خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب اسلامی کار در اعتراض به اقدام روسیه و شورای همکاری خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۵۶۴

حزب اسلامی کار در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به اقدام روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص ادعای مالکیت جزایر سه‌گانه اعلام و تاکید کرد:‌ از دولت سیزدهم می‌خواهیم که با اقدام جدی دیپلماتیک به دولت‌های مذکور هشدار دهد که تکرار چنین رفتاری، هزینه‌های فراوانی را برای مسکو و پکن در بر خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه حزب اسلامی کار در اعتراض به اقدام روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

متاسفانه باردیگر موضوع ادعای واهی و غیرواقعی شیخ نشین امارات عربی در مورد مالکیت جزایر ایرانی که با حمایت برخی کشورهای عربی دیگر و روسیه همراه بود در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری فارس تکرار شد.اگرچه کشورهای عربی در چندماه گذشته به رویکرد تنش زدایی با ایران پاسخ مثبتی داده اند؛ لیکن با تصور قرار داشتن ایران در موقعیت ضعیف بین المللی با طرح موضوعات واهی در زمین و دریا و نیز تکرار ادعای مالکیت بر میدان مشترک گازی آرش و جزایر ایرانی بدون هیچ پشتوانه تاریخی سعی می کنند یارگیری فرامنطقه ای داشته باشند. آنها با تطمیع کشورهایی چون چین و روسیه و هم‌پیمانانی دیگر به زعم خویش در حال اثبات ادعای خود هستند.

ورود پکن و مسکو که در دولت سیزدهم بعنوان دوستان استراتژیک تهران قلمداد می‌شوند به ادعاهای غیرواقعی و کذب امارات، جای شگفتی بسیار داشته و غیرقابل تصور است. این در حالی است که ایران با حمایت از روسیه در موضوع جنگ اوکراین و حمایت از چین در موضوع تایوان، هزینه‌های هنگفت اقتصادی و سیاسی فراوانی را پرداخت کرده است.

بدون شک هر دو کشور چین و روسیه درپی جذب حداکثری منافع ملی کشورشان هستند؛ اما انفعال ایران و بویژه دولت سیزدهم و وزارت خارجه کشورمان در این میان، جای بسی تاسف بسیار دارد. ظاهرا پکن و مسکو به خوبی نقطه ضعف ایران را طی سال‌های اخیر دریافته اند.

تصور آنها این است که افزایش شدت تخاصم و اختلافات ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا به انزوای تهران منجر شده است. این انزوا فرصت گرانبهایی را برای هیات های حاکمه روسیه و چین بوجود آورده که با حمایت از اتحادیه عرب و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به حداکثر منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه دست یابند.

چین شرط سرمایه گذاری در عربستان و ایران را رفع نقاط اختلافی این دو کشور اعلام کرده است و در همین حال از ادعای کذب و غیر واقعی امارات برجزایر ایران حمایت می کند و بر دامنه اختلافات منطقه ای می افزاید. برخورد خنثی و کوتاهی ایران در حمایت چین از بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس شرایطی را فراهم آورد که روسیه هم با کمال وقاحت، همان مسیر چین را طی کرده و تمامیت ارضی ایران را تهدید نماید. حزب اسلامی کار با محکوم کردن شدید بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و اعلام ناراحتی و اعتراض خود به مسکو و پکن از دولت سیزدهم می خواهد که با اقدام جدی دیپلماتیک به دولتهای مذکور هشدار بدهد که تکرار چنین رفتاری، هزینه های فراوانی را برای مسکو و پکن در بر خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز