خبرگزاری کار ایران

رودخانه کشکان لرستان سنددار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۶۴۲

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان از سنددار شدن، رودخانه کشکان در شهرستان پلدختر خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر باقری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان اظهار داشت: رودخانه کشکان که در شهرستان پلدختر واقع گردیده است تحت پلاک ۹۲ اصلی سند دار شد.

وی تصریح کرد: سند ششدانگ عرصه رودخانه کشکان تحت پلاک ۹۲ اصلی به مساحت قریب شش میلیون و هشتصدوشصت ودوهزار متر مربع به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت نیرو صادر گردید.

 باقری گفت: رودخانه کشکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این رودخانه در سالهای طولانی منبع اصلی تامین کننده‌ی آب زمین‌های کشاورزی بوده است. آنچه حائز اهمیت است پرآب بودن این رودخانه در طول سال‌ها است که هرگز خشکسالی را به خود ندیده است به همین دلیل زیستگاه اصلی برای آبزیان است، رودخانه کشکان که شاهرگ حیاتی پل دختر است که مورد توجه فراوان دوستداران محیط زیست و اهالی مناطق اطراف است و هم اکنون بستر این رودخانه مملو از آب است.

 بنابراین گزارش، رودخانه کرخه که سومین رود بلند ایران است دارای سرشاخه‌های متعددی است یکی از این سرشاخه‌ها رودخانه کشکان است که در استان لرستان واقع شده است. رودخانه کشکان با طول ۳۰۰ کیلومتر یکی از سیل خیزترین رودخانه‌ها و یکی از ۳ رودخانه بزرگ لرستان به شمار می‌رود. قسمتی از این رودخانه که در شهرستان پل دختر قرار دارد در سال ۱۳۸۴ طی سیل بزرگی منجر به خسارت‌های میلیاردی به این شهرستان شد، همچنین عظیم‌ترین سیل در سراسر کشور در سال ۱۳۹۸ دراین شهرستان توسط رودخانه کشکان رخ داد که طی این اتفاق دبی این رودخانه از ۴۶۰۰ مترمکعب در ثانیه عبور کرد. رودخانه کشکان یک سوم استان لرستان را در بر دارد و در مسیر شهرستان‌های خرم آباد، کوهدشت، الشتر و پل دختر است.

سرچشمه اصلی تامین کننده این رودخانه کوه مرتفع و مملو از برف گرین و میش پرور است، از این کوه‌ها دو رود به نام‌های "هرو" و "دو آب "جاری می‌شود در طول مسیر شاخه‌های فرعی اعم از چم زکریا، خرم رود، چولهول و مادیان رود به آن‌ها می‌پیوندد و رودخانه کشکان را به وجود می‌آورند این رود پس از طی ۳۰۰ کیلومتر درمحل گاومیشان به رودخانه سیمره می‌پیوندد و رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز