خبرگزاری کار ایران

در قطعنامه کنگره هفتم حاما مطرح شد؛

نهادینه کردن تحزب برای حضور حداکثری مردم در عرصه‌های مختلف

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۰۹۰

تاکنون جامعه ایران هزینه‌های بسیاری در قبال سیاست‌های نامتوازن داخلی پرداخته، که بسیاری از آن‌ها پویایی اقتصادی کشور را نیز متاثر ساخته‌اند.

پس از برگزاری کنگره هفتم حزب اراده ملت ایران(حاما) ٬ این حزب قطعنامه‌ای صادر شد که در آن تاکید شد مبارزه با گرانی، تورم، فساد اقتصادی، رانت‌خواری از محورهای اصلی این نظام اقتصادی در جلوگیری از ایجاد اختلال در نظم اجتماعی، آرامش روانی و سقوط ارزش‌ها و اخلاقیات خواهد بود.

متن کامل قطعنامه کنگره هفتم حاما که در اختیار ایلنا قرار گرفته٬ به شرح زیر است:

ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
در حقیقت خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند

حزب اراده ملت ایران ضمن درود و عرض ارادات به حضور یکایک شهروندان عزیز ایران زمین در قطعنامه هفتمین کنگره سراسری خود تمامی اقشار جامعه، دولتمردان، احزاب، نهادهای مدنی، نخبگان و روشنفکران را مخاطبان محترم پیام خود بر می‌شمرد.

همچنین مخاطب پیام حاما، کسانی هستند که ظهور استعمار را نتیجه چیزهای تاریخی و جغرافیایی می‌پندارند و شهروندانی که تک‌صدایی را نتیجه حتمی این پدیده تاریخی و جغرافیایی بر می‌شمارند. اندیشمندانی هستند که در توصیه‌های خود، تغییر و تحول بالا به پایین را تنها راه برون‌رفت از وضعیت شکست ملل بر می‌شمارند.

حاکمان و دولتمردانی هستند که غفلت و غرورشان موجب می‌گردد، اقتدار شهروندان را در تپش نبض قدرت نادیده بگیرند، و تشکل‌ها و احزابی هستند که همتشان در مسیر توسعه و اصلاح جامعه تنها معطوف به تسخیر قدرت‌های حاکمیتی است و مردم را تنها در شعار‌ها و بیانیه‌هایشان به خاطر می‌آورند.

اگر در یکایک شهروندان در فقدان حساسیت اجتماعی بی‌عملی شکل بگیرد، اگر جهالت به عنوان یک ضدارزش ذهن جامعه را ترک گوید و عقلانیت و خردگرایی جایش را بگیرد، اگر توانمندی، یکسره ضعف و ناکارآمدی را کنار بزند، اگر خودمحوری تفرقه‌افکن به اتحادی فراگیر بدل شود، اگر استقامت و تلاش مستمر، یاس و تردید را عقب براند، آیا بازهم برای استعمار و استبداد احتمال ظهور و شانس بقایی باقی می‌ماند؟

حاما با ایمان به قدرت ارادهٔ مردم، برای استقرار حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان یکی از نمایندگان مردم، پیروزی ملت را در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ارج می‌نهد و این فرصت مغتنم را که به حق تجلی اراده ملی است، ‌ گرامی می‌دارد و با اتکاء به همین ملت گام‌های استوار خویش را بر می‌دارد.

هفتمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران در ساحت سیاست بین‌المللی راه خود را طی می‌کند و از سوی دیگر در فشار بحران کاهش قیمت نفت قرار گرفته است.

حاما قصد دارد تحزب‌گرایی را در جامعه نهادینه کرده و در سایه این پدیده با رویکردی واقع گرایانه برای حضور حداکثری مردم در عرصه سیاسی _ اجتماعی کشور بکوشد.

لذا حاما مواضع و راهکارهای خویش را در چهار حوزه، به شرح زیر ارائه می‌نماید:

حوزه سیاست داخلی:

با وجود اینکه در حوزه سیاست داخلی مردم ایران، مدبرانه حضور دولتی اعتدال‌گرا را رقم زده‌اند، ‌ همچون دیگر عرصه‌ها در این ساحت نیز دولت میراث‌دار تبعات سیاست‌هایی شده است که انتقاداتی جدی بر بسیاری از آن‌ها وارد می‌باشد. تاکنون جامعه ایران هزینه‌های بسیاری در قبال سیاست‌های نامتوازن داخلی پرداخته، که بسیاری از آن‌ها پویایی اقتصادی کشور را نیز متاثر ساخته‌اند.

حاما در راستای بهبود وضعیت سیاست داخلی، دولت و جامعه مدنی را به اهتمام در موضوعات زیر فرا می‌خواند:

• کوشش برای گسترش آزادی فعالیت رسانه‌ها، احزاب، کانون‌های صنفی و نهادهای مدنی
• تعیین تکلیف لایحه جرم سیاسی در کنار قانون انتخابات و قانون احزاب
• کاهش تصدی‌گری دولت در فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی
• تقویت نهاد شورا‌ها به مثابه پارلمان‌ها و مجاری اعمال مدیریت محلی و شهری
• توجه ویژه به جایگزینی «توزیع عادلانه فرصت» بجای «توزیع عادلانه ثروت»
• افزایش اختیار و قدرت مسئولان محلی مانند استانداران و فرمانداران
• عنایت خاص به امر آموزش و پرورش و امور فرهنگیان
• توجه پیگیرانه به توسعه پایدار و همه جانبه
• اهتمام عملی به رعایت حقوق شهروندی
• برقراری استقلال قضایی و بهبود و استحکام روابط بین قوا

حوزه اقتصادی:

بی‌تردید احزاب سیاسی، نظام اقتصادی مبتنی بر اندیشه خود را تبیین می‌نمایند. بدیهی است بر اساس نظام‌های اقتصادی موجود، نظامی اثربخش خواهد بود که بیشترین کارآمدی خود را در ارتقاء سطح توانمندی ملت، رفاه و توسعه جامعه و در راستای برخورداری تمامی افراد از امکانات مادی و معنوی نشان دهد.

مسلم است مبارزه با گرانی، تورم، فساد اقتصادی، رانت‌خواری از محورهای اصلی این نظام اقتصادی در جلوگیری از ایجاد اختلال در نظم اجتماعی، آرامش روانی و سقوط ارزش‌ها و اخلاقیات خواهد بود. برای تحقق این آرمان‌ها، حاما نظام اقتصادی دانش‌بنیان و جامعه محور را توصیه می‌نماید.

بنابراین با لحاظ مجموعه شرایط حاکم بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران که بیکاری، تورم، عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی از مشکلات بنیادی آن است، طراحی و تصویب سیاست‌های مالی و پولی مبتنی بر اصول علمی و دانش‌بنیان بر اساس تجربیات موفق دیگر ممالک، در این زمینه کارساز و تعیین‌کننده خواهد بود.

حزب اراده ملت ایران در راستای تحقق آرمان‌های جامعه و تسریع روند توسعهٔ مردم‌محور(جامعه ‌محور) به ایجاد ساختار اقتصادی کشور به صورت شفاف و سالم، دانش بنیان، رقابتی و همراه با دیپلماسی فعال اعتقاد داشته و تحقق آن را جزء اصول اساسی و خط مشی سیاسی و اجتماعی خود دانسته و بعنوان مطالبه سهم جامعه تلقی می‌کند.

در مجموع حاما معتقد است در راستای تحقق اهداف رویکرد اعتدال و تدبیر در حوزه اقتصادی، برای تثبیت شرایط ایجاد شده و حرکت آن به سوی مطلوب، باید مجموعه نهادهای حاکمیتی و جامعه مدنی به انجام اقدامات زیر مبادرت ورزند:

• تدوین و اجرای قوانینی برای بهبود رقابت پذیری و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
• پیگیری اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار(چرا که دولت‌ها نمی‌توانند ثروت تولید کنند اما می‌توانند زمینه مطلوب جهت ثروت را فراهم نمایند)
• بهره گیری از روشهای علمی مناسب و پایبندی به آن‌ها درهمه شرایط
• تمرکز بر شاخصه هیا بین المللی رقابت و رقابت پذیری و تلاش برای بهبود آن‌ها
• بازنگری و پایش سازمان خصوصی سازی
• طراحی و توسعه بازارهای سرمایه با تاکید بر نهاد تولید
• نهادینه کردن شورای رقابت در ساختار نظام اقتصادی کشور
• توسعه و نهادینه کردن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و تعاونی در ساختار نظام سیاسی و اقتصادی کشور
• گذر از اقتصاد پول مبنا و حرکت به سمت اقتصادی پویا با گسترش کسب وکارهای کوچک و متوسط و تقویت کارآفرینی
• تجاری سازی یافته‌های علمی وکسب ثروت از دانش و اتکای اقتصاد به علم و فناوری
• کاهش اتکای بودجه ودر آمدهای دولت به منابع نفت وگاز و جایگزینی با در آمدهای پایدار مالیاتی، ‌ صادرات غیرنفتی، صادرات دانش فنی، مالکیت‌های فکری و خدمات ثبات و انسجام سیاست‌ها، قوانین و مقررات اقتصادی، و تقویت رقابت پذیری اقتصادملی
• شفافیت گردش اطلاعات مالی و اقتصادی، حذف رانت‌ها، ‌انحصار و ویژه خواری‌ها به ویژه در اطلاعات عمومی و اقتصادی
• توسعه تعاملات دو جانبه، ارتباطات منطقه‌ای و جهانی و حضور فعال وموثر در مجامع جهانی وبهره گیری حداکثری از فرصت‌ها و ظرفیتهای منطقه

حوزه سیاست خارجی:

ارتباط با دنیا محصول نگاه مدرن یک ملت به پیرامون خود و فرامنطقه است.

ارتباط معنادار با جامعه جهانی تریبون بسیار شایسته‌ای برای بیان دیدگاه‌ها و اندیشه‌های پویای انقلاب اسلامی ایران خواهد بود، همچنانکه در حال حاضر نیز فعالیتهای فرهنگی و فرامنطقه‌ای ایران و تغییر گفتمان تقابل به تعامل در عرصه جهانی، اثر بخشی شایسته‌ای را برای کشور به همراه آورده است.

به حاشیه رانده شدن نظام جمهوری اسلامی ایران در ساحت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نه تنها هیچگونه سودی را برای مردم این مرز و بوم نخواهد داشت، بلکه زمینه را برای بروز فساد و رانت فرصت طلبان نیز فراهم خواهد آورد.

در جهان امروز ما یک کشور جهان سومی و تک محصولی و وابسته به نفت هستیم که تعیین کننده قیمت آن نیز رقیبان ما هستند. لذا حاما دولت و حاکمیت را درعرصه سیاست خارجی به طی مسیر زیر فراکسیون می‌خواند:

• مدیریت ارتباطات و تعاملات کشور با دنیای غرب، با اتکا به انگیزه، توان و درایت کار‌شناسان و نیروهای داخلی نه کشورهایی همچون روسیه یا چین یا سازمانهایی چون سازمان همکاری شانگهای
• حفظ امنیت و تقویت رویکرد عملیاتی دولت تدبیر و امید با شعار توسعه تعاملی با کلیه کشورهای جهان، ضمن خحفظ منابع ملی و احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه همانگونه که همواره سیاست همیشگی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
• نگاه صلح آمیز و بشر دوستانه ایران که ریشه در تمدن کهن و فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد، بویژه در شرایط تحولات پرشتاب منطقه‌ای و رواج بی‌حد و حصر خشونت، افراطی‌گری و تمامیت خواهی ایدئولوژی‌های خودساخته.
• ترویج و تعمیق رویکرد تعاملی با جهان جهت به حرکت در آوردن چرخه‌های اقتصادی با استفاده مناسب از تکنولوژی و سرمایه جهانی.
• توجه به جغرافیای کشور و اهتمام جدی به صنعت تورسیم و نقش ترانزیتی ایران برای همسایگان جهت تامین منابع اقتصادی و سیاسی.
• اتکاء به مردم ومدیران برآمده از آنان در سایه سیاست متوازن در صحنه بین المللی در راستای تامین منافع ملی و دینی.
حوزه اجتماعی و فرهنگی:

از آنجایی که کشور با مسائلی چون گسست شدید نسل‌ها، چند پارگی ملی، فرار نخبگان و سایه سنگین آسیب‌های اجتماعی متنوع و عمیق مواجه است و ضمن در نظر داشتن حضور پرشتاب رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به عنوان خط دهنده و هادی بسیار از جریانات امروز جامعه بشری، حاما در خصوص رفع بحرانهای اجتماعی پیش آمده و پیش رو ضمن تاکید بر نکات زیر اهداف و برنامه‌های خود را جهت تامین آن‌ها اعلام می‌نماید:

• تامین آموزش عمومی و دسترسی عادلانه و رایگان همه اقشار به آموزش همگانی.
• احترام به تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و پرهیز از یکسان سازی فرهنگی.
• پذیرش واقعیت‌های نظام اجتماعی و مدیریت هوشمند آسیب‌های مربوطه
• بهره گیری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان بسترهای آگاهی بخش و اطلاع رسان.
• پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال تک تک شهروندان برای ایجاد زمینه نشاط و انسجام اجتماعی، احساس مسئولیت و اعتماد اجتماعی.
• لزوم عنایت ویژه به اهمیت نهاد خانواده و طراحی برنامه‌های متناسب برای افزایش کیفیت زندگی خانوار‌ها.
• توانمند سازی اجتماعی، با نگاه ویژه به اقشار آسیب پذیر
• توجه ویژه به نیازهای زیر ساختی چون بهداشت و د رمان، تامین برنامه‌های رفاه اجتماعی همچون تامین مسکن با توجه به تفاوتهای قشری و تنوع گروههای اجتماعی.
• بستر سازی برای توسعه و بهره گیری از ظرفیتهای قانونی فعالیت سازمانهای مردم نهاد.

با توجه به دو اتفاق مهم پیش رو، ‌یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و تدوین برنامه ششم توسعه کشور، حاما عزم خود را برای حضور موثر در این دو عرصه اعلام می‌دارد و در کنار سایر اصلاح طلبان و نخبگان اجتماع، حداکثر تلاش خود را می‌کند تا نتایجی منطبق بر خواست ملت و منافع دراز مدت ملی حاصل گردد. در همین راستا به دو اصل اساسی «میزان رای ملت است» و «رای مردم حق الناس است» که توسط بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری بیان شده است به عنوان راهبرد اصلی و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در امر انتخابات تاکید می‌نماید.

در حوزه انتخابات، حاما هماهنگ با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای برون رفت از بحرانهای موجود جامعه، بهترین راه را اتحاد گروه‌های اصلاح طلب می‌داند و با توجه به تجربیات گرانقدر گذاشته و نتایج تلخ تجربه شده در فرآیند قهر با انتخابات، برای افزایش سطح آگاهی‌های عمومی، اهداف و برنامه‌های خود را به شرح ذیل اعلام می‌کند:

• دعوت مردم به حضور حداکثری و پرهیز از انفعال سیاسی.
• تلاش برای ایجاد هماهنگی میان احزاب و جریانهای همفکر.
• استمداد از رجال سیاسی مردمی برای ایجاد فضای تفاهم و تعامل با شورای نگهبان به منظور حضور چهره‌های شاخص اصلاح طلب.
• تلاش برای هماهنگ کردن گروههای اصلاح طلب در حمایت از نیروهای جوان.
• شناسایی افراد موثر و منتقد که با اهداف حزب همسویی دارند و تمرکز بر حضور نمایندگان حزبی.
• تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی در امنیت و آرامش.
• لزوم توجه به قانون انتخابات و اصلاح آن.
• در خواست از متولیان و مجریان انتخابات برای تلاش در جهت فراهم کردن فرصت برابر در عرصه رقابت انتخاباتی به همه مجموعه‌ها و طیف‌های درون نظام.

در حوزه تدوین برنامه توسعه، با توجه به اینکه مجلس و دولت در حال آماده شدن برای تدوین ششمین برنامه توسعه کشور هستند لزوم مشارکت و همکاری فعالین سیاسی اجتماعی و اهتمام گروههای مذکور به این مهم یعنی آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی و کمک در جهت طراحی و اجرای برنامه‌های جدید بیش از پیش احساس می‌گردد.

کشورما علیرغم تدوین برنامه‌های متعدد توسعه، هنوز به اهداف بلند خود در زمینه توسعه که همانا کیفیت زندگی متناسب باشان والای انسانی و کاهش نابرابری هاست، نایل شده است.

حاما اهداف و برنامه‌های خود در این زمینه را به شرح ذیل اعلام می‌کند:

• فضا سازی برای مشارکت مردم، نخبگان و نهادهای برخاسته از مردم نظیر سازمان‌های مردم نهاد، احزاب و شورا‌ها.
• جلب توجه مردم ومشارکت همگان، ‌بویژه نخبگان در کمک به تدوین این برنامه‌ها و آگاه سازی و آموزش توده‌های مردم.
• توجه به جذب نیروهای جوان، خصوصا زنان و بهره گیری از اندیشه‌های نو در مسیر توسعه جامعه.
• تقویت و توسعه حزبی و گسترش شعب حزب در تمام استان‌های کشور.
• سازمان دهی نسل جوان با تشکیل شاخه جوانان و دانشجویان.
• مردمی شدن، ‌تسهیل عضویت افراد وتوانمند سازی اعضا و کادرهای حزبی.
• اجرای دقیق آیین نامه‌ای داخلی و انضباطی حزب در تمامی ارکان جهت تقویت استحکام هر چه بیشتر سازمان حزب.
• پیگیری تهیه دفتر مرکزی مناسب برای حزب در تهران.
• حضور فعال و موثر اعضاء در شورای هماهنگی اصلاح طلبان و همفکری با سایر احزاب همسو.
• تلاش در جهت ارتقاء‌ نیروهای حزب در ساختار مدیریت ارشددولت.
• شناسایی منابع اقتصادی برای بهبود عملکرد حزب.
• شناساندن برند حزب در جامعه و گسترش ارتباطات بین المللی.

پیش به سوی:

حاکمیت قانون؛ برنامه ریزی صحیح؛ مدیریت شایسته

کنگره هفتم حزب اراده ملت ایران اول اسفند ۱۳۹۳

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز