خبرگزاری کار ایران

سرمدی در اجلاس اقتصاد مقاومتی:

سرعت روابط دو جانبه در دو سوی مرز‌ها افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۳۰۷

همکاری و انسجام میان استانداران و نمایندگان ایران در کشورهای همسایه می‌تواند در شناسایی قابلیت‌های هر یک از کشورهای همسایه و بهره‌برداری به موقع از این ظرفیت‌ها موثر واقع شود.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: همکاری و انسجام در میان استانداران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه می‌تواند در شناسایی فرصت‌ها و قابلیتهای هر یک از کشورهای همسایه و بهره برداری به موقع از این ظرفیت‌ها موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در همایش مشترک اجلاس اقتصادی در روابط منطقه‌ای با تاکید بر نقش استانداران و سفرا گفت: خوشحالم امروز در این همایش که نشان از همدلی، همبستگی و هم‌افزایی میان نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران است حضور یافته‌ام. امیدوارم این همایش فرصتی برای تقویت همبستگی تفاهم و همکاری میان کشورهای منطقه باشد.

وی افزود: این اجلاس با این کم و کیف و ماهیت فرابخشی خود که به صورت مشارکتی و با میزبانی وزارت کشور و مساعدت وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت و معدن و سازمان میراثفرهنگی برگزار می‌شود٬ از نظر شکلی و محتوایی اولین تجربه از این نوع در کشورمان به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این اجلاس در زمانی حساس٬ با دستور کاری بسیار پراهمیت و با شکلی بدیع٬ در حال برگزاری است ما در شرایطی این اجلاس را برگزار می‌کنیم که امواج بحران در طول و عرض منطقه فراگیر شده و تهدیدات مشترک ملت‌های منطقه را در برگرفته است.

وی گفت: نگاه جمهوری اسلامی به مقوله امنیت در منطقه٬ مسبب برگزاری چنین همایشی است. امنیت منطقه‌ای از درک مشترک چالش‌ها و تهدید‌ها و راه‌های مبادله با آن و ایجاد حوزه‌های مشترک نشات می‌گیرد. منطقه پیرامونی ما نیازمند ثبات است و از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد ثبات حرکت جمعی بر اساس مشترکات به سوی رفاه جمعی است که ریشه‌های بحران را می‌خشکاند. در همین راستا توجه به مناسبات همسایگان نظام امنیت پایدار منطقه‌ای مبتنی بر گفتگو میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

سرمدی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی ما در دولت جمهوری اسلامی در حوزه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی همسایگان ما هستند ما معتقدیم که همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه کلید رشد، توسعه و امنیت تمام قسمت‌های ما خواهد بود.

وی گفت: قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای حیاتی تجارت و ترانزیت کشورهای همسایه، ‌وجود بازارهای مصرف در همسایگی ما با توجه به سلایق همگون مصرف کنندگان با بازارهای داخلی ضرورت ایجاد شرایط جهت به کار گیری این سرمایه‌ها و وجود نیروی کار ارزان و ماهر در کشورمان بازار مصرف ۷۵ میلیونی و پروژه‌های سود آور جهت جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و ده‌ها پتانسیل دیگر همه دلایلی محکم و امیدوار کننده برای توسعه روابط ما در تمامی ابعاد با همسایگان است.

وی گفت: این اجلاس به طور خاص با هدف معرفی و شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، رصد موانع و مشکلات و ارائه راهکار‌ها در حوزه تجارت وگردشگری و سرمایه گذاری برگزار شده که نقطه عطف آن ظرفیت‌های انسانی و قابلیت‌های موجود در کشورهای همسایه است.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: دستور کار این اجلاس که توسعه همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان است یکی از چارچوب‌های اصلی راهبرد دیپلماسی اقتصادی کشور می‌باشد. چرا که تجربه سال‌های گذشته به ما آموخته نباید از نقش مهم و کلیدی کشورهای همسایه در بحرانی‌ترین شرایط و لحظات غفلت کرد.

سرمدی افزود: از سوی دیگر در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی توجه به همسایگان و همکاری منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. از این منظر توسعه و رفاه اجتماعی در یک فضای بسته اتفاق نمی‌افتد٬ بلکه از طریق توجه به ظرفیت‌های موجود همسایگی توسعه مشترکات با همسایگان قابل تحقق است.

وی گفت: منطقه پیرامونی ما آنقدر ظرفیت‌های گسترده دارد که بخش قابل توجهی از اهداف توسعه اقتصادی و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی کشور از طریق کار و تعامل با کشورهای همین منطقه قابل تحقق است. آمار صادرات غیرنفتی کشور در برخی همسایگان به خوبی بیانگر این واقعیت است.

وی با بیان اینکه هدف دیگر ما از این اجلاس٬ بهره‌برداری از فرصت‌هاست. ما و همسایگان‌مان باید در تعاملات خود ساختارهای یکدیگر را در سطوح مختلف آماده شناسایی قرار دهیم٬ افزود: افزایش سرعت در روابط دو جانبه در دو سوی مرز‌ها در کنار گسترش ارتباطات می‌تواند چابکی لازم را در روابط میان ما ایجاد کند.

سرمدی تاکید کرد: اگر از فرصت‌های موجود اقتصادی در منطقه در زمان مناسب استفاده نکنیم٬ آنها را از دست خواهیم داد. از دست دادن این فرصت‌ها٬ نه تنها مغایر اهداف توسعه منطقه‌ای است٬ بلکه می‌تواند به عامل مخل منافع ملی همه ما تبدیل شود و این کمک به حل بحران‌های موجود نمی‌کند.

قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: این اجلاس به طور خاص با هدف معرفی و شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و رصد موانع و مشکلات و ارائه راهکار در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود که نقطه عطف آن ظرفیت‌های انسانی و قابلیت‌های موجود در کشورهای منطقه است. روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران به ویژه در استان‌های مرزی نقش مهمی در ایجاد هماهنگی و انسجام سازمانی در راستای استفاده از فرصت‌های موجود اقتصادی در منطقه دارد.

وی گفت: همکاری و انسجام در میان استانداران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه می‌تواند در شناسایی فرصت‌ها و قابلیت‌های هر یک از کشورهای همسایه و بهره‌برداری به موقع از این ظرفیت‌ها موثر واقع شود.

قائم مقام وزیر امور خارجه توسعه و نهادینه کردن ساز و کارهای گفت‌وگوهای راهبردی با کشورهای همسایه تقویت چهره مثبت جمهوری اسلامی درکشورهای همسایه، تسهیل زمینه‌های ارتقای هم پیوندی اقتصادی، تجاری، بانکی و گمرکی با همسایگان، ‌تسهیل زمینه‌های افزایش صادرات غیر نفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی، ‌تسهیل زمینه افزایش و نهادینه کردن همکاری‌های بانکی و پولی، تسهیل زمینه‌های افزایش جذب فناوری و تسهیل زمینه‌های توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگر را از مهم‌ترین اهداف همکاری‌های بین سازمانی میان حوزه‌های مختلف دستگاه‌های مربوطه برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز