خبرگزاری کار ایران

تقی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت کنونی وزارت صمت به اصلاحات و معماری یکپارچه و بازنگری در فرآیندها نیاز دارد/ بازگشت به شکل گذشته، خطاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۰۰۸

عضو کمیسیون صنایع و معادن دولت گفت: اگر دولت بخواهد وضعیت کنونی یعنی حالت ادغام شده را در این وزارتخانه حفظ کند حتما باید یک تیم مشاور قوی در کنارش باشد که این‌ها را ساماندهی کند و زودتر این معماری ادغام را شکل دهد تا وضعیت از این حالت جزیره‌ای خارج شود.

رضا تقی‌پور نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با نزدیک شدن به پایان مهلت دو ماهه‌ای که دولت از مجلس تقاضا کرده برای تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه، گفت: تا جایی اطلاع دارم هنوز لایحه تفکیک وزارت صمت از دولت به مجلس نیامده است، ولی یکی دو جلسه در کمیسیون صنایع و معادن در این ارتباط برگزار شده و سعی شده نظر صاحب‌نظران، خود دستگاه‌ها و همینطور خبرگان و نخبگان این حوزه دریافت شود و یک کار کارشناسی خوبی صورت گیرد.

وی ادامه داد: چیزی که در کمیسیون صنایع بحث کردیم این است که به هر صورت خود ساختار اصل نیست، اصل ماموریتی است که باید این ساختار انجام دهد یا به تعبیری متغیر مستقل ما انجام ماموریت است یعنی تولید و بازار و اینکه ساختار چه باشد یک متغیر وابسته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: به عبارت دیگر اگر خلاصه بگویم، در هر دو صورت این ماموریت قابل انجام است به شرط اینکه با شکل فعلی اگر قرار باشد ادامه پیدا کند باید یک معماری یکپارچه صورت گیرد اتفاقی که در این چند سال انجام نشد و فقط آمدند و معاونت‌ها را کنار هم چیدند. در واقع فقط تجمیع کردند، اصلا این ساختار ادغام و بازمهندسی نشد.

وی ادامه در ادامه بیان کرد: درخصوص این حوزه در بعضی کشورها کار به صورت تفکیکی و در بعضی کشورها تجمیعی و ادغام شده انجام می‌شود در کشور ما هم چندین بار ادغام و تفکیک صورت گرفته است و همین مساله نشان می‌دهد که این یک راه حل واحد و قطعی نیست.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: همین امر موید این است که در صورت تفکیک قطعا یک‌سری هماهنگی‌ها بین این دو وزارتخانه نیاز است که در لایحه تنظیم مقررات می‌شود این را حل کرد.

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که «به عنوان یک کارشناس نظر شخصی شما در این زمینه چیست؟»، عنوان کرد: من این نظر را در کمیسیون هم عرض کردم، اولا که به صورت مطلق اینطور نیست که از میان تفکیک و ادغام یکی از راه‌ها خیلی عالی و یکی خیلی بد باشد، ولی برای تصمیم‌گیری باید مزایا و معایب هر کدام از این دو راه را احصا کنیم. به عنوان مثال تفکیک به نظرم حداقل ۲-۳ سال زمان می‌خواهد این یعنی ما چند سال دیگر وزارتخانه‌ای که حدود ۳ سال در دولت گذشته نابسامان بوده و تازه یک سال است که دست و پا شکسته کار را شروع کرده دوباره ۲-۳ سالی این نابسامانی را دامن بزنیم و این پراکندگی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اما در عین حال وضعیت فعلی هم پاسخگو نیست، طبیعتا اصلاحات و معماری یکپارچه و بازنگری در فرآیندها را لازم دارد در نتیجه دولت اگر بخواهد وضعیت کنونی یعنی حالت ادغام شده را در این وزارتخانه حفظ کند حتما باید یک تیم مشاور قوی در کنارش باشد که این‌ها را ساماندهی کند و زودتر این معماری ادغام را شکل دهد تا وضعیت از این حالت جزیره‌ای خارج شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: درست است که با تفکیک این وزارتخانه‌ها یک وزارتخانه روی بحث‌های تنظیم بازار و بازرگانی خارجی و داخلی متمرکز خواهد شد اما در هر صورت بازگشت به شکل گذشته به نظر من خطاست، یعنی بازگشت به حالت ۱۰ سال قبل و قبل از ادغام، خطا هم اینجاست.

وی ادامه داد: خطا بودن این مساله هم در این است که امکان دارد این دو مجموعه با هم هماهنگ نباشند، در کشورهای مختلف راهکارهایی را برای هماهنگی میان این دو وزارتخانه اندیشیده‌اند برای مثال در مورد آمریکا در زمینه همین فعالیت‌های ارتباطات و سایبری و ... وقتی دیدند که قوانین به دلیل سلب بودن پاسخگو نیستند یا مشکل را کامل حل نمی‌کنند، خود وزارتخانه‌ها یکسری توافقنامه‌های دوجانبه فی‌مابین تنظیم می‌کنند تا کار بهتر پیش برود، به نظر من ما هم حتما به این توافقنامه‌ها نیاز داریم.

تقی‌پور افزود: یعنی باز هم فرآیند تولید و عرضه را باید یکپارچه مدیریت کنیم و بعد تقسیم کار کنیم در دو ساختار ولی آن مفصل‌ها و هماهنگی‌ها را در قالب این توافقنامه‌ها باید پیش‌بینی کنیم وگرنه همین مشکلات وجود خواهد داشت، یعنی اگر این هماهنگی لازم وجود نداشته باشد، در صورتی که دوباره تبدیل به دو وزارتخانه شوند، به وزارتخانه سوم برای هماهنگ کردن این‌ها نیاز خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز