خبرگزاری کار ایران

ابوترابی:

عوامل مسمویت دانش آموزان شناسایی و برخورد قاطع صورت بگیرد/ امیدواریم ملت ایران طعم شیرین پیروزی در جنگ اقتصادی را هم تجربه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۴۲۴

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مدیران کشور باید انسان‌های حق‌مدار و عادلی باشند که از توانایی و ظرفیت لازم برای تشخیص و شناخت حق برخوردار باشند و ضمن شناخت آن، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق با اقتدار بایستند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: مدیران کشور باید انسان‌های حق‌مدار و عادلی باشند که از توانایی و ظرفیت لازم برای تشخیص و شناخت حق برخوردار باشند و ضمن شناخت آن، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق با اقتدار بایستند.

وی افزود: ملت ایران با حضور گسترده و اقتدار آفرین در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تفسیر روشنی از شناخت حق و ایستادگی و مقاومت در کنار آن بودند و نشان دادند به حق وفادار هستند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: مردم ایران با بینش عمیق سیاسی و درک درست از عزت و پایداری، اقتدار جمهوری اسلامی را در برابر دیدگان بهت‌زده نظام سلطه به نمایش گذاشتند و با حضور ده‌ها میلیونی پرافتخار خود این فریاد را طنین‌افکن کردند که علیرغم سختی‌ها و فشارهای اقتصادی، در اوج تنگناهایی که دشمن خلق می‌کند، برای حفظ اقتدار در کنار رهبر بصیر خویش، استوار ایستاده‌ایم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: ای کسانی که ارکان نظام سلطه را به لرزه درآورده‌اید، مطمئن باشید و با اقتدار حرکت کنید چراکه انقلابی با این عظمت و این سرمایه عظیم ملی و پایگاه مستحکم اجتماعی به یاری خداوند از تنگناهای اقتصادی خارجی عبور خواهد کرد و پیروزی پرافتخار در میدان جنگ سخت نظامی را در میدان جنگ اقتصادی نیز تکرار می‌کند.

وی افزود: دولتمردان با رصد دقیق مشکلات و چالش‌های داخلی و توطئه‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه‌های حضور و مشارکت توده‌های مردم، نخبگان علمی، سیاسی، کارآفرینان عالم، متعهد و با انگیزه تحت رهبر انقلاب به سوی توسعه، پیشرفت و رشد اقتصادی هموار خواهند کرد. امید است ملت ایران طعم شیرین پیروزی در جنگ اقتصادی را نیز تجربه کنند.

ابوترابی فرد ادامه داد: درباره ماجرای مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان عزیز در تهران و چند نقطه دیگر از کشور،  انتظار می‌رود همانطور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: همچنین ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش آموزان و والدین آنها فراهم شود.

در ادامه امام جمعه این هفته تهران گفت: در کنفرانس تجارت توسعه و تجارت سازمان ملل درباره تحولات ایران اسلامی در حوزه علم و دانش و تبدیل علم به فناوری و دستیابی به فناوری نو گزارش هایی دارد. این سازمان در گزارش سال ۱۳۹۵ خود درباره سیاست علم و فناوری ایران می گوید اولین سیاست‌های علم و فناوری در ایران بر توسعه آمورش های عالی متمرکز بوده است و از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است. 

وی تصریح کرد: انقلاب در سال ۵۷ پیروز شد و نزدیک به یک دهه جنگ سخت با دو قدرت غرب و شرق را پشت سر گذاشت. از سال ۱۳۶۹ توسعه علم و فناوری مبتنی بر آموزش عالی شروع شد. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل این گزارش را ارائه میکند که از سال ۱۳۷۹ موج دوم این حرکت آغاز کرد. 

ابوترابی افزود: دشمن چرا از همه ابزارها برای فشار بر این شجره تنومند استفاده می‌کند؟ زیرا در تحلیل دقیق خود نقشه راه ایران را برای رسیدن به قدرت و جایگاه برتر در مسیر درست و افتخار آفرین توسعه علم مشاهده می‌کنند. پرچمدار این حرکت رهبری بودند. جامعه دانشگاهی در اول انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو بود که حدود ۸۰ هزار دانشجو در مسیر کار تحصیل بودند. امروز چگونه ایران تبدیل به قطب توسعه آموزش شد و رتبه ۱۶ در سطح جهان به دست آورد. این کار مدیران دلسوز و متعهد در مسیر سیاست کلی نظامی بود اگر به این مسیر توجه می کردیم الان در وضعیت بهتری قرار داشتیم.

وی ادامه داد: موج سوم حرکت ایران اسلامی در حوزه علم نوآوری، گذار به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری ها بود. اولا یک فاصله کوتاه تحول عظیم در حوزه آموزش عالی پدید آمدن یعنی جامعه دانشجویی ۱۷۰ هزار کشور به ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. دانشجویان در مقطع دکتری برابر با کل دانشجویان در اول انقلاب سال ۵۷ است. امروز ۲۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی دارای جمعیت دانشگاهی هستند. این سرمایه انسانی موجب حرکت موتور انقلاب اسلامی هستند. 

وی تصریح کرد: دشمنان توسعه علمی، تولید دانش و تبدیل آن به دانش و فناوری و حرکت در مسیر فناوری را علائم روشن پیشرفت دانسته و نگران آن هستند. در این حوزه ایران اسلامی کارهای بزرگی انجام داده است. ما هنگام پیروزی انقلاب حدود ۹ هزار عضو هیئت علمی در اشتغال به تدریس داشتیم اما الان این آمار به ۸۰ هزار نفر رسیده است. شخصیت هسته‌ای مانند شهید علیمردانی با بالاترین مدارج علمی خود را به عنوان اولین دکتری در دانشگاه صنعتی شریف تبدیل به شهید راه انقلاب شد.  این ملت که در سایر تجربه مقاومت خوش محور مقاومت را تاسیس کرده با استناد به این محورها از تنگناها عبور خواهد کرد. دانشمندان برتر ایرانی که جز دو درصد دانشمندان جهان هستند ۱۸۶۳ نفر هستند. 

ابوترابی در ادامه گفت: در گزارش این سازمان درباره شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۲۲ که ترجمه آن توسط دانشگاه شریف انجام گرفت. در این گزارش جمهوری اسلامی توانسته است از میان ۱۳۲ کشور مورد بررسی در شاخص جهانی نوآوری رتبه ۵۳ جهانی را به دست آورده است که بهترین رتبه است. کسب جایگاه سوم در میان ۳۶ اقتصاد جهان با درآمد متوسط رو به پایین است. پیام این گزارش این است که ایران به سمت قدرت فناوری نوظهور است. مردم ایران درآمد ارزی شما از فروش نفت تامین نمی‌شود بلکه درامد ارزی شما از توسعه نوظهور فناوری و علم به دست می‌آید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز