خبرگزاری کار ایران

مرتضوی مقدم در جشنواره شهید بهشتی:

نظارت بر آرا محاکم و ایجاد وحدت رویه از وظایف اصلی دیوان عالی است/ هیچ موضوعی در این عالم مفید‌تر از اجرای عدالت برای حفظ نظام نیست/ در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده با موضوع ماده ۴۷۷ به دیوان عالی کشور رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۸۰۹

رییس دیوان عالی کشور گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده با موضوع ماده ۴۷۷ به دیوان عالی کشور رسیده که این رقم بسیار بزرگی برای دستگاه قضاست. پژوهشگاه می‌تواند این موضوع را بررسی کند که اکثر ایرادات چیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احمد مرتضوی مقدم در اختتامیه نخستین جشنواره علمی- پژوهشی شهید بهشتی، اظهار کرد: ما در دیوان عالی کشور از پژوهشگاه قوه قضاییه انتظار داریم که همیشه طرفدار حق باشند. وظیفه اصلی دستگاه قضا اجرای عدالت و احقاق حق است. هیچ موضوعی در این عالم مفید‌تر از اجرای عدالت برای حفظ نظام نیست؛ مفیدترین چیز برای حفظ نظام، اجرای عدالت است.

رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه مردم تشنه حق هستند، گفت: ما به کمک پژوهشگاه قوه قضاییه بسیار نیازمند هستیم. نظارت بر آرا محاکم و ایجاد وحدت رویه از وظایف اصلی دیوان عالی است. بخشی از آرا صادره به دیوان عالی کشور می‌رسد و توسط قضات نظارت می‌شود اما عمده آرا به دیوان عالی نمی‌رسد بنابراین ما نیاز داریم که آرا از نظر معیار های شرعی و قانونی سنجیده، تحلیل و نقد شود. 

وی گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده با موضوع ماده ۴۷۷ به دیوان عالی کشور رسیده که این رقم بسیار بزرگی برای دستگاه قضاست. پژوهشگاه می‌تواند این موضوع را بررسی کند که اکثر ایرادات چیست. 

وی اضافه کرد: با حجم بالای پرونده‌ها فرصت ابتکار، هنر و ایده از قاضی گرفته شده است.

مرتضوی مقدم تأکید کرد: من اعلام آمادگی می‌کنم که همکاری لازم با شما برای بررسی ماده ۴۷۷ و ۴۷۴ را خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم، حجت‌الله علم‌الهدی نیز بیان کرد: پژوهشگاه قوه قضاییه بازوی علمی قوه قضاییه است. امیدواریم مسیر رشد و ثمره پژوهشگاه با قوت و همت همکاران و لطف خدا ادامه یابد.

حامد نیکو نهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه نیز در این مراسم بیان کرد: محورهای جشنواره شهید بهشتی، تحول‌در حکمرانی قضایی، آسیب شناسی و حل مسائل قضایی، ارتقا اتقان آرا قضایی بود.

وی افزود: در مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۲۱۵۰ اثر بود که از این میان بیشتر فراوانی را بخش ایده‌ها به خود اختصاص داده بود. پس از بررسی مستندات دریافتی و ارزیابی اولیه آنها در بخش ایده ها، ۷۷ ایده؛ در بخش پژوهش برتر، ۳۹ پژوهش؛ در بخش رای پژوهشی برتر، ۲۸ رای پژوهش محور؛ در بخش پژوهشگر برتر قوه قضاییه، ۹ پژوهشگر و در بخش پژوهشگر برتر در پژوهشگاه قوه قضاییه، ۱۱ پژوهشگر به مرحله نهایی راه یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز