خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی؛

ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه چشمه نور افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۴۵۱

ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه چشمه نور در قزوین با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور،به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی در آئین افتتاح ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه چشمه نور قزوین گفت: جشمه نور، پروژه بسیار ارزشمندی است که اگر محقق شود یقیناً برگ زرینی بر علم کشور خواهد بود.

وی افزود: پروژه بزرگ چشمه نور، برای بهره برداری کامل به هزاران میلیارد تومان پول احتیاج دارد و امیدواریم شاهد راه اندازی این پروژه عظیم و استقرار دانشمندان باشیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح بزرگ علمی تحقیقاتی چشمه نورز در قزوین، خاطرنشان کرد: استان قزوین در چهارراه و شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده و به مرکز کشور دسترسی آسانی دارد و این طرح می‌تواند جمع زیادی از دانشمندان کشور را به خود جذب کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هزاران دانشمند پس از راه اندازی چشمه نور در این مکان اشتغال پیدا می‌کنند و چشمه نور به یک شهر علمی تبدیل خواهد شد.

دکتر صالحی با تأکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی خود را مکلف به کمک به پیشبرد پروژه چشمه نور می‌داند، تصریح کرد: ملت ما نشان داده به هر آنچه اراده کند، دست خواهد یافت حتی اگر دشمنان همه توان خود را برای ایجاد مانع به کار بگیرند.

وی افزود: غنی سازی ۲۰ درصدی در شرایط تحریمی، نماد تحقق اراده ملی بود.

لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در آئین افتتاح ساختمان مجموعه ازمایشگاهی طرح چشمه نور ایران گفت: طرح چشمه نور ایران یا شتابگر ملی، با حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری کلید خورده است و توسعه علمی کشورمان را متحول می کند.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی کمک های خوبی را برای پیشبرد این طرح علمی بزرگ داشته است که این کمک ها باید تداوم یابد.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با تاکید بر ضرورت حمایت مجلس شورای اسلامی از این طرح بزرگ علمی خاطرنشان کرد: امیداریم به زودی نشستی در مجلس شورای اسلامی برای تسریع در اجرای طرح چشمه نور داشته باشبم.

لاریجانی با بیان اینکه طرح رصدخانه ملی ایران به فاز نهایی خود رسیده است، تصریح کرد: اخداث رصدخانه ملی، یک حرکت استراتژیک علمی در کشور بوده که ۱۰۰ هزار قطعه آن از سوی دانشمندان ایرانی تولید و تأمین شده است.

وی افزود: در حال حاضر با پیگیری های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ۲ تفاهم نامه همکاری در زمینه شتابگرها با شتابگرهای خارجی در اسپانیا و ایتالیا داریم.

محمدبیگی، نماینده مردم قروین، آبیک و البرز در مجلس شورای نیز در آئین افتتاح ساختمان مجموعه آزمایشگاهی چشمه نور با تأکید بر لزوم حمایت بیشتر از طرح‌های علمی و تحقیقاتی در کشور، گفت: مجلس برای تسریع در اجرای طرح چشمه نور ایران یا شتابگر ملی آمادگی دارد.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز برای این طرح بزرگ ملی در گذشته بهتر مورد توجه قرار می‌گرفت اکنون شاهد افزایش هزینه‌های اجرای آن نبودیم.

وی افزود: باید از ظرفیت دانشمندان و محققان بومی قزوین در پیشبرد طرح چشمه نور ایران استفاده شود.

نماینده مردم قروین، آبیک و البرز در مجلس شورای تصریح کرد: اجرای طرح چشمه نور، تحول علمی بزرگی برای قزوین و کشور به ارمغان می‌آورد و انتظار داریم تا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان انرژی اتمی برای تسریع در پیشبرد این طرح نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

محمدی، مدیر چشمه نور ایران نیز گفت: مجموعه آزمایشگاهی طرح علمی چشمه نور ایران با همت سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر احداث شده است.

وی افزود: در این مجموعه هشت آزمایشگاه از جمله آزمایشگاه خلا، بساند رادیویی، منابع تغذیه، شتابگر خطی، اندازه گیری‌های مغناطیسی و آشکار ساز پیش بینی شده که ۵۰ دانشمند و محقق امکان فعالیت در آن را دارند.

به گفته مجری این طرح علمی و تحقیقاتی، در طرح چشمه نور ایران تلاش می‌شود تا دانش شتابگر بومی سازی شود.

محمدی افزود: طراحی پایه چشمه نور به پایان رسیده و وارد طراحی تفصیلی این طرح بزرگ علمی شده ایم.

مدیر چشمه نور ایران خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تجهیزات طرح چشمه نور از داخل تأمین شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز