خبرگزاری کار ایران

آیت الله فقیهی در گفت وگو با ایلنا:

درباره ورود علما به مصادیق انتخابات، اختلاف نظر وجود دارد/ در صورت تأیید صلاحیت همه گروههای سیاسی،مشارکت بیشتر می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۹۴۵

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر شورای نگهبان از همه گروه های سیاسی تأیید صلاحیت داشته باشد، حتما مشارکت بهتر هم خواهد شد.

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که چرا تشکل های روحانیت کشور همانند سه دهه اول انقلاب، نقش فعالی در انتخابات ها ایفا نمی کنند و به طور واضح به ارائه لیست انتخاباتی نمی پردازند؟، اظهار داشت: کلیت تشکل های روحانی کشور این طور نیست و مثلا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همه انتخابات ها حضوری فعال داشته و به ارائه نظر پرداخته است.

وی افزود: علاوه بر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تشکل روحانی شناخته شده تهران یعنی همان جامعه روحانیت مبارز نیز در همه انتخابات ها حضور داشته و به ارائه نقطه نظرات خود در ایام انتخابات پرداخته اند؛ همچنین یک گروه دیگر روحانی که مجمع روحانیون باشد هم معمولا در ایام انتخابات ها اطلاعیه میدهند که مردم درانتخابات شرکت کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پاسخ به این سؤال که غیر از توصیه به شرکت مردم در انتخابات، منظور ارائه لیست مشخص انتخاباتی و حمایت از کاندیداهای مشخص در انتخابات توسط تشکل های روحانیت کشور است، گفت: بله. خب برخی از بزرگان مثلا در خود جامعه مدرسین تأکید دارند که وارد مصداق نشویم و البته برخی  معتقدند باید وارد شویم و بهترین ها را معرفی کنیم؛ مثلا مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می فرمودند که نباید ما برای مردم تعیین تکلیف کنیم و همین که بگوییم و توصیه کنیم در انتخابات شرکت کنند کافی است.

وی افزود: برخی هم می گویند ممکن است مردم به حرف ما گوش ندهند و اعتبار ما کم شود و اصلا چه لزومی دارد که ما وارد مصادیق انتخابات شویم؛ بلکه همان بهتر است که فقط مردم را توصیه به شرکت در انتخابات کنیم.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: البته جامعه مدرسین در خصوص انتخابات قم همیشه دخالت می کنند و لیست مشخصی را به مردم معرفی می کنند؛ در انتخابات خبرگان که در کل کشور ورود می کنند و افراد مورد نظر خود را به عنوان کاندیدای اصلح به مردم معرفی می کند.

وی افزود: جامعه مدرسین در انتخابات های ریاست جمهوری هم نوعا ورود می کند و مثلا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از آقای رئیسی  حمایت کرد و حتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم از آقای رئیسی حمایت داشت اما خب آقای روحانی رأی آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که به صورت کلی، چرا میزان مشارکت در دو انتخابات قبلی انتخابات های سال 98 و انتخابات سال 1400 به نسبت دوره های قبل کمتر بود و باید چه اقدامی از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد تا مشارکت بیشتری را از سوی مردم در انتخابات شاهد باشیم؟ گفت: اغتشاشات و شبهه پراکنی های فضای مجازی و ایجاد فضای مسوم و ...، همه این مسائل دست به دست هم داده بود که فضای منفی ایجاد شده و مشارکت هم به همین دلیل پایین بود اما واقعا امیدواریم که انتخابات آینده بهتر باشد و شاهد حضور بیشتر مردم در انتخابات باشیم.

وی افزود: اقدامات اخیر دولت مانند ثابت شدن قیمت دلار، آزاد شدن واردات ماشین های خارجی، بهتر شدن اوضاع اقتصادی و کارهایی که با معیشت مردم سر و کار دارد، باعث می شود که درصد قابل توجهی از مردم راضی شده و خوشحال شوند و در نهایت در انتخابات شرکت کنند و از این جهت امیدواریم مشارکت  در انتخابات پیش رو بالاتر از دو دوره قبل باشد.

آیت الله فقیهی اضافه کرد: مردم با اصل نظام مخالفت ندارند و اگر وضع اقتصادی مردم سامان پیدا کند، و مثلا مردم مأیوس نشوند از این که مشکلات اقتصادی حل نشود و امیدوار باشند و ببیند که مثلا پول های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شود و یا ارزش پول کشور بهتر شود، همه این ها باعث می شود انتخابات بهتر و با مشارکت بالاتری نسبت به دو دوره قبل داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در خصوص عملکرد شورای نگهبان بر میزان مشارکت مردم در انتخابات هم گفت: البته طبق آمارهایی که ارائه شده، برای انتخابات مجلس دوازدهم، از همه  گروه های سیاسی شرکت کرده اند و البته اگر شورای نگهبان از همه گروه های سیاسی تأیید صلاحیت داشته باشد، حتما مشارکت بهتر هم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز