خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک ارمنستان:

آمریکا و اسرائیل استراتژی مشخصی برای ممانعت از ایفای نقش ایران در منطقه قفقاز دارند/ آذربایجان نقش سکوی پرتاب فعالیت‌های ضدایرانی اسرائیل را بر عهده دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۳۹۷

مدیر اجرایی انجمن علوم سیاسی ارمنستان گفت: آمریکا و اسرائیل استراتژی مشخصی برای ممانعت از ایفای هرگونه نقشی از سوی ایران در منطقه قفقاز دارند.

بنیامین پوگوسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل حضور جمهوری آذربایجان در گذرگاه لاچین و مسدود کردن این گذرگاه و در پاسخ به این سوال که پس از پایان جنگ دوم قره‌باغ، ابهامات موجود در موافقتنامه آتش‌بس موجب شد تا از همان ابتدا کارشناسان نسبت به عدم اتکا به این موافقت‌نامه تذکر بدهند، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها موضوع بند نهم این توافق مرتبط با کریدور لاچین بود که شاهدیم امروز موجب ماجراجویی جدید علی‌یف در منطقه شده، ارزیابی شما از این ابهام چیست، گفت: بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ تصریح می‌کند که کریدور لاچین تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است.  این در حالی است که ماده ۹ مقرر می‌دارد که تمامی ارتباطات در منطقه باز شود و ارمنستان ضمانت عبور بلامانع کالا از مناطق غربی آذربایجان به نخجوان را می‌دهد و کنترل آن توسط نیروهای مرزی روسیه انجام می شود.  البته این بیانیه مانند هر بیانیه دیگری دارای ابهاماتی است. 

 رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک ارمنستان در پاسخ به این سوال که  ایران بارها خط قرمز خود در خصوص ایجاد دالان زنگزور یا به معنای دقیق‌تر قطع مرز زمینی خود با جمهوری ارمنستان را اعلام کرده و این موضوع به صراحت در دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور ترکیه به عنوان یکی از حامیان این طرح مطرح شده است. نگاه ایروان به این نقش‌آفرینی چیست، گفت: ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در منطقه قفقاز ایفا کند که بخشی از آن می‌تواند از طریق ابتکار ۳ به علاوه ۳ باشد. البته آمریکا و اسرائیل استراتژی مشخصی برای ممانعت از ایفای هرگونه نقش از سوی ایران در این منطقه دارند. در ماه‌های اخیر نیز ما شاهد تاثیرپذیری بالای آذربایجان از اسرائیل هستیم و باکو نقش سکوی پرتاب فعالیت‌های ضد ایرانی تل‌آویو را بر عهده دارد. 

پوگوسیان همچنین در پاسخ به این سوال که نقش ترکیه را در ماجراجویی‌های باکو چگونه ارزیابی می‌کنید، در روزهای گذشته شاهد رزمایش مشترک «مشت برادری» میان دو کشور بودیم، نقش این ر‌زمایش‌ها در بحران قره‌باغ چگونه تفسیر می‌شود، گفت: ترکیه متحد استراتژیک آذربایجان است. هدف اصلی ترکیه افزایش نفوذ خود در قفقاز جنوبی است و البته منافع استراتژیک این کشور در تضاد با مواضع ایران و روسیه است. در همین حال ترکیه به دنبال حفظ سطحی از همکاری با روسیه است.

این تحلیل‌گر ارمنستانی در پاسخ به این سوال که این نگرانی در افکار عمومی و نخبگان ایران وجود دارد که ارمنستان در جریان فشارهای آمریکا و اروپا در نهایت با ایجاد دالان زنگزور موافقت کرده و در ازای دریافت امتیازی، مرز خود با ایران را از دست بدهد، آیا این نگرانی در محافل ملی ارمنستان نیز وجود دارد، گفت: ایجاد کریدور زنگزور عملا ارمنستان را به دو قسمت تقسیم کرده و این کشور را از ایران جدا می‌کند. در بلند مدت این اقدام پیامدهای بسیار منفی برای ارمنستان خواهد داشت و ایروان را به آذربایجان و ترکیه وابسته خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز