خبرگزاری کار ایران

چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

جایگاه ایران در مهندسی به خاطر باور «ما می توانیم» است‌/ امروز از قعر جدول علمی تقریبا به صدر جدول رسیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۹۱۲

رئیس شورای شهر تهران گفت: زمانی که در قرون گذشته دنیا در مهندسی پیشرفت کرد و اروپا سرعتی به خود گرفت در کشور ما حکومت قاجار برقرار بود و ما از پیشرفت جا ماندیم و صدمات زیادی دیدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ضمن گرامیداشت روز مهندس و یاد و خاطره شهدای مهندس طرح‌چی، رضوی، ابراهیمی، مجد و شهید مهندس چمران گفت: امروز در دنیا مهندسی جایگاه بالایی دارد و هر چه می‌خواهیم بسازیم باید مهندسین ما دست به کار شوند و گره‌گشا باشند. امروز کشور ما در رشته‌های مهندسی فعالیت زیادی دارد و مهندسین به نسبت جمعیت درصد بالایی دارند. زمانی که در قرون گذشته دنیا در مهندسی پیشرفت کرد و اروپا سرعتی به خود گرفت در کشور ما حکومت قاجار برقرار بود و ما از پیشرفت جا ماندیم و صدمات زیادی دیدیم و بخش کمی از ایران آن زمان را داریم و این به دلیل همین عقب ماندگی ها بود.  میرزا تقی خان امیرکبیر دارالفنون را تاسیس کرد اما نتوانست به تنهایی با اروپا رقابت کند و آن‌ها در کشور ما نفوذ کردند. 

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) فرمودند ما می توانیم و رهبری معظم نیز این مسیر را دنبال کردند و جهش علمی را در کشور پایه گذاری کردند و امروز در ردیف ۱۶ یا ۱۴ دنیا در زمینه علمی هستیم و در جهش علمی توانستیم به جایگاه یازدهم برسیم. امروز باید از دانش خود به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود:  البته هنوز  از قافله علم عقب هستیم و باید خود را به جایگاه علم و فناوری برسانیم. ما در زمینه فناوری هسته‌ای پیشرفت کرده‌ایم. دشمن، دانشمندان هسته‌ای را ترور کرد تا مانع پیشرفت هسته‌ای ما شوند ولی این هدف آنها محقق نشد. در حوزه فناوری نانو، مهندسی رباتیک، ساخت ابریارانه، هوافضا، علوم نظامی و موشکی در جایگاه بالایی هستیم. این جایگاه به خاطر باور «ما می توانیم» است‌. توان موشکی ایران دنیا را خیره کرده و به خاطر همین توان توانسته ایم در برابر دشمن مقاومت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ما از قعر جدول علمی تقریبا  به صدر جدول رسیده‌ایم. این جایگاه‌ها در شرایط تحریم بدست آمده است اما  نباید به همین حد پیشرفت اکتفا کنیم؛ باید جایگاه مهندسی را ارتقا دهیم. نباید مهندس بیکار داشته باشیم . قدرت ما وابسته به نام و دانش ماست. 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان پیش بینی کردند روزی فرا برسد که به جای این که زبان های دیگران را بیاموزیم تا علم را فرا گیریم، دیگران زبان فارسی را یاد بگیرند تا به پایه دانش‌های ما و دانشگاه‌های ما برسند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز