و جامعه اسلامی باید فرصت‌های پیشرفت را بطور مناسب برای همه برقرار کند.

وی با تأکید بر توجه به اقشار کم درآمد جامعه گفت: در دانشگاه آزاد مجموعه خیریه‌ای تشکیل دهید و اگر مکانیزم آن مشخص نیست حتما هیأت امنای دانشگاه مقدمات لازم در این راستا را تصویب می‌کند. زیرا کسانی که فاقد امکانات هستند انقلاب مدیون آنهاست و اساسا یک نظام وظیفه دارد که دست آن‌ها را بگیرد.

حجت‌الاسلام خمینی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بداند که مسیر پیسرفت علمی از آزادی علمی می‌گذرد و در راستای کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، بسنده کردن به بخشنامه‌های محدود قطعا بر خلاف نظر ایشان است. همچنین واگذار کردن این حوزه‌ها بدست دانشجویان و کسانی که قرار است مجریان این کار باشند قطعا در جهت آرمانهای کلان دانشگاه است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه وظیفه ما بالا بردن کارآمدی نظام است، بر کارآمد‌تر شدن مدیریت و برداشتن موانع در مجموعه این دانشگاه تأکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز