خبرگزاری کار ایران

بشری در گفت‌وگو با ایلنا:

سئول قادر نیست در خصوص تحریم‌های واشنگتن انعطاف به خرج دهد/ بدهی‌های ایران جز از مسیر دیپلماسی قابل وصول نیست/ کره تنها کشور بدهکار به ایران نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۳۷۲

یک کارشناس شرق آسیا گفت: سئول از نظر استراتژیک و نظامی کاملا متکی به آمریکا است و چتر اتمی آمریکا را در برابر تهدیدات کره شمال بالای سر خودش دارد و نیروهای آمریکایی هم در کره حضور دارند. این کشور معتقد است که امنیت امروزش هم به واسطه حمایت، تحرکات و اقدامات ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای جنوب شرقی تامین می‌شود.

اسماعیل بشری در گفت‌وگو با ایلنا،‌ در تحلیل بی‌عملی کره جنوبی در پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران و در پاسخ به این سوال که به چه علت سئول روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تبعیت محض از تحریم‌های ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است، گفت:  رابطه کره جنوبی و ایالات متحده رابطه‌ای از هر نظر تنگاتنگ است؛ به این معنی که سئول از نظر استراتژیک و نظامی کاملا متکی به آمریکا است و چتر اتمی آمریکا را در برابر تهدیدات کره شمال بالای سر خودش دارد و نیروهای آمریکایی هم در کره حضور دارند. این کشور معتقد است که امنیت امروزش هم به واسطه حمایت، تحرکات و اقدامات ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای جنوب شرقی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی هم آمریکا خریدار عمده کالاهای کره‌ای است و شرکت‌هایی که در کره فعالیت می‌کنند و حتی کمپانی‌های خودروسازی این کشور به نحوی آمریکایی هستند؛ در نتیجه در قبال تهدیدات آمریکا، کره برای تبعیت از تحریم‌های این کشور علیه ایران باید از سیاست واشنگتن تبعیت کند و عملاً سیاست‌های کره جنوبی به شکل بسیار پررنگی به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا گره خورده است و به همین دلیل هم نمی‌توانند در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران از خود انعطاف نشان دهند و هر تصمیمی واشنگتن بگیرد، سئول هم انجام می‌دهد.

این کارشناس شرق آسیا همچنین در پاسخ به این سوال که برخی کشورها از ترس تحریم‌های ایالات متحده، مقادیری واکسن را از طریق کواکس و در چهارچوب مبادلات بشردوستانه به ایران ارسال می‌کنند، به چه علت کره حتی در زمان پاندمی نیز از بازگرداندن پول‌های ایران و حتی ایجاد خط اعتباری در این رابطه ممانعت کرده است، گفت: فکر نمی‌کنم معاملات بشردوستانه مبلغی باشد که کره بخواهد در رابطه با آن سنگ‌اندازی کند و بحث ما با سئول کلی‌تر از این حرف‌ها است.

وی افزود: قبل این تحریم‌ها شرکت‌های کره‌ای در ایران فعال بودند و حتی لوازم خانگی که تحت لیسانس در ایران تولید می‌شد، قطعاتش کره‌ای است و قبل از این موارد با کره در رابطه نزدیک بودیم و آنچه ایران توقع دارد این است که پول کشورمان بصورت کامل بازگردانده شود و مسائل بشردوستانه حاشیه بر متن است.

بشری در پاسخ به این سوال که تهران باید چه اقداماتی را برای بازپس‌گیری پول‌های خود در دستور کار قرار دهد، گفت: اقدامات در سطح بین‌المللی آنچنان که در سطح داخلی قانونمند است، وجود ندارد و در سطح بین‌المللی بسیاری از کشورها به هم بدهکار هستند و موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه ارجاع می‌شود و حتی بعد صدور حکم هم ترتیب اثر داده نمی‌شود. ما از پیش از انقلاب هم از بسیاری از کشورها طلبکار هستیم و نمی‌توانیم وصول کنیم و این پول‌ها جز از طریق دیپلماسی قابل وصول نیستند و اقدامات ایران واکنشی است و در مقابل آن هم آن‌ها اقداماتی واکنشی صورت می‌دهند. در نتیجه کره تنها کشور بدهکار به ایران نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز