خبرگزاری کار ایران

بندر «چابهار» و سیاست نگاه به شرق ایران

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۹۷۶

موقعیت مکانی ایده‌آل بندر «چابهار»، این بندر را به قطب تجارت منطقه‌ از طریق ترویج فعالیت‌های تجاری دریایی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از لوکمات‌تایم، بندر «چابهار»، به لحاظ مکانی در موقعیت استراتژیک ایده‌آلی قرار دارد. این بندر در محلی واقع شده است که شبه‌قاره هند را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان و ازبکستان متصل می‌کند.

واقع شدن در چنین مکان ایده‌آلی، این بندر را به قطب تجارت منطقه‌ای از طریق ترویج فعالیت‌های تجاری دریایی تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پورِگ، از زمانی که دولت «ابراهیم رئیسی» زمام امور را در ایران به دست گرفته است، «سیاست چرخش به شرق» را در دستورکار خود قرار داده است.

علاوه‌بر این، ایران پس از اینکه به‌مدت ۱۵ سال به‌عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای حضور داشت، به‌عضویت رسمی این سازمان در‌آمد.

بر اساس گزارش پورِگ، عضویت در این سازمان، برای ایران پیروزی دیپلماتیک و نشان دهنده تعهد ایران به چندجانبه‌گرایی آسیایی است.  

به دنبال این تحولات، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه ایران، در دهم جون اعلام کرد که ایران و هند بر سر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در در بندر چابهار به توافق رسیده‌اند.

هر دو کشور بر سر سازوکارهای بانکی که به تسهیل این فعالیت‌های تجاری کمک کند به توافق رسیده‌اند.

این سرمایه‌گذاری‌ها در درجه اول، بر توسعه زیرساخت‌های این بندر و افزایش ظرفیت آن به‌منظور پاسخگویی به حجم فعایت‌های تجاری که از سوی دلان (کوریدور) شمال-جنوب و افزایش حجم تجارت میان روسیه و هند، متمرکز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز