خبرگزاری کار ایران

ابتکار در انجمن اسلامی دانشگاه شریف:

تحول با تحقیر و فشار به دست نمی‌‌آید / دولت در مقابل سختی‌ها ایستادگی خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۰۰۷

اسلام همیشه با تحول‌خواهی، اصلاح خواهی همراه بوده است و قیام امام حسین(ع) نیز در این مسیر قرار دارد که ما باید مرتب به خودمان رجوع کنیم وخود را در مسیر بهتر بودن نقد کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست٬ با بیان اینکه انقلاب اسلامی از زمانی که آغاز شد حرفی که برای گفتن داشت٬ تصریح کرد: حرف فرهنگی و فکری بود و تحولی که امام راحل از آن صحبت می‌کرد با تحقیر و فشار به دست نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در مراسم جشن بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف٬ گفت: بسیار خوشحالم که این توفیق را پیدا کردم به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب٬ دانشجوی سابق٬ معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات و معاون رئیس جمهور اعتدال در بین شما حضور داشته باشم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دوران سختی را پشت سر گذاشتیم٬ سال‌هایی که برای همه ما بسیار دشوار بود. اتفاقات بسیار تلخی افتاد و در این روز‌ها که در آن قرار داریم٬ فضای سیاسی بسیار باز شده و به انجمن‌ها و فعالان سیاسی اجازه می‌دهند خودشان را مطرح کنند و حرفشان را بزنند و احزاب مستقل دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند. همه آنها حاصل استقامت و پایمردی‌ها و اصولی بوده که شما عزیزان با اتحاد خود توانستید آن را به وجود بیاورید.

ابتکار گفت: حضور آگاهانه شما در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ و به امید اینکه در کشور شرایطی فراهم شود که فضای نسبتا آزادی نسبت به گذشته ایجاد گردد٬ همه آنها محصول این پایمردی و استقامت شماست.

معاون رئیس جمهور درباره انجمن اسلامی نیز گفت: انجمن اسلامی که دارای تاریخ بسیار خوبی است توسط بنیانگذارانی مانند بازرگان٬ طالقانی و چمران به وجود آمد تا یک نگاه دوراندیشانه نسبت به آینده داشته باشند و در آن دوران دیکتاتوری فعالیت خودشان را شروع کردند. و بر اساس دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که دانشجویان نسبت به استقلال‌خواهی و آزادی داشتند این دانشجویان در این راستا جمع شدند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: جنبش دانشجویی که این سال‌ها توانسته خودش را خوب حفظ کند و نگرش و انگیزه خود را بسازد و با‌‌ همان آرمان‌ها و در یک محیط پرنشاط و با یک پویایی جدید خود را نشان دهند آن‌ها نشان دادند که هنوز به آرمان‌ها و اعتقادات بنیانگذاران خود پایبندند.

ابتکار بیان کرد: زمانی که انجمن اسلامی در ایران شکل گرفت در سراسر دنیا نیز انجمن‌هایی مرتبط با انجمن اسلامی شکل گرفت که مبنای بعضی از اعتقادات آنها فرا‌تر از اعتقادات دینی شیعی بود و دنبال اسلام رحمانی و اسلامی که دنبال تنوع دیدگاه و تعامل با همه و خارج از نگاه تنگ‌نظرانه بودند.

وی گفت: دوران دانشجویی از دوران مهم زندگی هر فرد است که به صورت قهرمانانه در آن حاضر می‌شوند که با جان و روح آن‌ها در ارتباط است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: اما اگر دانشجویان دنبال تحولیهستند باید این تحول را از درون خودشان شروع کنند تا بتوانند تغییرات مهمی را در پیرامون ایجاد کنند و جنبش دانشجویی همواره در ایران بر اساس این رویکرد حرکت کرده و در این مسیر است که می‌تواند پایه‌گذار یک مسیر عمیق باشد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی از زمانی که آغاز شد حرفی که برای گفتن داشت. حرفی فرهنگی و فکری بود و تحولی که امام راحل از آن صحبت می‌کرد با تحقیر و فشار به دست نمی‌آید. امام می‌خواست که جامعه از نظر فکری و فرهنگی تحول یابد و رویکرد و شیوه آن‌ها تغییر کند. این تفاوت دیدگاهی بین کسانی که فکر می‌کنند با فشار و تهدید چیزی را تغییر دهند ولی باید بدانند این موضوع در فضای افکار عمومی دیگر قابل پذیرش نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: انجمن اسلامی باید بتواند در تعامل با دیگر جریان‌های دانشجویی بتواند گام مهمی در این مسیر بردارد و فراموش نکند پذیرش تنوع و دیدگاه و احترام به اعتقاد دیگری امر بسیار مهمی می‌باشد و باید فضایی ایجاد گردد و همه نهاد‌ها و تشکل‌ها بتوانند در چارچوب قانونی حرف‌ها و دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند و دور از هیجان زدگی٬ مسائل مهم را به پیش ببرد.

معاون رئیس جمهور درباره شیوع افراطی‌گری در منطقه نیز گفت: ما باید بتوانیم گفتمان رحمانی از اسلام را درک و در مقابل تفکر داعشی که به وجود آمده است و کشور ما را از بیرون محاصره و خود را در دنیا به اسم اسلام تبلیغ می‌کنند تف کر رحمانی را معرفی کنیم.

ابتکار افزود: اسلام همیشه با تحول‌خواهی و اصلاح‌خواهی همراه بوده است و قیام امام حسین(ع) نیز در این مسیر قرار دارد که ما باید مرتب به خودمان رجوع کنیم وخود را در مسیر بهتر بودن نقد کنیم.

وی گفت: انجمن اسلامی دانشجویان یکی از تشکل‌های مستقل دانشجویی بوده که همواره سعی کرده بر مدار نقد منصفانه حرکت کند؛ چه آنجایی که دولت همسوی آنها بوده است٬ چه آنجایی که دولت همسوی آنها نبوده٬ هر چند در دولت‌های غیرهمسو٬ فضا برای نقد وجود نداشته است.

ابتکار گفت: امروز ما باید قبول کنیم که دولت‌ها و افراد اصلاح طلب هم٬ مصون از خطا نیستند. اما ما مشاهده می‌کنیم در جریان دولت اعتدال جریان و فضای آزادی برای امکان حضور تنوع در قدرت ایجاد شده که همین تنوع در قدرت باعثمی‌شود مانند گذشته فساد‌ها و انحراف‌ها و اختلاف‌هایی رخ ندهد٬ چون سعی می‌شود صدای جامعه و جامعه مدنی شنیده شود.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: باید جریان‌های دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان٬ و همه دانشجویان مسلمان در این مسیر حرکت کنیم و یاد بگیریم انصاف داشته باشیم. و از همه مهم‌تر دروغ نگوییم٬ یعنی نه به خود دروغ بگوییم و نه به دیگران تهمت نزنیم٬ حتی به رقیبمان.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: کسانی که در گذشته سعی می‌کردند احادیثی پیدا کنند که در آن احادیثگفته باشد که شما برای طرد کسی می‌توانید دروغ بگویید یا تهمت بزنید. ما می‌دانیم که در اسلام اینطور چیزی ممکن نیست.

وی درباره انقلاب اسلامی نیز گفت: در سال ۵۶ که سال‌های منتهی به شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود مسئله‌ای ذهن ما را بسیار درگیر کرده بود که ما بعدا چگونه عمل و چه می‌خواهیم بکنیم٬ که امام آن سال‌ها می‌گفت بخش آسان کار ما انقلاب کردن و بخش سخت کار ما پایه‌ریزی نظامی کارآمد است که ما امروز باید به دو موضوع کارآمدی و اخلاق به عنوان بزرگ‌ترین آزمون خودمان نگاه کنیم.

ابتکار اضافه کرد: نظام باید کارآمد و پاسخگو باشد٬ بعد از آن اخلاق را در مناسبات خودمان بپذیریم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به سه موضوع عدم وفای به عهد، خیانت در امانت و دروغگویی٬ گفت: اینها مسائلی هستند که در هر شخص باشد٬ آن فرد منافق است. منظور از وفای به عهد آن است که اگر وعده‌ای داده‌ایم تا اخر پای آن بایستیم، خداوند را شکر می‌کنم که آقای روحانی نیز همیشه بر این مساله تاکید دارند هر چند تاخیری در وعده‌هایی که داده‌ام٬ ممکن است ایجاد شود ولی به همه آنها عمل خواهم کرد.

ابتکار در ارتباط با خیانت در امانت هم گفت: هر کدام از مسئولان٬ هر پستی که دارند٬ نوعی امانت است و همه ما به نوعی امانتی را در دست خودمان داریم و این کشور نباید ملک طلق ما محسوب شودکه هر کاری که خواستیم انجام دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: دروغ نگفتن نیز برای یک جامعه اسلامی٬ یک مبناست. دروغ٬ مبنای بسیاری از انحراف‌ها است و در عرصه سیاسی و اجتماعی کسانی که حضور دارند٬ باید با یکدیگر صادق باشند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همین انجمن اسلامی چون دروغ نگفت، چون به امانت خیانت نکرد و وفای به عهد داشت آن را منحل و تعطیل کردند که امیدوارم در این شرایط بسیار حساس بتواند مسیر خودش را ادامه دهد.

ابتکار تصریح کرد: ما باید بتوانیم به منتقدان احترام بگذاریم و تنوع دیدگاه‌ها را قبول کنیم چراکه در تحلیل سیاسی در بعد داخلی و خارجی٬ یک رسالت مهم در مواجهه با عناصر افراطی داریم که انجمن اسلامی می‌تواند در معرفی چهره واقعی از اسلام٬ چه با دیگر تشکل‌ها و در سطح منطقه و بین‌الملل فعالیت کند.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: ایشان هم مانند آقای خاتمی که گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را مطرح کردند٬ بحثی تحت عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه دادند که ما و انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های دانشجویی باید در این مسیر حرکت کنیم.

ابتکار بیان کرد: در کشور٬ دلواپسانی داریم که مدتی است با انواع و اقسام روش‌ها قصد دارند دولت را در انجام کار‌هایش معطل کنند و امروز هم می‌بینیم که این افراد با ۸۳ امضا صحبت از انحلال سازمان محیط زیست می‌زنند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در تمام مجامع بین‌المللی جنگ و محیط زیست یکی از موضوعات مهم و حیاتی که بر آن تاکید دارند اما دلواپسان کشور ما طرح انحلال محیط زیست را دارند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما به لطف خداوند و اعتقاد به راه‌مان و آرمان‌هایمان حرکت خواهیم کرد. دولت در مقابل همه سختی‌ها ایستادگی خواهد کرد تا بتوانیم کشور را از وضعیت دشوار ایجاد شده خارج کنیم.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود٬ گفت: می‌خواهم با طرح سوالاتی و جواب به آنها٬ ابهامات را در ذهن دانشجویان از بین ببرم.

وی سوالی اینگونه مطرح کرد که چرا دولت در اجرای برنامه‌های سیاسی کند پیش می‌رود و جواب داد: من مسئول برنامه‌های سیاسی دولت نیستم اما دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند فضایی سالم را برای توسعه پیشرفت در راستای وعده‌های خودش ایجاد کند٬ ولی باید قبول کنیم تمام کشور یکدست در اختیار آقای روحانی نیست و در این وضعیت باید تحولی ایجاد گردد. دولت زمانی تحویل آقای روحانی شد که در کشور رشد منفی ۴ درصد و تورم ۴۰ درصدی وجود داشت. شرایط بسیار دشواری بود با این حال دولت با حمایت بسیار خوب مردم توانسته است آن تورم را به ۱۵.۲ برساند و این نشان دهنده اتفاقات بسیار مهمی است.

ابتکار تصریح کرد: اعتقاد دارم باید در عرصه اجتماعی و مدنی و تشکلات تحولات مهمی اتفاق بیفتد. امروز انتقاداتی نسبت به من انجام می‌دهند که چرا تشکلات مدنی و نه سیاسی محیط زیست را حمایت می‌کنم. ما در سال گذشته ۳۰۰ تشکل محیط زیستی داشتیم که امروز به دو برابر٬ یعنی ۶۰۰ تشکل رسیده است. این نشان می‌دهد که مردم ما چقدر در این حوزه‌ها استعداد دارند و می‌تواند فعال باشند که در گذشته جلوی آنها گرفته شده بود.

وی در پیشنهادی به دانشجویان اعلام کرد: از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌خواهم شاخه‌ای را در زمینه فعالیت‌های محیط زیستی فعال کنید که این محیط زیست امانتی در دست ماست و باید آن را به آیندگان تحویل دهیم.

ابتکار با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه درباره بنزین پتروشیمی‌ها گفت: من گذشته پیرامون این موضوع بسیار صحبت کرده‌ام. زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم بحث‌هایی در مورد بنزین پتروشیمی و آلوده بودن آنها مطرح شد و در دستور کار دولت قرار گرفت که با آزمایش در آزمایشگاه‌های مستقل مشخص شد که این بنزین برای سلامت انسان بسیار زیان دارد و با تذکری به وزارت نفت و مجاب سازی آقای زنگنه قرار شد با فعالیت بیشتر پالایشگاه‌ها و واردات بنزین٬ این موضوع حل شود که امروز در اکثر استان‌های کشور بنزین UV۴ توزیع می‌گردد که این خود یک دستاورد بسیار بزرگ است.

وی در مورد گرد و غبار‌ها هم گفت: فعالیت‌هایی در دولت قبل برای حل این مساله صورت گرفته بود و ما هم آنها را ادامه دادیم که امروز در اهواز٬ سیستان و ایلام٬ برنامه ریزی‌هایی برای مبارزه با این مسائل صورت گرفته است.

ابتکار اظهار داشت: ما در کشور با نوعی خشکسالی مواجه هستیم که باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم و قرار هم نیست در زمینه ریزگرد‌ها و خشکسالی وعده الکی بدهیم. زیرا حل این مسائل نیاز به مدیریت بلندمدت دارد که تاب آوری و مقاومت مردم در این مسیر ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز