خبرگزاری کار ایران

زنگنه در نشست خبری کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مطرح کرد؛

رشد بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی/ نسبت به اصلاح قانون سربازی اقداماتی را مدنظر قرار دادیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۴۸۷

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرد در سال اول برنامه هفتم توسعه، سهم بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲ ،۷۵ درصد رشد داشته باشد که باید تاکید کنم این مبحث مربوط به نسبت سهم است.

به گزارش ایلنا، محسن زنگنه در نشست خبری امروز (چهارشنبه یکم شهریور ماه) خود با اصحاب رسانه با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت:کمیسیون امروز چهل و یکمین جلسه خود را برگزار کرد و تقریباً حدود ۶ هفته کاری را برای بررسی این لایحه پشت سر گذاشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، افزود: در ۴۱ جلسه سپری شده کمیسیون تلفیق، بخش‌های عمده‌ای از برنامه هفتم توسعه به اتمام رسیده و تنها مباحثی درباره حوزه فرهنگ در این لایحه همچنان باقی مانده که کمیسیون امروز مابقی این موارد را مورد بررسی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه هنوز فصل مربوط به آموزش عالی در لایحه برنامه هفتم توسعه بررسی نشده است، ادامه داد: همچنین بخش‌هایی اعم از سیاست خارجی، ساختارهای اداری و مبحث حقوق و دستمزد همچنان به طور کامل در کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته و این کمیسیون هفته آینده این موارد را بررسی خواهد داد.

زنگنه با اشاره به موارد مراعا مانده لایحه برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: موضوعاتی از قبیل شرکت‌های دولتی، پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های عمرانی، رابطه مالی دولت و نفت، مباحث مربوط به ارز و همچنین ماده ۳۱ لایحه که مربوط به نحوه توزیع یارانه‌هاست همچنان در این لایحه مراعا مانده است لذا این‌ها مواردی است که سرفصل‌های آن مورد بررسی قرار گرفته اما به جهت اهمیت موضوع به صورت مراعا گذاشته شده و هفته آینده که آخرین هفته کمیسیون تلفیق است، این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زنگنه با اشاره به مصوبات جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: یکی از مصوبات کمیسیون درباره تخصیص یک درصد از هزینه های بودجه ای شرکت های دولتی مندرج در پیوست ۳ قانون بودجه به مسائل حوزه فرهنگ و هنر به طور عام بود. مسائل دینی، مذهبی، مساجد، حوزه هنرهای تجسمی، سینما، موسسات فرهنگی و کانون های مساجد و همه دستگاه هایی که به نحوی دستگاه فرهنگی و هنری محسوب می شوند،  شامل این بخش می شود، لذا مقرر شد تا یک درصد از منابع به این دستگاه ها در طول برنامه هفتم توسعه اختصاص یابد. منابع اختصاصی براساس بودجه سال ۱۴۰۲  حدود ۲۰ الی ۲۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در زمینه بودجه سازمان صداوسیما، افزود: مستحضرید که صداوسیما در جداولی که ما در قانون برنامه هفتم توسعه در نظر گرفتیم، تکالیف زیادی را متقبل شده است، لذا ما در جدول ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه که متعلق به این سازمان بود، عناوینی را مصوب کردیم که عبارت است از: تولید سریال های ملی در طول مدت برنامه هفتم توسعه حداقل یک هزار و یکصد قسمت،  تولید ساخت سریال پویانمایی و انیمیشن حداقل ۲ هزار و ۹۲۰ قسمت در طول سال های برنامه، تولید ساخت مستند الف ۳۶۵ قسمت در طول سال های برنامه، تولید مستند الف ویژه ۵۲ قسمت در طول سال های برنامه، تولید یک هزار و ۴۶۰ قسمت برنامه شاخص، تولید یک هزار و ۶۰۰ قسمت سریال استانی، تولید ۱۱ هزار و ۲۰۰ قسمت پویانمایی استانی، تولید ۳۷۰ قسمت تله فیلم استانی، تولید یک هزار و ۴۶۰ قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان و تولید سریال الف ویژه سالانه یک سریال.

وی افزود: همچنین کمیسیون در این بخش مقرر کرد که باید برنامه های تولیدی با مخاطب کودک و نوجوان و همچنین برنامه هایی با محوریت خانواده ذیل قانون جوانی جمعیت افزایش ۱۵۰ درصدی داشته باشد.

زنگنه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق همچنین مصوب کرد تا در سال اول برنامه هفتم توسعه، سهم بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲ ،۷۵ درصد رشد داشته باشد که باید تاکید کنم این مبحث مربوط به نسبت سهم است.در حال حاضر سهم صداوسیما از بودجه عمومی در سال ۱۴۰۲ حدود ۷دهم درصد است و این رقم در سال اول برنامه به حدود ۱.۱۵صدم درصد از منابع بودجه عمومی می رسد. همچنین ما در این بخش دولت و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردیم این نسبت را تا انتهای سال برنامه هفتم توسعه حفظ کند.

وی با اشاره به تولید و ساخت ۲۰ فیلم سینمایی فاخر در گذشته، بیان کرد: این موارد در سرفصل برنامه های قبلی فرهنگی مصوب شده بودند، لذا این موارد به تبع نیازمند این است تا صداوسیما بتواند آنها را لحاظ بودجه ای مدیریت کند. البته باید تاکید کنم که سهم صداوسیما با توجه به اقدامات صورت گرفته و همچنین نسبت به منابع بودجه عمومی، در مقایسه با موارد مشابه و در سایر کشورها به واقع از سطح استانداردها فاصله دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، افزود: کمیسیون تلفیق برنامه علاوه بر این مصوب کرد که سازمان صداوسیما مکلف است گزارش سالانه خود را به تفکیک به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت ارائه کند.

زنگنه با اشاره به مصوبات این کمیسیون در بخش پویانمایی، تاکید کرد: دولت در این بخش مکلف به ساخت حدود بیش از ۷ هزار ساعت انیمیشن و پویانمایی در طول سالهای برنامه شد. همچنین کمیسیون در زمینه ساخت شهرک های ویژه کودک و نوجوان در مراکز استان و تقویت کانون پرورش فکری، مواردی را به تصویب رساند.

زنگنه با اشاره به تکالیف وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما درباره رسانه های فراگیر صوت و تصویر، بیان کرد: این موضوع یکی از مباحث مهم قلمداد می شود و پس از بحث های زیادی که در کمیسیون صورت گرفت، نهایتاً کمیسیون مقرر کرد این موضوع براساس آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل شود.

وی در توضیح این مسئله ادامه داد: به جهت مداخلاتی که بین سازمان صداوسیما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رسانه های فراگیر صوت و تصویر وجود داشت، در نهایت یک تفاهم نامه ای بین این دو مجموعه به امضا و به اصطلاح وظایف در این بخش مشخص و نهایتاً این مسئله به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، بنابراین کمیسیون نیز همین موضوع را مبنا قرار داد و آن را در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رساند، البته بند (الف) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه تبصره های دیگری دارد که ان شالله در سایر جلسات کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زنگنه با اشاره به برخی نکات شبهه برانگیز نسبت به مصوبات کمیسیون متبوع خود، بیان کرد: در این بخش یک ابهامی در زمینه خرید تضمینی کالاهای اساسی براساس ارز بازار مبادله طلا و ارز در بین رسانه ها مطرح شد. برخی از فعالان اقتصادی این مصوبه را به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی قلمداد کرده بودند که لازم است بنده توضیحی را در این بخش ارائه دهم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در واقع ما در این دوره از مجلس تاکید کردیم که قیمت گذاری محصولات اساسی توسط یک شورای قیمت گذاری که متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، عضو ناظر مجلس و نمایندگان تشکل های کشاورزی انجام گیرد. در این بخش ما عنوان کردیم که قیمت گذاری باید براساس هزینه های انجام شده و تورم سالانه و همچنین قیمت این محصول در کشورهای همسایه محاسبه شود.

وی با ذکر مثالی در زمینه قیمت گذاری گندم از سوی دولت، بیان کرد: بعضاً دولت قیمت گندم را براساس ارز ترجیحی محاسبه می کند تا بتواند این گندم را از خارج به کشور وارد کند، این رویکرد نتیجه ای جز این نخواهد داشت که نماینده دولت در رسانه ملی عنوان می کند؛ خرید گندم از خارج برای دولت به صرفه است تا اینکه بخواهد گندم را از کشاورزی داخلی خریداری کند.

زنگنه با اشاره به چرایی به صرفه بودن خرید گندم از خارج کشور، بیان کرد: این مسئله به این دلیل برای دولت به صرفه است که قیمت خرید را با ارز ترجیحی محاسبه می کند، بنابراین با در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی قدیم و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فعلی، شما اگر بخواهید هر کالایی را از خارج به کشور وارد کنید، به صرفه خواهد بود که البته این قیمت گذاری در نهایت هم به ضرر کشاورز و هم باعث عدم انگیزه وی در تولید گندم خواهد شد. همچنین این مسئله می تواند جذابیت قاچاق آن کالا به کشور را تقویت کند، لذا ما در مصوبه خود گفتیم که دولت اگر قصد دارد قیمت گذاری کرده و کالایی را از کشاورز خریداری کند، باید محاسبه آن ارز براساس ارز مرکز مبادله طلا و ارز باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه گندم امسال با قیمت ۱۵ هزار تومان از کشاورزی خریداری می شود، بیان کرد: اینکه دولت گندم خریداری شده را به چه قیمتی به نانوایی ها بدهد، این مسئله دیگر بستگی به سیاست های دولت دارد و دولت می تواند در این بخش یارانه ریالی به گندم اختصاص دهد، چرا که ما بودجه ای را در بخش خرید گندم در بودجه عمومی دیده ایم. بنابراین این مسئله یک رابطه مالی بین دولت و کشاورز محسوب شده و برای حمایت از تولید است، اما اینکه این کالا به چه نحوی در نانوایی های ما عرضه شود، دیگر دولت می تواند براساس هر قیمتی که مدنظر دارد، در این بخش عمل کند و یا یارانه را به صورت ریالی به مردم بدهد.

وی تصریح کرد: نظر ما بر این اساس است که اگر دولت می خواهد یارانه ای به مردم بدهد، این مبلغ نباید از جیب کشاورز پرداخت شود، لذا دولت می تواند از منابع خود این یارانه را به مردم یا مصرف کننده اعطا کند.

زنگنه با اشاره به مباحث مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و شبهات ایجاد شده در این بخش تاکید کرد: ما مشاهده کردیم که برخی از فرهنگیان در برخی از کانال های خبری روی این مسئله گمانه زنی هایی را مطرح می کنند.

وی افزود: ما صندوق ذخیره فرهنگیان را متعلق به این قشر می دانیم، البته باید به این نکته اشاره کرد که نیمی از سرمایه این صندوق توسط دولت تامین می شود، بنابراین منابع این صندوق بین دولت و صندوق ذخیره فرهنگیان مشترک است، لذا ما در مصوبه خود هیچگونه تعرضی به دارایی های فرهنگیان انجام ندادیم، بلکه ما گفتیم که منابع ورودی فرهنگیان و دولت به این صندوق، خروجی برای سبد فرهنگی ندارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به عدم شفافیت های به وجود آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: به عنوان مثال یک فرهنگی می تواند بگوید که صندوق با منابعی که دارد، رفته و یک ساختمانی را خریداری کرده است. حال اگر این ساختمان به فروش رسد، حتما چند برابر افزایش قیمت یافته است و باید سهم فرهنگی در این بخش لحاظ شود،چرا که این ساختمان با پول فرهنگیان خریداری شده است، لذا ما در مصوبه خودمان صندوق ذخیره فرهنگیان را ملزم کردیم که  تمام اموال خود را تجدید ارزیابی کرده و بعد از تجدید ارزیابی صورت گرفته، این دارایی ها را تبدیل به اوراق سهام کند تا هر فردی فرهنگی سهام خود را در این بخش در اختیار داشته باشد. همچنین این امکان برای وی فراهم شود که این اوراق سهام را در بازار سرمایه مورد داد و ستد قرار دهد.

وی افزود: ما در برخی از جراید مشاهده کردیم که فرهنگیان در این بخش نگرانی داشته اند و تاکید کرده اند که چرا مجلس به این بخش ورود کرده و قانونگذاری داشته است؟ لذا لازم است متذکر شوم براساس ماده ۱۳ قانون محاسبات عمومی، وقتی وجوه عمومی دولت در نهادها و دستگاه ها هزینه می شود، مجلس و دولت می توانند در این بخش قانونگذاری کنند. البته حتما باید حقوق مکتسبه سهامداران در این بخش حفظ شود، لذا در حقیقت ما در این مصوبه به نفع فرهنگیان و در جهت شفافیت صندوق مذکور عمل کردیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به مباح مطرح شده درخصوص مصوبه کمیسیون پیرو موضوع خدمت سربازی بیان کرد: ما در این بخش و با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، نسبت به اصلاح قانون سربازی یکسری اقدامات را مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه برخی از این اصلاحات مربوط به کاهش مدت زمان سربازی و متناوب بودن مدت سربازی است، بیان کرد: این موارد هنوز مصوب نشده است و با هماهنگی که با دوستانمان در ستاد کل نیروهای مسلح انجام دادیم، مقرر شده تا دوستان در سال اول برنامه موارد اصلاحی را بیاورند که حتما هم باید این موارد مورد تایید مقام معظم رهبری باشد.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه معافیت خدمت سربازی بیان کرد: این معافیت مربوط به کسانی است که دو الی سه فرزند داشته و بالای ۳۵ سال هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز