خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحولات اخیر جهان اسلام ضرورت توافق ایران و عربستان را ایجاد کرد/ چین خواب آمریکایی‌ها را به هم زده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۸۶۸

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد این گامی که چین برداشته است قطعا آخرین گام نخواهد بود و ناگفته نماند این کار چین باعث آشفتگی آمریکایی‌ها خواهد شد و خواب آنها را به هم زده است که همیشه احساس می‌کردند آن‌ها باید برای سعودی ها تصمیم بگیرند

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان بعد از گذشت ۷ سال گفت: به علت فعل و انفعالات منطقه‌ای و یکسری دخالت‌های صورت گرفت روابط دو کشور بزرگ ایران و عربستان قطع شده بود. همان زمان هم بسیاری اعتقادشان بر این بود که به دلیل  روابط دیرینه‌ این دو کشور از لحاظ اعتقادات و فرهنگ‌ها این وضعیت پایدار نخواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: به طور نیم‌بند هم برخی از کشورها به دنبال این موضوع بودند که ایران و عربستان روابط خودشان را از سر بگیرند و یا خود ایران و عربستان تمایلاتی داشتند که روابط‌شان از سر گرفته شود.

وی یادآور شد: برخی از کشورها مانند عراق تلاش‌هایی داشتند اما مهم‌ترین عامل که این نیاز شدید را به وجود آورد که این دو کشور اسلامی در کنار هم قرار بگیرند تحولات اخیری است که ما در جهان اسلام مشاهده کردیم.

مالکی با بیان این‌که برخی از کشورها از هر جهت به دنبال این هستند که اختلافاتی در جهان اسلام به وجود بیاورند، عنوان کرد: با حضور صهیونیست‌ها در منطقه به نظر می‌رسید در جهان اسلام این انسجام ضروری است و قطعا هم‌ باید شاهد تحولات اساسی در آینده باشیم.

وی بیان کرد: با عنایت به این‌که در گوشه کنار کشورهای اسلامی مانند عراق، سوریه، افعانستان، لبنان و یمن و یا در جاهای مختلف در حال حاضر ما حضور صهیونیست‌ها را بیشتر مشاهده می‌کنیم و تلاش می‌کنند تفرقه بین کشورهای اسلامی به وجود بیاورند، ضرورت این انسجام حس می‌شد که باید هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی درباره میانجیگری چین برای از سرگیری روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: چین از  لاک دفاعی و سکوت خود خارج شده است و این شاید اولین گام بزرگ چین باشد که در عرصه بین‌الملل و  در حوزه معادلات بین‌المللی و سیاسی انجام داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اقدامات چندماه گذشته چین عنوان کرد: حرکت‌هایی در طول چندماه گذشته صورت گرفت، باتوجه به این‌که این حرکت‌ها اقتصادی تلقی می‌شود؛ اما حضور رهبران چین در ریاض و تهران و یا رهبران ایران و ریاض در پکن همه مبین این واقعیت است که چین ظرفیت کارهای بزرگی را دارد.

وی گفت: به نظر می‌رسد این گامی که چین برداشته است قطعا آخرین گام نخواهد بود و ناگفته نماند این کار چین باعث آشفتگی آمریکایی‌ها خواهد شد و خواب آنها را به هم زده است که همیشه احساس می‌کردند آن‌ها باید برای سعودی ها تصمیم بگیرند و باید فشار به ایران بیاورند تا ایران نتواند از ظرفیت‌های خودش در رابطه با کشورهای قدرتمند منطقه استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز