خبرگزاری کار ایران

علم‌الهدی:

فریضه برائت، ریشه و مبنای قرآنی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۷۳۰

امام جمعه مشهد گفت: برادران و خواهران، کرامت و شرافت پیامبر(ص) در ستیز با دشمن رسول خدا(ص) است؛ آن‌هم در شرایط بی‌سابقه‌ای که امروز پدید آمده و همه قدرت‌های دنیا دست به دست هم داده‌اند تا این مکتب و نهضت در دنیا نباشد. به همین دلیل است که برائت از مشرکین به‌عنوان یک عمل واجب از سوی بنیان‌گذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری رسماً ابلاغ شد تا برائت از مشرکین که در حقیقت برائت از دشمنان پیامبر(ص) است

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز عید سعید قربان که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در عبارت قنوت نماز به درگاه خدا عرضه داشتیم «اللَّهُمَّ أَنْتَ أَهْلُ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلُ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلُ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرَامَةً وَ مَزِیداً » و از خدا خواستیم که این روز را برای پیامبر اکرم(ص)، روز شرافت و کرامت قرار دهد.

ایشان افزود: برادران و خواهران، کرامت و شرافت پیامبر(ص) در ستیز با دشمن رسول خدا(ص) است؛ آن‌هم در شرایط بی‌سابقه‌ای که امروز پدید آمده و همه قدرت‌های دنیا دست به دست هم داده‌اند تا این مکتب و نهضت در دنیا نباشد. به همین دلیل است که برائت از مشرکین به‌عنوان یک عمل واجب از سوی بنیان‌گذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری رسماً ابلاغ شد تا برائت از مشرکین که در حقیقت برائت از دشمنان پیامبر(ص) است، در مقام واجبی قرار گیرد که اگر حجاج این فریضه را انجام ندهند، گویا حجشان حج ابراهیمی نیست.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه فریضه برائت از مشرکین، اساس و زیرساخت قرآنی دارد، خاطرنشان کرد: یک عده افراد خشک‌مغز و مقدس‌مآب در زمانه ما هستند که می‌گویند این یک حرکت سیاسی است و نظام برای اینکه موقعیت خود را در عرصه استکبارستیزی و تقابل با آمریکا تثبیت کند، این مسئله را به حجاج تکلیف کرده و آن را ضرورت حج ابراهیمی دانسته درحالی که این برائت مبنای صریح و اکید قرآنی دارد.
 
ایشان با اشاره به سه آیه اول سوره مبارکه توبه ادامه داد: ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم می‌فرماید «بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ فَسِیحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِی الْکَافِرِینَ وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» یعنی در بزرگ‌ترین روز حج که همان روز عرفه یا روز عید قربان، خدا و رسولش به مردم اعلام می‌کنند که از مشرکین بیزارند.
 
امام‌جمعه مشهد در تشریح فلسفه فریضه برائت از مشرکین گفت: وقتی مسلمانان مکه را فتح کردند، همه بت‌ها را شکستند، همه آیین‌ها را از بین بردند و بنا را بر یکتاپرستی گذاشتند. در این میان، یکی از عقاید مشرکین که براندازی شد، عقیده و باوری بود که بر مبنای آن، مشرکان عادت داشتند تا با هر لباسی که به مناسک بت‌پرستی می‌رفتند و طواف بت‌ها را می‌کردند، دیگر آن را نمی‌پوشیدند و بنابراین، کسانی همیشه در اطراف بتخانه مکه حاضر بودند که لباس طواف کرایه می‌کردند اما برای زنان و مردان فقیر امکان اجاره لباس مناسب بت‌پرستی وجود نداشت و بنابراین رسم عرب جاهلی آن بود که تهی‌دستان برهنه شوند و طواف کنند.
 
ایشان ابراز کرد: بر همین اساس، روزی به نبی مکرم اسلام(ص) خبر رسید که در مکه با وجود براندازی سنت‌های شرک‌آلود و نابودی بت‌ها، زنی برهنه کعبه را طواف کرده و اینجا بود که در پی خشم پیامبر(ص)، آیات ابتدایی سوره توبه نازل شد و خدا به رسولش امر که مشرکان را به کلی از مکه بیرون براند و آن‌ها را از بیت‌الله الحرام اخراج کند.
 
امام‌جمعه مشهد تصریح کرد: در روایت آمده که رسول خدا(ص)، در ابتدا مأموریت ابلاغ آیه برائت را بر عهده خلیفه اول گذاشتند اما از جانب فرشته وحی به نبی اکرم(ص) ندا رسید که آیات برائت باید به‌وسیله مردی از خانواده و قوم خودت به اطلاع کافران برسد و اینجا بود که پیامبر اکرم(ص)، وجود اقدس علی ابن ابی‌طالب(ع) را مأمور به ابلاغ آیه کرد.
 
ایشان تأکید کرد: در مقام تفسیر این آیات است که علامه طباطبایی در تفسیر خود می‌گوید که این فریضه باید هرساله در نزدیکی عید قربان تکرار شود. بنابراین این‌طور نیست که بگویند این شعار سیاسی است و تعلق به عصر حاضر دارد. خیر؛ این یک فریضه شرعی است که بر حجاج واجب شده است.
 
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه 4 سوره مبارکه ممتحنه گفت: در مقام اینکه براساس دستور امام(ره) و مقام معظم رهبری، حج بدون برائت از قواره حج ابراهیمی خارج می‌شود، استدلال دیگری وجود دارد که مستند به این کلام الهی است؛ « قَد کَانَت لَکُم أُسوَةٌ حَسَنَة فِیٓ إِبرَٰهِیمَ وَٱلَّذِینَ مَعَهُۥ إِذ قَالُواْ لِقَومِهِم إِنَّا بُرَءَـٰٓؤُاْ مِنکُم وَمِمَّا تَعبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ کَفَرنَا بِکُم وَبَدَا بَینَنَا وَبَینَکُمُ ٱلعَدَٰوَةُ وَٱلبَغضَآءُ أَبَدًا» یعنی در رفتار ابراهیم و کسانى که با او بودند، براى همه انسان‌ها الگوى شایسته‌ای است؛ آن زمان که به قومشان گفتند که ما از شما و آنچه به جاى خدا مى‌پرستید، بیزاریم، به شما کفر ورزیده‌ایم و همواره میان ما و شما دشمنى و کینه خواهد بود. بر این اساس، بنابراین حکم قرآن این است که حج اگر مزین به اجرای فریضه برائت نباشد، حج ابراهیمی نیست.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز