خبرگزاری کار ایران

خدائیان در همایش روز کارشناسان دادگستری:

بسیاری از اختلاس‌ها با نظر کارشناس‌ها کشف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۲۱۳

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در بسیاری از موارد بدون نیاز به کارشناس نمی‌شود به جرم رسید، تاکید کرد: امروزه بسیاری از اختلاس‌ها با نظر کارشناس‌ها کشف می‌شوند. نه تنها در کشف جرم بلکه در انتصاب جرم هم نظر به کارشناس داریم. در مسئولیت کیفری هم نیاز به نظر کارشناس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خدائیان در همایش روز کارشناسان دادگستری ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری گفت: لازم می‌دانم شهادت جمع کثیری از مردم مسلمان، مظلوم و بی دفاع فلسطین را تسلیت بگویم. امروز جهانیان کشتار مردم مظلومی را به نظاره نشستند که بیش از ۷۰ سال است از خانه و کاشانه خودشان بیرون رانده شدند و در محاصره کامل به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی شاهد هستیم رئیس جمهور آمریکا و کشورهای اروپایی با سفر به سرزمین‌های اشغالی، عکس یادگاری می‌گیرند و کلماتی را بر زبان می‌آورند که آیا اینها انسانند؟ اظهار داشت: قتل عامل شش هزار انسان بی‌گناه که دو هزار نفر آنها کودک هستند، هر انسانی که وجدان انسانی داشته باشد در قبال این کشتار احساس مسئولیت می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اینها از حیوان پست‌تر هستند، این کشتارهای جمعی ماهیت سازمان‌های بین المللی را نشان می‌دهند و به بهانه حقوق بشر، کشورهای را تحریم می‌کنند. آیا نسل کشی از عیان‌تر وجود دارد؟

خدائیان ادامه داد: آیا ما در تعریف جنایت بر علیه بشریت نداریم حمله سازمان یافته به جمعیت غیرنظامی جنایت علیه بشریت است؟ شورای امنیت و دادستان این شورا کجاست؟ این نشان می‌دهد متاسفانه قانون جنگل‌ حاکم است و این سردمداران جز خودشان کس دیگری را بشر نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه کارشناسان قشر نخبه جامعه هستند و همیشه مورد اعتماد مردم بوده‌اند، تصریح کرد: عمر کارشناسی به تاریخ بشریت بازمی‌گردد، در هر زمانی افراد به صاحب‌نظران مراجعه می‌کردند در شرع مقدس اسلام هم گفته شده باید به اهل تخصص مراجعه شود. در وصیت‌نامه سیاسی و الهی امام هم ایشان فرمودند اگر سخنی مطرح شد قابل پذیرش نیست مگر اینکه سخن با تأیید کارشناسان باشند.

این مقام مسئول افزود: در همان ابتدایی که قانون نویسی به شکل امروزی رواج پیدا کرد مراجعه به کارشناس مطرح شد. در سال ۱۳۱۷ قانون کارشناسان و در سال‌های ۳۹ و ۵۸، لایحه استقلال کارشناسان به تصویب رسید. در تمام این موارد و قوانینی که ما داریم بخشی‌های برای ارجاع به کارشناس مطرح شده است.

خدائیان با طرح این سوال که ارجاع به کارشناس امری اجباری است یا اختیاری است، خاطرنشان کرد: این امر اختیاری است اما ارجاع به کارشناس بالاتر از امر اختیاری است چراکه قاضی باید با علم و نظر کارشناس رأی دهد. قاضی برای شناخت موضوع حتما نیاز به نظر کارشناس دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد بدون نیاز به کارشناس نمی‌شود به جرم رسید، ابراز داشت: امروزه بسیاری از اختلاس‌ها با نظر کارشناس‌ها کشف می‌شود. نه تنها در کشف جرم بلکه در انتصاب جرم هم نظر به کارشناس داریم. در مسئولیت کیفری هم نیاز به نظر کارشناس است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برای انتصاب جرم به مجرم نیازی به التزام سندیت است، عنوان کرد: هدف از کارشناسی انتقام از مجرم نیست بلکه اصلاح کارشناس است، روانشناس و روانپزشک و غیره برای اصلاح مجرم است. اخذ نظر کارشناس به نوعی الزامی است. در تعریف علم قضاوت، قانونگذار تعریف کرده است که قاضی باید یقین کند که اولین مستندات نظر کارشناسان است.

خدائیان اضافه کرد: در حصول علم برای قاضی کارشناس نقش اصلی را بازی می‌کند. یک چنین شخصی باید از شرایطی برخوردار باشد که برخی از شرایط در قانون پیش‌بینی شده است اما آن چیزی که مهم است، امانتداری قاضی است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه در جامعه در امر کارشناسی مشکلاتی داریم که مقصر همه آن، کارشناسان نیستند، یادآور شد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم بعضی از کارشناسان آنقدر ارجاع داده می‌شود که کارشناس وقت ندارد. ارجاع زیاد امکان اشتباه را هم زیاد می‌کند. چرا برخی از بانک‌ها و دستگاه‌ها، فقط به بعضی از کارشناسان ارجاع داده می‌دهند. ما به عنوان سازمان بازرسی آمادگی ورود به این قضیه را داریم.

به گفته این مقام ارشد قضائی، ارجاع باید متناسب با صلاحیت علمی کارشناس باشد، چرا که اگر کارشناسی صلاحیت علمی نداشته حیثیتش زیر سوال می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز