خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

امیدواریم بعد از ملاقات وزرای خارجه ایران و عربستان راه برای تحولات آینده باز شود/ سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند ضامن توافقات سیاسی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۹۱۳

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: اگر قرار باشد آقای رئیسی به عربستان بروند، مطمئن باشید این راه برای دعوت کشورهای دیگر هم باز خواهد شد و متعاقبا آنها هم به تهران دعوت می‌شوند

رضا میرابیان سفیر پیشین ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص توافق ایران و عربستان و احتمال  دیدار امروز امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان سعودی در پکن، گفت: براساس توافق با عربستان قرار بود در مدت دو ماه روابط دو کشور برقرار شود؛ لذا لازمه‌اش این بود تا وزرای خارجه دو کشور نشستی داشته باشند که بتوانند روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند. یکی از بهترین‌ گزینه‌ها، انتخاب چین برای دیدار است. طبیعتا نه امکان رفتن آقای امیرعبداللهیان به عربستان و نه آمدن وزیر امورخارجه عربستان به ایران وجود نداشت. از ابتدا قرار بود این دیدار در یک کشور ثالث انجام شود و چه بهتر، در کشوری که این توافق انجام شده این دیدار برگزار شود. طبیعتا این امیدواری وجود دارد که برقراری روابط سیاسی که اقدام اولیه‌ آن بازگشایی سفارتخانه‌‌ها است، بتواند فصل تازه‌ای در روابط آینده دو کشور ایجاد کند. 

میرابیان در پاسخ به این سوال که تاثیر این توافق بر روابط میان کشورهای عربی چه خواهد بود و قرار است بعد از توافق چه موضوعات دیگری مورد مذاکره قرار بگیرد، گفت: آنچه مسلم است اسرائیل در تمام این سال‌ها تمام تلاش خود را کرد که جای جمهوری اسلامی ایران را به جای رژیم‌صهیونیستی جابه‌جا کند. یعنی جمهوری اسلامی را عامل تهدید و ناامنی منطقه قلمداد کند و رژیم‌صهیونیستی را حامی کشورهای منطقه معرفی کند. در همین مدت شما شاهد هستید که اسرائیلی‌ها آمدند طرح صلح ابراهیم را مطرح و اجرا کردند. این طرح بنا بود بعد از امارات و بحرین به کشورهای دیگر هم سرایت کند و بارها نتانیاهو این مطلب را گفته بود که کلید حل مشکل جهان عرب، عربستان است. ما اگر بتوانیم با عربستان روابط را برقرار کنیم راه برای ما در ارتباط با کشورهای عربی باز خواهد شد.

وی افزود: لذا می‌شود گفت توافق ایران و عربستان این معادله را عوض کرد و جمهوری اسلامی به عنوان حامی امنیت و آرامش منطقه و رژیم‌صهیونیستی به عنوان عامل اخلال‌کننده ثبات در منطقه قلمداد شد. به همین خاطر هم شما شاهد هستید، از زمانی که این توافق انجام شده، رژیم‌صهیونیستی تمام تلاش‌های تشنج‌آمیز خود را انجام می‌دهد که جو به حالت قبلی برگردد. نمونه آن بحران در سوریه، بحران در آذربایجان، کارشکنی‌های صورت گرفته و تلاش‌هایی که انجام می‌شود است‌، همه در جهت این است که این توافق را به هم بزنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المل تصریح کرد: مطلب دوم این است که تاثیرات این توافق فقط در بازگشایی سفارتخانه نیست و می‌تواند تاثیرات عمیقی در آینده داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در کنار کشورهای همسایه و مسلمان ثبات و امنیت و آرامش را به منطقه بازگرداند و طبیعتا کشورهای دیگر را هم ترغیب کند تا با جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو بپردازند. در حال حاضر در اردن، مصر، بحرین تمام مفسران و مردم بر این عقیده هستند که دلیلی نداشت که روابطی با جمهوری اسلامی نداشته باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد این وضعیت می‌تواند تاثیر عمیق و طولانی در ثبات و امنیت منطقه داشته باشد. و این موضوعی بود که جمهوری اسلامی از ابتدا مطرح می‌کرد که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود نه کشورهای بیگانه.

میرابیان در پاسخ به این سوال که عربستان برای حضور ابراهیم رئیسی در این کشور دعوت کرده است این روابط تا چه اندازه پیش خواهد رفت و چه تاثیری بر روابط ایران با سایر کشورهای عربی منطقه خواهد گذاشت و اینکه بعد از بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان، روابط با سایر کشورهای عربی مانند امارات به چه شکلی بهبود پیدا خواهد کرد گفت: ملک‌سلمان دعوتی از آقای رئیسی کرده بود که ما نیز متعاقبا این دعوت را از ملک‌سلمان انجام دادیم که طبیعتا این روابط دیپماتیک باز می‌گردد.

وی افزود: اگر قرار باشد آقای رئیسی به عربستان بروند، مطمئن باشید این راه برای دعوت کشورهای دیگر هم باز خواهد شد و متعاقبا آنها هم به تهران دعوت می‌شوند. آقای رئیسی قبلا به قطر و عمان رفته بود و می‌توانست این مساله در کشورهای دیگر منطقه تکرار شود اما ملاحظات دیگری که آنها داشتند مانع این کار شد. طبیعتا اگر این سفر به عربستان انجام شود، آمدن آنها اتفاق می‌افتد. آمدن این کشورها به تهران می‌تواند نقطه عطف بزرگی در روابط منطقه ایجاد خواهد کرد.

میرابیان در پاسخ به این سوال که در توافق ایران با عربستان، نگاه محمد بن سلمان به این توافق چگونه خواهد بود، گفت: علتی که باعث شد روابط ما با عربستان رو به تیرگی برود، این بود که محمد بن‌سلمان خودش را به عنوان لیدر و رهبر جامعه اسلام و عرب تلقی می‌کرد و به همین خاطر جنگ یمن را راه انداخت. همان اشتباهی که صدام کرد و خود را به عنوان رهبر جهان عرب و حامی دروازه‌های شرقی عرب قلمداد کرد و جنگ تحمیلی را به ما تحمیل کرد. اما در طول ۷-۸ سال جنگ یمن، محمدبن سلمان به این نتیجه رسید که گزینه جنگ نتیجه‌ای برای عربستان ندارد ضمن اینکه بلندپروازی‌های محمد بن‌سلمان را برای برنامه‌ ۲۰۳۰ از بین خواهد برد.

وی افزود:  اگر قرار باشد همچنان بحرانی در کار باشدممکن است تمام دستاوردهای محمد بن‌سلمان را ناکام بگذارد. بنابراین توافق بین ایران و عربستان به این امید است که بحران ناشی از جنگ یمن را به نتیجه برساند و همین عامل بسیار مهمی بود که عربستان با جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره نشست. بنابراین عربستانی‌ها بعد از ۷ سال به این نتیجه رسیدند که راه‌حل نظامی ندارد و برای حل معضل یمن با ایران به توافق رسیدند. 

وی تصریح کرد: امیدوار هستم بعد از ملاقاتی که در پکن انجام می‌شود، راه برای تحولات آینده منطقه که شامل مباحث اقتصادی و امنیتی است، باز شود. وزیر دارایی عربستان رسما اعلام کرد که ما حاضر هستیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم و آماده هستیم ایران هم در عربستان مشارکت داشته باشد. این سرمایه‌گذاری‌ها و عوامل اقتصادی می‌تواند ضامن توافقات سیاسی باشد چون هیچ‌چیزی تضمین‌کننده توافقات سیاسی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز