خبرگزاری کار ایران

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مطرح کرد؛

جزییات اقدامات معاونت قانونی اساسی برای پیوند کلیه دختر زاهدانی بدون شناسنامه

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۶۰۳

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دختر اهل زاهدان که نیازمند پیوند کلیه از مادر خود بود و به دلیل فاقد شناسنامه بودن مادرش برای درمان با مشکل مواجه بود، با کمک سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی، پیوند خود را به صورت موفقیت آمیز انجام داد.

به گزارش ایلنا، یکی از دختران هموطن در زاهدان نیاز مبرم به عمل پیوند کلیه داشت و قرار بر این بود که مادر این دختر نسبت به اهدا کلیه به بیمار اقدام نماید. اما بر سر راه انجام این عمل پیوند یک مانع بزرگ وجود داشت و آن هم نداشتن شناسنامه برای مادر بود.  در همین راستا شکایتی  در سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی ثبت شد که به محض  دریافت گزارش در دهم بهمن ماه سال ۱۴۰۱، سید احمد حبیب نژاد معاون قانونی اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور و دبیر هیات پیگیری اجرای قانون اساسی موضوع را وزارت بهداشت پیگیری نمودند که در نهایت عمل پیوند کلیه با موفقیت انجام شد. سیداحمد حبیب نژاد معاون قانونی اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور در گفت وگویی به تشریح این اقدام پرداخت که به این شرح است:

گزارش در چه زمانی و از چه طریقی به شما ارجاع شد؟

در پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ این معاونت درخواستی از طریق سامانه ملی پیگیری اجرای قانون اساسی دریافت کرد. این درخواست توسط خانم فرزانه نظری مدیر عامل موسسه کنشگران اجتماعی ثبت شده بود. طبق این گزارش اهدا کلیه از «سرکار خانم ماه بی بی براهویی» فاقد شناسنامه به فرزندش خانم فرزانه براهویی باوجود خطر جانی برای این دختر به علت بی شناسنامه بودن فرد اهدا کننده، امکان عمل پیوند وجود نداشت.

دلیل بیمارستان یا مرکز درمانی مورد مراجعه برای عدم انجام عمل پیوند کلیه چه بود؟

مستند بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان در خصوص عدم انجام عمل پیوند مصوبه شورای عالی پیوند دایر بر ممنوعیت اهداء عضو از شخص ایرانی به غیر ایرانی و بالعکس بود. اما طبق بررسی‌های صورت گرفته در موضوع مورد اشاره این ممنوعیت در خصوص اتباع بیگانه است در حالی که خانم ماه بی بی براهویی ایرانی فاقد شناسنامه هستند و هیچ دلیلی بر تابعیت غیر ایرانی ایشان وجود ندارد لذا ایشان از معاونت قانونی اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور و دبیر هیات پیگیری اجرای قانون اساسی تقاضای رسیدگی به این موضوع را نموده بودند.

جزییات اقدامات معاونت قانونی اساسی بعد از دریافت گزارش و مستندات پرونده چه بود؟

به محض دریافت این درخواست در سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی با نگارش نامه ای خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این موضوع به آن وزارتخانه انعکاس داده شد و با استناد به اصول متعدد قانون اساسی در این زمینه از جمله بند نهم اصل سوم قانون اساسی و نیز اصول۲۰، ۱۹ ، ۲۹ و ۴۱ قانون اساسی به آن وزارتخانه اعلام شد که نداشتن شناسنامه دلیلی بر عدم تابعیت ایرانی نیست و باتوجه به اصل ۴۱ قانون اساسی که تابعیت کشور ایران را حق مسلم هر فرد ایرانی میداند دستور بررسی و پیگیری موضوع به قید فوریت صادر گردید.

واکنش وزارت بهداشت به مکاتبات پیرامون این موضوع چه بود؟

بعد از نامه ارسالی این معاونت، معاونت حقوقی و امور مجلس  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نامه اعلام نمودند که فقدان شناسنامه دلالتی بر عدم تابعیت ایرانی ندارد و از طرفی برابر اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی از حقوق همگانی و مسلم هر فرد ایرانی و از وظایف و مسئولیت‌های ذاتی وزارت متبوع برابر قوانین موضوعه است لذا عمل پیوند کلیه و اهدای کلیه توسط مادر فاقد شناسنامه به فرزندش فاقد منع قانونی می باشد.پیرو نامه معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت این معاونت طی نامه ای خطاب به ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی، زاهدان با لحاظ اینکه این عمل پیوند از سوی وزارتخانه فاقد منع قانونی تشخیص داده شده است و با توجه به فوریت و ضرورت انجام عمل پیوند کلیه، دستور انجام اقدامات لازم جهت عمل پیوند و ارائه گزارش آن به معاونت قانون اساسی صادر گردید.

یعنی تمام کارهای بیمار مذکور برای پیوند کلیه انجام شده بود، فقط مشکل عدم وجود شناسنامه مانع درمان شده بود؟

از آنجایی که طی مکاتبات و تماسهای تلفنی صورت گرفته با بیمارستان امام علی ابن ابی طالب (ع)، زاهدان تمامی آزمایشات لازم و فرایند اداری برای انجام عمل مورد نظر انجام شده بود و صرفا در انتظار صدور دستور و مجوز سامانه ای از سوی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت بود که این امر باتوجه به اینکه باید یکسری مدارک در سامانه ثبت و سپس مجوز از سوی مرکز صادر می گردید و فرد اهدا کننده فاقد شناسنامه بود امکان بارگذاری مدارک در سامانه وجود نداشت و همین امر موجب تاخیر در عمل پیوند گردید. در نهایت معاونت قانون اساسی معاون حقوقی رئیس جمهور با توجه به رسالت موجود مبنی بر پاسداری از اصول قانون اساسی و حفظ حقوق ملت در این اصول با ارسال نامه مورخ  یکم خرداد ۱۴۰۲ به صورت آنی خطاب به رئیس محترم مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت باتوجه فوریت و ضرورت انجام عمل پیوند کلیه، پیشنهاد صدور مجوز مورد نظر در فرآیندی خارج از سامانه مورد نظر با ارسال نامه‌هایی خطاب به بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) را اعلام نمودند که بحمدالله این دستور توسط مرکز مورد نظر صادر و عمل پیوند تاریخ  ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز