خبرگزاری کار ایران

کریمی فیروزجایی در گفت‌وگو با ایلنا:

قاطبه نمایندگان معتقدند ایرادات هیات عالی باید از طریق شورای نگهبان اعمال شود نه مستقیم/ طی ماه‌های آینده تنش‌ها از بین می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۷۸۵

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تصمیم اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عضویت سران سه قوه در هیات عالی نظارت نکته مهمی است که می‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد و برخی از این چالش‌ها و اختلافاتی که به وجود آمده را به حداقل برساند.

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با انتقادات متعدد نمایندگان مجلس نسبت به نحوه عملکرد هیات عالی نظارت و رد مصوبات مجلس از سوی این هیات و راهکار رفع این مساله، گفت: خب هیات عالی نظارت حسب نظر مقام معظم رهبری تشکیل شده و برخی اعضای آن را شخص مقام معظم رهبری منصوب کردند و برخی دیگر با رأی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شدند. براساس فرمان حضرت آقا وظیفه این هیات «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلان» است که رهبر انقلاب در بخش‌های مختلف طی سال‌های اخیر ابلاغ کردند، و طبیعتا وظیفه این هیات یک وظیفه نظارتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در برخی موارد پیش آمده که طی یکی دو سال اخیر چالش‌هایی میان مجلس و هیات عالی نظارت شکل گرفته، به اعتقاد من این‌ها با گفت‌وگو و رایزنی قابل حل و فصل است.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: نکته مهم هم تصمیم اخیر مقام معظم رهبری است که سران سه قوه را به عضویت هیات عالی نظارت منصوب کردند، خود این انتصاب هم می‌تواند عامل بازدارنده‌ای باشد و برخی از این چالش‌ها و اختلافاتی که به وجود آمده را به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: اصل کار هیات یک کار درست و دقیقی است منتها اینکه ورود هیات در کارهای قوای سه گانه به چه شکل باشد، با توجه به اینکه به هر حال براساس قانون اساسی، شورای نگهبان مسئول انطباق مصوبات مجلس است، یک مقدار محل سوال واقع شده است.

کریمی فیروزجایی ادامه داد: الان قاطبه نمایندگان نظرشان بر این است که موارد مورد نظر هیات عالی نظارت به شورای نگهبان منتقل شود و شورای نگهبان آن را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کند، اینکه خود هیات نظارت به صورت مستقیم بخواهد برخی از مصوبات مجلس را رد کند یا به هر دلیلی در آنجا نگه دارد و به نوعی بر زمین بماند، چندان مدنظر مجلس نیست. منتها همانطور که عرض کردم حضور آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس با حکم مقام معظم رهبری می‌تواند این چالش‌ها را به حداقل برساند.

عضو هیات رئیسه مجلس درخصوص تفاوت نحوه تعامل شورای نگهبان با مجلس نسبت به هیات عالی نظارت که گفته می‌شود این هیات هیچ توضیحی نسبت ایرادات وارده ارائه نداده و صرفا مصوبه رد یا نسبت به آن اعلام اشکال می‌کند، ابراز داشت: بله، الان نمایندگان شورای نگهبان در کمیسیون‌ها هم حضور پیدا می‌کنند و از نظر مشورتی‌شان بهره گرفته می‌شود تا از اتلاف وقت و رفت و برگشت‌های مصوبات جلوگیری شود، این یک کار خوبی است که پایه‌گذاری شده است. اما درخصوص هیات عالی نظارت چون اخیرا آیین‌نامه هیات تصویب شده یک مقدار زمان می‌برد تا بتوان به این نقطه دست پیدا کرد.

وی ابراز داشت: فکر می‌کنم ان‌شاء‌الله طی ماه‌های آینده با این تصمیم‌گیری‌هایی که اتفاق افتاده این مسائل و تنش‌ها از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز