خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

داستان‌سازی‌ جریان ضدبرجام در مورد ادعای ترور پمپئو و بولتون قابل فهم است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۶۴۷

تحلیل‌گر مسائل دیپلماتیک گفت: ادعا و اقدامات اسرائیل قابل درک است و عجیب نیست اما در موضوع سلمان رشدی نمی‌توان گفت چون می‌خواهند برجام را برهم بزنند رفتند سلمان رشدی را چاقو زدند تا برجام به هم بخورد. چون برجام با چیزهای کوچک‌تر از این هم می‌تواند خراب شود.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با حادثه‌ای که برای سلمان رشدی رخ داد و ادعایی که در مورد ترور بولتون در آمریکا شد و با توجه به موضوع احیای برجام، نقش مخالفان خارجی توافق مانند اسرائیل در این موضوع  چقدر اثرگذار است و چرا به دنبال این موضوع هستند تا برجام به توافق نرسد، گفت: به نظر من لازم است موضوع سلمان رشدی را با بقیه موضوعات جدا کنیم. برجام مخالفان قدرتمندی در داخل ایالات متحده دارد و حتی در سطح جهانی، منطقه‌ای و داخل ایران طیف‌های زیادی بنا به ادله‌های واقعی یا واهی با احیای برجام مخالف هستند.

وی افزود: موضوعاتی مانند ادعای ترور بولتون و پمپئو می‌تواند در این چارچوب قرار بگیرد یعنی اگر مقداری بدبین نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم عده‌ای برای آنکه فضا را غبارآلود کنند موضوع ترور افراد را مطرح می‌کنند تا فضای ضد ایرانی شدت یابد و دولت آمریکا اگر مایل باشد به برجام برگردد، مقداری دچار تردید شود یا فشار مخالفان برجام افزایش یابد. این موارد را می‌توان متصور شد چون این مواردی است که هنوز اقدام عملی روی آن صورت نگرفته و به یک نفر اتهام می‌زنند که قرار است این افراد ترور شوند و به همین دلیل فشار روانی و رسانه‌ای وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: اما موضوع سلمان رشدی فرق دارد. یک نفر رفته به او چاقو زده و به او آسیب رسانده و حتی می‌توانست منجر به مرگ او شود. این اقدامی نیست که بخواهد از طرف مخالفان برجام اتفاق بیافتد. اگر اعلام می‌شد فردی قصد کشتن سلمان رشدی را دارد و بازداشت شده مانند موضوع جان بولتون اتفاق می‌افتاد. بنابراین اگر قرار بود کسی سلمان رشدی را بکشد و آن را به ایران وصل کنند و استفاده ضد برجامی کنند، قابل قبول بود اما اینکه ریسک کاری را بپذیرند که فردی که به این شکل زیر نظارت است و در خاک آمریکا جلوی چشم مردم به او چاقو بزنند به این شکل نیست که ضدبرجامی‌ها بخواهند تا این اندازه جلو بروند.

ابوالفتح گفت: برای برهم زدن برجام موضوعات کوچک‌تر از این هم می‌تواند موثر باشد اما اینکه بخواهند موضوع سلمان رشدی را به برجام وصل کنند با توجه به آنکه او به پیامبر اسلام توهین کرده نیازی نیست فرد شیعه طرفدار جمهوری اسلامی او را از میان ببرد یک آدم مذهبی مسیحی و یهودی هم ممکن است ناراحت شود که چرا به پیامبر خدا توهین شده است. بنابراین ترور سلمان رشدی با برجام هیچ ارتباط منطقی ندارد اما اینکه بخواهند با داستان‌سازی‌ها ترور پمپئو و بولتون را فضاسازی کنند، قابل فهم است که جریان ضدبرجام بخواهد از آن استفاده کند.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی ما باید به چه شکلی عمل کند تا در این موضوع از بازی رسانه‌ای دشمن آسیب نبیند، گفت: بار دیگر تکرار می‌کنم که موضوع سلمان رشدی باید از موضوع ادعای ترور بولتون و پمپئو جدا شود. در موضوع ادعای ترور بولتون و پمپئو باید تبیین شود که چرا زمانی که نشانه‌هایی از نزدیک شدن دیدگاه دو طرف آمریکا و ایران به هم وجود دارد، یکدفعه این موضوعات مطرح می‌شود. چرا موضوع ادعای ترور بولتون و پمپئو که برای ۸ ماه پیش بوده امروز مطرح می‌شود؟ چرا اف.بی.آی که این موضوع را فهمید همان موقع اعلام نکرد. این همزمانی‌ها شک و شبهه را بیشتر می‌کند. اینکه می‌گویند مخالفان برجام قدرتمند هستند یعنی این. قدرت فقط در توپ و تانک نیست قدرت در جنگ روایت‌ها و تبلیغات است. بنابراین باید در این موضوع مراقبت شود و نیاز به دیپلماسی عمومی دارد و نقش رسانه‌ها مهم است. رسانه‌ها دائما همه چیز را به برجام ربط ندهند و هر اتفاقی می‌افتد نگویند برجام. برجام کانون کائنات نیست که هر اتفاقی افتاد را به برجام وصل کنیم. بنابراین ارتباط برجام با ترور سلمان رشدی واقعی نیست. در این موقعیت نقش رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی اهمیت پیدا می‌کند تا ما انتظار داشته باشیم دستگاه دیپلماسی در قالب رایزنی سیاسی و دیپلماتیک کارهای مثبتی را پیش ببرد.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل می‌تواند نقشی در ارائه این برنامه‌ها مانند طرح جان بولتون داشته باشد یا خیر گفت: اسرائیل برای آنکه برجام را برهم بزند به هر زوری متوسل می‌شود. تا جایی که سری قبل بدون اطلاع کاخ سفید نتانیاهو رفت در مراسم کنگره سخنرانی کرد و گفت برجام اشتباه است. یعنی تا این حد می‌توانند جلو بروند. اینکه آن‌ها بخواهند آدمی را پیدا کنند تا ادعا کند می‌خواهد پمپئو یا بولتون را بکشد، خیلی سخت نیست و می‌تواند با مقداری پول و آموزش این کار را انجام دهد. افرادی هستند که می‌خواهند به شهرت برسند و توطئه قبلی را به گردن بگیرند. حالا این افراد نقشی در سناریو بزرگتر بازی می‌کنند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها از اینکه بگویند ما هرکاری می‌توانیم انجام دهیم، ابایی ندارند. پرونده‌سازی در مورد سیاستمداران آمریکایی هم می‌تواند جزیی از همان کارها باشد. خرابکاری بالاتر از این نیست که بخواهند دانشمند ایرانی را ترور کنند، سایت ایرانی را منفجر کنند و کارهایی اطلاعاتی و امنیتی و لجستیکی در این سطح خیلی گسترده‌تر و سخت‌تر از ارائه سناریو کشتن جان بولتون است. ادعا و اقدامات اسرائیل قابل درک است و عجیب نیست اما در موضوع سلمان رشدی نمی‌توان گفت چون می‌خواهند برجام را برهم بزنند رفتند سلمان رشدی را چاقو زدند تا برجام به هم بخورد. چون برجام با چیزهای کوچک‌تر از این هم می‌تواند خراب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز