خبرگزاری کار ایران

عنابستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اهمیت تجدیدنظر در دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه/ بخشی از مردم به ناحق در دهک بالا قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۵۳۱

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این ارزیابی مجدد به نفع مردم است که دهک بندی تغییر کند و متناسب با واقعیت‌های موجود شود تا مردم به صورت ناحق در دهک های بالا قرار نگیرند. ما نمایندگان مکرر مراجعه داریم که مثلا من در دهک ۸ هستم در حالی که هیچ مال و اموالی ندارم.

علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مطرح شدن بررسی مجدد دهک‌بندی‌ها و به وجود آمدن نگرانی‌ها نسبت به اینکه دولت بخواهد با اعمال تغییر جمعیت مشمولین یارانه را کاهش دهد، گفت: واقعیت این است که دهک‌بندی‌های موجود با شاخص‌های اقتصادی کشور همخوانی نداشت. یعنی ما مشاهده می‌کردیم که در دهک‌بندی موجود فعلی کسانی که مثلا بالای ۱۰-۱۲ میلیون تومان درآمد دارند در دهک ۱۰ یعنی دهک ثروتمندترین‌ها قرار می‌گرفتند درحالیکه این واقعیت اقتصادی موجود جامعه ما نیست. متاسفانه تورم شدید این ۴-۵ سال گذشته باعث شد که کل نظام و شاخص‌های دهک‌بندی موجود در سامانه رفاه ایرانیان به هم بریزد و در نتیجه تجدیدنظر در دهک‌بندی ضروری است.

وی ادامه داد: وقتی ما که می‌گوییم دهک‌بندی یعنی اینکه ما بالاترین سطح درآمدی جامعه را در نظر بگیریم، پایین‌ترین سطح را در نظر بگیریم و فاصله میان این دو عدد را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنیم و افراد را در این ۱۰ قسمت تقسیم بندی کنیم، دهک‌بندی موجود این نیست و بخش عمده‌ای از این افراد در دهکی قرار می‌گیرند که واقعیت اقتصادی جامعه آن نیست و به صورت غیرواقعی در دهک بالا قرار می‌گیرند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: اتفاقا این ارزیابی مجدد به نفع مردم است که دهک بندی تغییر کند و متناسب با واقعیت‌های موجود شود تا مردم به صورت ناحق در دهک‌های بالا قرار نگیرند. ما نمایندگان مکرر مراجعه داریم که مثلا من در دهک ۸ هستم در حالی که هیچ مال و اموالی ندارم.

وی افزود: حالا برای اینکه دقیق‌تر شود می‌توان حتی هرکدام از این دهک‌ها را هم در درون خود به ده قسمت تقسیم کرد و با توجه به فاصله‌های اقتصادی که الان وجود دارد ما صدک ایجاد کنیم به جای دهک که این امر تقسیم‌بندی و تصمیم‌گیری را دقیق‌تر می‌کند. البته ایجاد صدک در جایی پیشنهاد نشدا یا قانون نیست بلکه جزو اختیارات وزارت رفاه است. اگر این کار را انجام دهیم آن وقت در نظام برنامه‌ریزی کشور می‌تواند دقیق تصمیم گرفت و برنامه‌ریزی کرد و راجع به حذف یارانه از دهک‌های بالای واقعی تصمیم گرفت.

عنابستانی در ادامه عنوان کرد: ما امروز وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم و مثلا در حوزه انرژی مانند گاز و  برق یک مقداری در دهک‌های بالا قیمت را واقعی کنیم، نگران هستیم که آن دهک بالا دهک واقعی نیست و ظلم به مردم صورت می‌گیرد. اگر این دهک‌ها درست شود، نگرانی قانونگذار هم برطرف می‌شود و می‌داند که کسی که یارانه انرژی را مصرف می‌کند حتما باید استحقاق آن را داشته باشد نه کسی که دارد از همه منابع کشور استفاده می‌کند و سطح ثروت و درآمد خوبی دارد او دیگر استحقاق استفاده از یارانه را ندارد. 

وی ابراز داشت: ضرورت تغییر دهک‌بندی امری است که بنده از دو سال هم نطق کردم، هم در مصاحبه گفتم و هم پییگری کردم و اکنون وزارت رفاه دارد این کار را انجام می‌دهد و امیدواریم که هرچه زودتر این دهک‌بندی‌ها واقعی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز