خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی مستعفی حزب موتلفه در گفت‌وگو با ایلنا:

مسیرم با نگاه سنتی حاکم در حزب مؤتلفه منطبق نبود/ معیار کارآمدی مجلس، بودن ما و رفقایمان در‌ آن نیست/ تنگ‌نظری سیاسی باعث از دست دادن سرمایه اجتماعی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۷۵۵

معاون سیاسی مستعفی حزب موتلفه گفت: از ما وحدت، جذب نیروهای انقلاب و جوانگرایی خواسته شد. اما ما در وحدت ضعف داریم و اگر در جهت تقویت این وحدت حرکت مثبت نداریم نباید آن را تخریب کنیم. همه نیروهای انقلاب باید گسترده‌تر و با رویکرد جذب حداکثری و مبتنی بر جوانگرایی باشیم. جوانگرایی باید مبتنی بر شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و دوری از رانت فرزند و داماد باشد. ما از این مسیر دور هستیم.

مهدی عرب صادق معاون سیاسی حزب مؤتلفه که از حضور در این حزب استعفا داده است، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دلایل استعفاء مجدد خود از این حزب گفت: اصلی‌ترین دلیلی که باعث شد تا مجددا استعفای خود را تکرار کنم و برای موافقت با آن اصرار داشته باشم این است که امسال انتخابات را پیش رو داریم و هرکدام از احزاب سیاسی همان قدر که می‌توانند در سرنوشت مردم اثرگذار باشند، به همان میزان هم می‌توانند نقش منفی داشته باشند. البته در حزب موتلفه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن بود اما مسیری که بنده پیش رو داشتم با مسیری که در نگاه سنتی مؤتلفه حاکم بود، منطبق نبود و و این نگاه بر خلاف مسیری که رهبری درباره انتخابات مطرح کرده بودند، شور انتخاباتی در جامعه ایجاد نمی‌کرد. 

وی افزود: تنگ‌نظری هایی که چتر نیروهای انقلاب را کوچک می‌کند، مانع تشکیل مجلس دوازدهم انقلابی است، امروز بیش از هر چیز مشارکت مردم در انتخابات برای سرنوشت کشور ضروری است و سیاست‌های ما نباید این مشارکت را محدود کند. راهبردهای چهارگانه رهبری که مشارکت از مهم‌ترین آنها است راه را روشن ساخته است، مجلسی کارآمد و قوی خواهد بود که با رای اکثریت جامعه و در فضای نشاط سیاسی باشد، نه با حزن و مشارکت پایین. توجه کنیم محور «مجلس خوب و کارآمد» بودن ما و رفقایمان نیست و اصلا برای رسیدن به حضور خودمان در مجلس گاهی بد نیست سرمایه اجتماعی خودمان را ببینیم و ببینیم چه نسبتی با جامعه داریم؟!

عرب صادق تصریح کرد: دیدگاه شخص من حذف و دفع نیست. نمی‌توانم فکر و اندیشه خودم را به خاطر منافع حزبی و گروهی پنهان کنم‌، وظیفه ولایی ما جذب حداکثری نیروهای انقلاب و جوانگرایی است، بنده معتقدم دایره نیروهای انقلاب فراتر از دایره اصلاح‌طلب و اصولگرا است و اصولگرا و اصلاح‌طلب به معنای سابق در بین مردم پایان یافته است‌.

وی افزود: از ما وحدت، جذب نیروهای انقلاب و جوانگرایی خواسته شد. اما ما در وحدت ضعف داریم و اگر در جهت تقویت این وحدت حرکت مثبت نداریم، نباید آن را تخریب کنیم. همه نیروهای انقلاب باید گسترده‌تر و با رویکرد جذب حداکثری و مبتنی بر جوانگرایی باشیم. جوانگرایی باید مبتنی بر شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و دوری از رانت فرزند و داماد باشد. ما از این مسیر دور هستیم. خون شهدای حزب مؤتلفه بیش از هرچیزی بر گردن من سنگینی می‌کرد و بر این اساس تصمیم گرفتم عدم حضورم در حزب موتلفه بهتر و برای انتخابات نیز مفیدتر است. 

وی افزود: من همچنان رویکرد قبلی خود را دارم و به اندازه خود تلاش می‌کنم تا نیروهای انقلاب بدون تنگ نظری دور یکدیگر جمع شوند. امروز تنگ نظری سیاسی مانع جذب حداکثری نیروهای انقلاب شده و این موضوع باعث شد ما سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم و این موضوع در جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند. این تنگ نظری و قدرت‌طلبی‌ها هر روز ما را از مردم دورتر کرده و بنابراین به نظر من آمد که برای مردم و مؤتلفه بهتر است که دیگر در حزب موتلفه نباشم. شاید اگر سال انتخابات نبود چنین رویکردی را پیش نمی‌گرفتم و سعی می‌کردم تا حدودی وضعیت را اصلاح کنم اما امسال برای مردم ما مهم است. 

عرب صادق در پاسخ به این سوال که آیا شما در انتخابات ثبت نام کردید، گفت: تا این لحظه در انتخابات ثبت نام نکردم و بنایی هم برای ثبت‌نام و شرکت در انتخابات ندارم. به این علت که کسانی از من بهتر نیز وجود دارند که ثبت‌نام کنند اما می‌دانم آن‌ها هم جایگاهی ندارند اما مابقی افراد را تشویق می‌کنم تا در انتخابات شرکت کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که استعفای شما ربطی به جمع‌بندی انتخاباتی حزب مؤتلفه و شورای وحدت دارد، گفت: خیر، ارتباطی ندارد. اما من به عنوان معاون سیاسی حزب با رویکرد فعلی انتخاباتی مخالف بودم. اینکه حزبی به صورت جدا لیست انتخاباتی بدهد با آن مخالف هستم و معتقدم که شما باید به ظرفیت‌ها رجوع کنید و این خط کشی‌های حزبی در موضوع منافع ملی در انتخابات برداشته شود و به شایسته‌سالاری توجه شود. نکته دیگر آنکه من معتقدم باید انتقادات را منصفانه مطرح کرد، اینکه بخواهید نسبت به ضعف‌هایی که گاهی اوقات در مرحله اجرا وجود دارد نگاه سیاسی داشته باشید، این موضوع برای حفظ منافع خودتان مغایر با منافع ملی و کشور است. 

عرب صادق در پاسخ به این سوال که آیا با استعفای شما موافقت شده است یا خیر، گفت: خیر. من در کل حزب دیگر حضور نخواهم داشت. حزب موتلفه جزو تشکل‌های درون نظام است که باید مبتنی بر فرمایشات رهبری تقویت شود. همه ما باید برای مشارکت بیشتر مردم و ایجاد امید در جامعه تلاش کنیم، نه منافع درون گروهی خودمان. 

وی گفت: به نظرم آن چیزی که امروز اهمیت دارد مشارکت مردم و تشکیل مجلس مطلوب دوازدهم است. چه آنکه ممکن است مجلس مطلوب دوازدهم بدون حضور ما باشد. ما باید از آن مجلس هم حمایت کنیم نه مجلس ضعیف‌تر ولو به صرف حضور ما باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز