خبرگزاری کار ایران

عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید به سمت سربازی حرفه‌ای برویم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۴۴۵

رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی گفت: در دو سال گذشته کمپین‌هایی درباره مسئله سربازی شکل گرفته و شعار «نه به سربازی اجباری» رفته رفته تبدیل به یک گفتمان شده است، اما طرح خرید سربازی نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای آن مطالبه اصلی باشد. سربازی اجباری دو عارضه مهم دارد، یکی اینکه برخی از آسیب‌های جدی اجتماعی را بوجود می‌آورد. موضوع دوم اینکه ما امروز موضوعی به نام سربازی حرفه‌ای نداریم، یعنی آن‌هایی که به سربازی می‌روند سرباز حرفه‌ای نمی‌شوند تا بتواند در یک شرایط بحرانی و جنگی به کشور کمک کنند.

مازیار بالایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح خرید خدمت سربازی که توسط کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح و ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد، گفت: موضوع به این شکل است که با توجه به وضعیت تحریم‌ها و کسری بودجه دولت جدی بوده و این طرح هم می‌تواند به دولت کمک کند تا بخشی هرچند اندک از کسری بودجه خود را جبران کند. به طور کلی ماهیت این طرح این است که یک قانونی برای کسانی که دارند و کسانی که ندارند و مورد ظلم واقع می‌شوند، ایجاد شود. در جامعه شناسی می‌گوییم دو مدل کارکرد آشکار و پنهان داریم. در کارکرد آشکار نهاد سربازی، شما یک سری آموزش‌هایی را برای رزم و جنگ می‌بیینید و برای آن آماده می‌شوید. اما در کارکرد پنهان به این شکل است که ورود یک جوان به بازار کار را به تعویق می‌اندازد، اما با توجه به اینکه همیشه در کشور با بحران اشتغال مواجه هستیم، کارکرد پنهان نهاد سربازی به نوعی از بین رفته است.

بالائی همچنین افزود: اتفاقی که می‌افتد این است که مجلس و دولت با شعارهایی که داده و بر سرکار آمدند در تضاد قرار گرفته و حالا با یکدست شدن حاکمیت، به همان شعارهایی که طرح کرده‌اند پشت پا می‌زنند. مثلا دیده شده است که وزیر بهداشت از پولی شدن واکسن  حرف می‌زند و حالا هم طرح خرید سربازی مطرح شده است. بحران امروز بحران کالایی شدن همه چیز است. باید برای هرچیزی پولی پرداخت کرد، موضوعی است که برای کشورهایی که ساختار اقتصادی آن سرمایه‌داری است هم قفل است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته کمپین‌هایی درباره مسئله سربازی شکل گرفته و شعار «نه به سربازی اجباری» رفته رفته تبدیل به یک گفتمان شده است، اما طرح خرید سربازی نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای آن مطالبه اصلی باشد. سربازی اجباری دو عارضه مهم دارد، یکی اینکه برخی از آسیب‌های جدی اجتماعی را بوجود می‌آورد. موضوع دوم اینکه ما امروز موضوعی به نام سربازی حرفه‌ای نداریم، یعنی آن‌هایی که به سربازی می‌روند سرباز حرفه‌ای نمی‌شوند تا بتواند در یک شرایط بحرانی و جنگی به کشور کمک کنند.

او درباره راهکار اصلاح طرح خرید خدمت سربازی هم گفت:‌ فکر می‌کنم که باید به سمت سربازی حرفه‌ای که در خیلی از کشورهای دنیا وجود دارد حرکت کنیم. اولا نباید زمان خدمت سربازی، آنقدر طولانی باشد. چون دو سال از زندگی جوانی که در سن شور و علاقه است و انرژی فعالیت دارد، به هدر می‌رود. باید در زمان بسیار کمتری یکسری آموزش‌های عمومی به سربازان داده شود. باید در رفتارهای تحقیرآمیزی که باعث تحقیر شدن و شکستن غرور آن‌ها می‌شود تجدیدنظر جدی صورت بگیرد.

رئیس شاخه جوانان حزب اعتماد ملی افزود: نکته دیگر درباره رفتن به سمت سربازی حرفه‌ای، الگوبرداری از کشورهایی که این مسیر را رفته‌اند. نکته دیگر اینکه با توجه به تخصصی بودن مساله سربازی، میباید جمعی از متخصصین نظامی و کسانی که در حوزه نظامی و دانشگاه‌های نظامی آموزش دیده و صاحب تجربه هستند مسیر سربازی حرفه‌ای را تدوین کنند. وگرنه با این سبک فقط به عمق بحران اضافه می‌کنیم. یعنی بدتر می‌کنیم که بهتر نمی‌شود. 

همچنین بالائی درباره اینکه آیا ستاد نیروهای مسلح بر مخالفت با این طرح تاکید خواهد داشت یا اینکه طرح اجرایی خواهد شد هم گفت: ستاد نیروهای مسلح بر تصمیم خود تاکید خواهد داشت چون متولی موضوع سربازی هستند و از قدرت کافی هم برخوردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز