خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون رییس‌جمهور انجام شد؛

بتن‌ریزی بخشی از رآکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۰۸۴

با حضور معاون رییس‌جمهور؛ عملیات بتن‌ریزی دیواره «ترازبالای صفر» رآکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر شامگاه یکشنبه ۱۶ مهر آغاز شد.

به گزارش ایلنا، شامگاه یکشنبه ۱۶ مهرماه عملیات بتن‌ریزی دیواره «ترازبالای صفر» واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رییس سازمان انرژی اتمی، جمعی از معاونان وی و مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، آغاز شد.

محمد اسلامی در جریان آغاز عملیات بتن‌ریزی دیواره «ترازبالای صفر» واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: با حمایت‌های دولت سیزدهم و نیز با تاکیدات آقای رییس‌جمهور در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام‌های اساسی در زمینه انجام سریع‌تر‌ عملیات اجرایی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر برداشتیم و در این زمینه موانع پیش‌رو برداشته شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته و در زمینه اجرای این پروژه مهم، شرایطی فراهم شد تا ظرفیت اجرایی این پروژه نیروگاهی و جبهه‌های مختلف آن را ارتقا دهیم و به‌ همین منظور با پیمانکاران پروژه برای تسریع کار توافق شد.

اسلامی گفت: از سال گذشته تا به امروز بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو توافق مالی در این پروژه انجام گرفته و جبهه‌های مختلف آن دنبال شده است.

وی ادامه داد: به لطف الهی و با همت همکاران ما در صنعت هسته‌ای و نیز ‌مشاوران، پیمانکاران و دیگر دست‌اندرکاران، اکنون شاهدیم که حجم فعالیت‌ها در این پروژه نسبت به سال پیش ۱۰ برابر شده است .

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز این پروژه به کارخانه‌ها و صنایع داخلی سفارش داده شده و قراردادهای آن منعقد شده است.

اسلامی تصریح کرد: برای ما مهم است که بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها و تاخیرات گذشته در زمینه توسعه نیروگاه‌های اتمی را جبران کنیم تا بر اساس جدول زمان‌بندی‌ تعیین شده شاهد نتایج حداکثری باشیم.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه در شرایط خوبی قرار دارد. البته می‌توان ظرفیت اجرایی پروژه در واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر را تا ۲.۵ برابر میزان فعلی ارتقا داد که مقدمات و آماده‌سازی‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به انجام عملیات بتن‌ریزی دیواره «ترازبالای صفر»  واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:‌ تحکیم‌ بستر این پروژه اجرایی و مهیا شده است. اکنون نسبت به گذشته شاهد وضعیت مطلوب روند اجرایی این پروژه هستیم به‌طوری‌که نیروی انسانی کارآمد و متخصص امور را دنبال می‌کند. مجری طرح به خوبی شرایط را مدیریت می‌کند و شاهد حمایت‌های سران قوا در زمینه تخصیص بودجه و اعتبارات مورد نیاز بوده‌ایم.

معاون رییس جمهور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در کمتر از ۵ سال و بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده، شاهد اتمام و بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

اسلامی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای چنین پروژه‌هایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی اکنون با سازمان انرژی اتمی ایران، همکاری دارند. ما نقشه راه ساخت نیروگاه‌های اتمی را طراحی و منتشر کرده‌ایم و کل شبکه‌ای که می‌تواند در بخش مهندسی و ساخت و نیز آزمون و ارزیابی قادر است از پروژه پشتیبانی کند را شناسایی کرده‌ایم که در فرایندها از توان آن‌ها استفاده خواهد شد.

وی درباره نقش واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در پایداری شبکه برق سراسری عنوان کرد: اساسا نیروگاه‌های اتمی، نیروگاه‌های تولید برق پایدار محسوب می‌شوند و در شرایط آب و هوایی گوناگون از توان آن‌ها کاسته نمی‌شود بلکه به‌طور ثابت و بر اساس توان تعریف شده، اقدام به تولید برق می‌کنند. سال گذشته در نیروگاه اتمی بوشهر توانستیم از میزان تولید ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای عبور کنیم.

وی گفت: امسال دهمین سال بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر را جشن می‌گیریم و در این یک دهه  توانستیم بیش از ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای به شبکه سراسری، برق تحویل دهیم تا با توجه به نوع مدیریت مبتنی بر الزام بهره‌برداری ایمن و نیز همزمان با بهینه‌سازی و توسعه قابلیت‌های بهره‌برداری ایمن، بتوانیم برق پایدار را تولید و به شبکه تزریق کنیم.

لازم به ذکر است عملیات ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی کشور از سال ۱۳۹۶ و در زمینی به‌وسعت ۵۰ هکتار در کنار واحد یکم آغاز شده که هر یک از این واحدهای پس از راه‌اندازی ۱۰۵۷ مگاوات برق هسته‌ای تولید خواهند کرد.

عملیات عمرانی این پروژه شامل تحکیم بستر، خاکبرداری، خاکریزی و بهسازی ۹۵ درصد پیشرفت داشته و اکنون جزیره هسته‌ای و ساختمان توربین‌ها در حال ساخت بوده و تا کنون ۵۸ هزار تن میلگرد در این طرح به‌کار برده شده و ۵۰ هزار مترمکعب نیز بتن‌ریزی انجام شده است.

تا پایان امسال ۶۰۰ میلیون یورو ظرفیت قراردادی جدید برای این طرح‌ها اجرایی می‌شود که در همه آن‌ها از توان و دانش ساخت داخل بهره‌گیری خواهد شد.

با راه‌اندازی این دو واحد، سالانه در مصرف ۱۰ میلیون بشکه نفت و یا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده و نیز از انتشار ۷ میلیون تن گاز‌های آلاینده جلوگیری می‌شود.

گفتنی است تمامی شرکت‌ها، پیمانکاران، مهندسان و کارگران این طرح ایرانی هستند و در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در این دو طرح فعالیت دارند که در ماه‌های آتی بر تعداد افراد شاغل در این پروژه‌ها افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز