خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی ایده‌ها با نگاه به موضوع برگزاری تجمعات و اعتراضات مطرح شد؛

ایده‌پردازی آرمانی و خیال‌پردازانه با واقعیت موجود هم‌خوانی ندارد/ آزادی مجازی نباید با مشکل مواجه شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۸۲

نشست بررسی و پیشنهاد ایده‌ها، طرح و لوایح نخبگان دانشجویی دانشگاه‌های برتر کشور با نگاه به موضوع برگزاری تجمعات و اعتراضات مردمی در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  در این نشست حجت‌الاسلام جلیل محبی رئیس پیشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نظام‌الدین موسوی سخنگوی مجلس شورای اسلامی و کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و غلامعباس کدخدایی و هادی طحان نظیف سخنگویان پیشین و فعلی شورای نگهبان نیز حضور داشتند.

در این نشست گروه‌های انتخابی، در کنفرانس‌های کوتاه‌مدت به معرفی طرح‌های پیشنهادی خود درباره برگزاری اعتراضات و رعایت اصل ۲۷ پرداخته و داوران نقاط ضعف و قوت و همچنین ابهامات درباره طرح‌های معرفی شده را اعلام کردند.

کواکبیان در جمع‌بندی گفت: کار بسیار خوبی توسط پژوهشگاه شورای نگهبان انجام شد و سه نکته وجود دارد نکته اول ایده‌پردازی آرمانی و خیال‌پردازانه با واقعیت موجود هم‌خوانی ندارد. نکته دوم تمام طرح‌ها در جهت تسهیل تجمعات نبود نکته سوم این است که اصولی در حقوق ملت بسیار مترقی است اما باید به جایی برسیم که واژه «مبانی مخل اسلام» را در اصلاح قانون اساسی تسهیل کنیم و این نکته مهمی خواهد بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص طرح دیگری که در رابطه با ایجاد تجمعات در فضای مجازی بود این ایده‌پردازی‌ها را رویایی خواند و عنوان کرد: واقعیت این است که چه کسی می‌خواهد این کنشگری را ساماندهی کند و آیا در این طرح در رابطه با اقدامات لباس شخصی‌ها تدبیری اندیشیده شده است.

 

نظام‌الدین موسوی گفت: : در اصل ۲۷ قانون اساسی دو نکته آمده که تجمعات مسلحانه نبوده و مخل امنیت جامعه نباشد و لذا به کارشناسی نیاز دارد که این مبانی را بشناسد.

وی افزود: دلیل محجور بودن برخی اصول قانون اساسی این بوده که جرات نکردیم آنها را عملی کنیم و چهارچوب برای آن تعیین کنیم مانند امر به معروف و نهی از منکر که دچار مشکلاتی در این زمینه هستیم. لذا چارچوب دار کردن موضوعات مهم است.

این نماینده مجلس یادآور شد: تجمعات در فضای مجازی مانند کلاب هاوس تجمعاتی محسوب می‌شود که اگر در قوانینمان موادی رو به جلو نداشته باشیم در آینده با مشکل مواجه می شویم و باید آینده پژوهانه به مساله نگاه کنیم.

موسوی گفت: موضوع آزادی برگزاری تجمعات سیاسی همیشه در ادوار مختلف وجود داشته و هنوز نتوانستیم چارچوب مشخصی درباره آن داشته باشیم. چارچوب اعتراضات نسبت روشنی با تعیین تکلیف احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. در بعضی از کشورهای اروپایی این نسبت‌ها مشخص شده و احزاب و گروه‌ها مسئولیت‌پذیرند و اگر کسی بر خلاف آن باشد، نهادهای تصمیم‌گیر این گروه‌ها را کنار می‌گذارند.

وی افزود: این موضوعات باید مشخص شود باید کاری انجام شود که درازمدت باشد و به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت. در مجموع ارائه‌ها نکات خوبی وجود داشت و ان‌شاءالله این طرح‌ها دستمایه چارچوب حقوقی روشن درباره اعتراضاتی که برگزار می‌شود، باشد.

جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: حکمرانی یا حکومت‌داری به معنای هماهنگی است. حاکمیت نمی‌تواند بگوید من نتوانستم هماهنگی ایجاد کنم. در فضای مجازی معترضین وجود دارند چرا فضای مجازی بی‌اخلاق است؟ این مطالبه رهبر انقلاب است که هربار هم تکرار می‌کنند گفتند فضای مجازی ابزار آزادی مردم است هر وقت این موضوع گفته شود که هماهنگی به وجود نیامده یعنی آنکه اصل ۹ قانون اساسی رعایت نشده است. الان فضای مجازی به نحوی است که به دلیل نداشتن قوانین و مقررات آزادتر است. اصل ورود حوزه مجازی به مسئله تجمعات مساله ابتکاری و خوبی است، اما نباید به گونه‌ای شود که همین آزادی مجازی هم که اکنون وجود دارد با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز