خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با فرجی‌راد مطرح شد؛

سناریوهای بحران اوکراین و تاثیر آن بر مذاکرات وین/ موضع روس‌ها نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران تغییر کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۹۰۸

یک کارشناس مسائل بین‌الملل سناریوهای بحران اوکراین و تاثیر آن بر مذاکرات وین و همچنین اقدام تهران در صورت وقوع جنگ در اوکراین را مورد بررسی قرار داد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل بحران اوکراین و تنش شکل گرفته میان روسیه و آمریکا  و در پاسخ به این سوال که سناریوهای این بحران برای ایران و امکان تاثیر آن بر مذاکرات وین برای احیای برجام چیست، گفت: در این بحران ما یک وضعیت جنگ سرد موقت را باید در نظر بگیریم که فرض را بر این بگذاریم که جنگ روی نخواهد داد اما این تنش و تلاطم در روابط غرب و شرق وجود داشته باشد که تاثیرش را بر ایران و مذاکرات وین خواهد داشت؛ در این وضعیت پیش از جنگ، موضع روس‌ها نسبت به مذاکرات وین تغییر کرده است. پیش از این مذاکره‌کننده روسیه به کرات توئیت و مصاحبه می‌کرد و و موفقیت و پایان مذاکرات را در دسترس می‌دانست اما حالا شاهد هستیم که آمریکا و اروپا مذاکرات را در آستانه توافق البته منوط به اتخاذ تصمیمات سیاسی عنوان می‌کنند در حالی که روس‌ها دیگر به این شفافیت موضع نمی‌گیرند و می‌خواهند این استخوان لای زخم بماند.  

وی ادامه داد: بنابراین در این سناریو، روس‌ها می‌خواهند این خصومت غرب و ایران تا زمان تعیین تکلیف مساله اوکراین ادامه پیدا کند.  

این دیپلمات پیشین گفت: سناریوی بعدی این است که جنگ در بگیرد که در آن صورت طبیعتا خشونت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود که در این زمان این امکان وجود دارد که آمریکا برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات وین امتیازاتی بدهد و در داخل آمریکا نیز دولت بتواند کنگره را برای موافقت با این توافق راضی کند تا کشور بتواند بر بحران بزرگ‌تری تمکرکز داشته باشد. در واقع این مساله هم وجود دارد و قطعا آن ها راضی نمی‌شوند که در مذاکرات هسته‌ای سخت‌گیری کنند تا در زمان درگیری با وسیه، ایران هم به غنی‌سازی خود ادامه دهد و این از نظر ذهنی غیرممکن است.  

وی افزود: لذا به نظر من اگر درگیری رخ دهد، طبیعتا این درگیری باعث می‌شود امتیازات بهتری در مذاکرات نصیب ایران شود، اما در این سناریو باید بدانیم روسیه هم عضوی از ۱+۴ است که می‌تواند در یک وضعیت جنگی کارهایی انجام دهند و چین را نیز با خود همراه کرده تا از آن طریق موانعی را در مسیر دستیابی به توافق ایجاد کنند. 

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که از موضوعات مورد بحث در خصوص بحران اوکراین اقدام ایران در صورت بروز جنگ است که آیا تهران مانند شرایط تنش میان ایالات متحده و روسیه طرف مسکو خواهد ایستاد یا این بار نقشی میانجی‌گرانه را ایفا خواهد کرد، گفت: واکنش و اقدام ایران به نحوه افزایش و روند شکل‌گیری جنگ بستگی دارد؛ زمانی جنگی مستقیم میان روسیه و اوکراین روی می‌دهد و غرب نیز مستقیم دخالت نمی‌کند چرا که اوکراین عضو ناتو نیست اما دریایی از سلاح را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. در این حالت ایران تلاش می‌کند به نحوی یک گرایشی را به سمت روسیه نشان دهد اما ترجیح می‌دهد علنی به عنوان روسیه قد علم نکند، همانطور که در بحران گرجستان شاهد بودیم که وقتی اوستیای شمالی و آبخازیا را روس‌ها جدا کردند ایران سعی کرد بی طرفی را حفظ کند اما قائم مقام وقت وزارت خارجه مصاحبه ای انجام داد و آنجا به صراحت گرایش به روسیه را نشان داد. 

وی ادامه داد: اما اگر این جنگ به صورت غیرمستقیم باشد به این معنا که طرفداران روسیه در جمهوری شرقی اوکراین به صورت نیابتی از طرف روسیه وارد درگیری شوند و روسیه نقش مستقیم نداشته باشد و تنها سلاح ارسال کند، طبیعتا در این موقعیت ایران تلاش می‌کند اظهارنظر خاصی نداشته باشد و در واقع به نحوی این موضوع را موضوع داخلی اوکراین تلقی کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز