خبرگزاری کار ایران

استاد بلژیکی در گفت‌وگو با ایلنا:

بهبود روابط ایران و عربستان، باعث ثبات بیشتر در منطقه می‌شود/ اروپا در آینده نفت بیشتری از خاورمیانه وارد خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۹۹۹

استاد بلژیکی، بهبود روابط ایران و عربستان را باعث توسعه اعتماد بیشتر در منطقه دانست و گفت: اروپا در آینده نفت بیشتری از خاورمیانه وارد خواهد کرد.

تام سائر استاد روابط بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه آنتورپ بلژیک است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و تحولات جاری میان ایران و عربستان و مذاکرات وین پرداخت: 

بهبود روابط ایران و عربستان، باعث اعتماد بیشتر و ثبات بیشتر در منطقه خواهد شد 

تام سائر در ابتدا در مورد گفت‌وگوهای ایرهن و عربستان گفت: از منظر منطقه‌ای، فقط می‌توان گفت‌وگوهای ایران و عربستان را تحسین کرد. اگر روابط سیاسی بین دو کشور بهبود یابد، اعتماد بیشتر، ثبات بیشتر و ناامنی کمتر خواهد بود. همه این‌ها باید به فرصت‌های بیشتری برای رفاه اقتصادی برای هر دو کشور و کل منطقه تبدیل شود، درست مانند اروپا پس از جنگ جهانی دوم. اما من می‌توانم تصور کنم که گروه‌های داخلی در هر دو کشور وجود دارند که ممکن است در نتیجه بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، چه از نظر سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی ضرر کنند. در نهایت، این موضوعی است که بالاترین تصمیم‌گیرندگان سیاسی در هر دو کشور باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

اروپا در آینده نفت بیشتری از خاورمیانه وارد خواهد کرد

وی همچنین گفت: یکی از دلایل افزایش علاقه عربستان سعودی به روابط بهتر با ایران، کاهش نسبی علاقه ایالات متحده به منطقه است‌. از سوی دیگر، علاقه چین به منطقه (و جاهای دیگر) در حال افزایش است. روسیه از نظر نظامی در سوریه (و آفریقا) بسیار فعال بوده، اما به نظر می‌رسد که جنگ در اوکراین باعث مداخلات خارجی کمتر روسیه در آینده، از جمله در خاورمیانه باشد. به دلیل جنگ در اوکراین، اروپا مطمئناً سعی خواهد کرد منابع انرژی خود را متنوع کند و ممکن است تلاش کند بیشتر از خاورمیانه نفت وارد کند.

در میان مقام‌های ایران برای رسیدن به توافق دودستگی وجود دارد

این استاد همچنین در مورد توقف مذاکرات وین گفت: خیلی ساده‌انگارانه است که بن‌بست فعلی در وین را تنها به گردن جنگ اوکراین و خواسته‌های روسیه در پی آن انداخت. هر دو طرف می‌توانستند مذاکرات را خیلی زودتر نهایی کنند. من این تصور را دارم، اما ممکن است اشتباه کنم که مقامات ایران - و شاید هم دولت فعلی - در این موضوع دودستگی دارند. برخی دوست دارند توافق را انجام دهند. دیگران ممکن است چیز دیگری را ترجیح دهند. معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای که ایران را ملزم به باقی ماندن یک کشور غیرهسته‌ای می‌کند، قابل تامل است. تهدیدات هسته‌ای اخیر روسیه و افزایش هشدار هسته‌ای توسط روسیه در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی NPT که در حال حاضر برای اوت برنامه‌ریزی شده است، مورد توجه قرار خواهد گرفت. اکثر ناظران بر این باورند که چه ایران از ان پی تی خارج شود یا نشود در کنفرانس بازنگری سند ان‌پی‌تی اجماع وجود نخواهد داشت.

رد درخواست‌ روسیه در مورد برجام توسط آمریکا نوید خوبی برای برجام نیست

وی در مورد سرنوشت توافق هسته‌ای ایران گفت: خواسته‌های روسیه توسط آمریکایی‌ها رد شده و این نوید خوبی برای مذاکرات نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز