خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

معیار بازرسی‌ها باید قانون باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۸۳۶

دادستان کل کشور با بیان اینکه ملاک و معیار بازرسی‌ها باید قانون باشد، گفت: در این رابطه موظف هستیم به قانون نظارت بر رفتار قضات عمل کرده و بر اساس این قانون و آیین نامه‌های مربوطه اقدام کرد. یعنی علاوه بر نظارت بر رفتار قضات باید بر عملکرد آن‌ها هم نظارت داشته و بررسی‌های لازم را صورت دهید.

به گزارش ایلنا، نشست هم‌اندیشی هیئت بازرسی معاونت نظارت بر امور دادسرا‌ها و ضابطین دادستانی کل کشور صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد برگزار شد.

در این جلسه که عباسی مستشار دادگاه انتظامی قضات و رئیس دفتر دادستان کل، منصوری معاون نظارت بر دادسرا‌ها و ضابطین و همچنین دادیاران و قضات عضو هیئت بازرسی حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد ضمن قدردانی از تلاش‌های هیئت بازرسی و انجام بازدید‌های مستمر از دادسرا‌ها گفت: ماهیت کار بازرسی رفع ضعف‌ها و مشکلات و تقویت نقاط قوت و برجسته‌سازی اقدامات مفید و اثربخش است.

هدف اصلی از بازرسی‌ها جلب رضایت مردم است

وی گفت: می‌توان قبل از انجام بازرسی‌ها با خود مبانی و اهمیت کار نظارت را مرور کنیم و بدانیم که هدف اصلی ما از این کار پر زحمت و سنگین بهبود عملکرد دادسرا و نهایتا جلب رضایت مردم است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه لازم است در روند بازرسی‌ها اقدامات جنبه آموزشی داشته باشد گفت: هدف و مفهوم بازرسی‌ها چه از نوع موردی باشد و چه از نوع پنهان و آشکار این است که در ابتدا ضعف‌ها و کاستی‌ها شناسایی شده و سپس با آموزش‌های مناسب چه در لحظه و چه در گزارشات بعدی این مشکلات برطرف شود.

ملاک و معیار بازرسی‌ها باید قانون باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد ادامه داد: ملاک و معیار بازرسی‌ها باید قانون باشد. در این رابطه موظف هستیم به قانون نظارت بر رفتار قضات عمل کرده و بر اساس این قانون و آیین نامه‌های مربوطه اقدام کرد. یعنی علاوه بر نظارت بر رفتار قضات باید بر عملکرد آن‌ها هم نظارت داشته و بررسی‌های لازم را صورت دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تشویق و تنبیه هم اشاره کرده و گفت: حتما بدانید که تشویق اثرگذاری بهتری نسبت به تنبیه دارد. حتما در بازرسی‌های خود جنبه تشویقی قضات را برجسته‌تر کنید و بدانید که با حمایت و دلگرمی است که خروجی کار بهبود یافته و عملکرد‌ها ارتقا می‌یابد. به‌دنبال اقدامات و رفتار‌های مثبت و سازنده قضات باشید و با ذکر نمونه، موارد را ثبت و ضبط کنید تا در آینده بتوان از این افراد به نحو خوبی در دستگاه قضایی استفاده کرد.

متقن بودن رای را به عنوان یک اصل بدانید و برای آن اهمیت زیادی قائل باشید

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در انجام ماموریت‌های بازرسی باید دقت کنید بحث مطالعه و قرائت احکام و قرار‌های صادره است. حتما قرار‌های صادر شده را خوانده و به محتویات متن از جمله استناد به قانون، توجه به اظهارات شاکی و متشاکی توجه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در ادامه رهنمود‌های خود به هیئت بازرسی معاونت نظارت بر امور دادسرا‌ها گفت: در انجام ماموریت خود هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. حتما در شعبه‌ها به اندازه کافی حضور داشته و ضمن پرسش و پاسخ با افراد شعبه با دقت پرونده‌ها و روند کار را ارزیابی کنید. مطمئن شوید که به جزئیات توجه شده و نکته‌ای مغفول نمانده است. آنچه که مهم است این می‌اشد که نقاط ضعف و قوت در همین ریزبینی‌ها مشخص شده و کیفیت کار در توجه به جزئیات بهبود می‌یابد.

حتما به دو مولفه گردش کار و ارجاع‌ها توجه کنید

وی با بیان اینکه گردش کار روایت جریان پرونده است گفت: در بازرسی‌های خود حتما به دو مولفه گردش کار و ارجاع‌ها توجه کنید. این دو مولفه در کیفیت رسیدگی و جلب رضایت مراجعین بسیار اثرگذار است. به این معنا که اگر یک پرونده گردش کار خوبی داشته باشد در صدور یک رای متقن بسیار موثر است. همچنین اگر ارجاعات به درستی انجام شود در کاهش اطاله دادرسی خود را نشان می‌دهد. چراکه ارجاع اشتباه از جمله ارجاع بی‌مورد و خلاف قانون و بدون رضایت طرفین به شورای حل اختلاف ممکن است ضمن افزایش زمان رسیدگی، ادله و دلایل پرونده را دچار خدشه و ضعف کند و نهایتا موجب نارضایتی مردم خواهد شد.

مهمترین رکن دستگاه قضایی قضات شریف و مخلص آن است

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در این بازرسی‌ها دنبال کادرسازی و استعدادیابی باشید، گفت: همچنان که در مقام نظارت‌کننده هستید و باید جزئیات مختلف را مورد بازرسی قرار دهید؛ شان و جایگاه قضات و کارمندان را باید حفظ کنید. مهمترین رکن دستگاه قضایی قضات شریف و مخلص آن است. به فرموده مقام معظم رهبری باید قاضی را عزیز دانست و لذا حتی اگر در بازرسی‌های خود شاهد اشتباه و یا تخلفی بودید حتما شان و کرامت قاضی حفظ شده و عزت نفس و کرامت نفس خود و این عزیزان باید رعایت گردد.

به دنبال خلاقیت و ایده‌های نو باشید

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در ادامه به نکاتی دیگر اشاره کرد و گفت: چیزی که در این بازرسی‌ها زیاد رخ می‌دهد ارائه پیشنهادات و انتقادات از سوی همکاران استانی و شهرستانی است. سعی کنید به این موارد دقت کرده و در بازرسی‌های خود دنبال خلاقیت و ایده‌های نو باشید. چراکه ممکن است بسیاری از ایده‌هایی که توسط یک دادیار یا بازپرس در یک شهر کوچک پیشنهاد می‌شود و یا حتی در آنجا عملیاتی شده است، قابلیت توسعه و تکمیل داشته و به یک روند دائمی برای همه درآید.

وی عنوان کرد: در بازرسی‌های خود صرفاً بر دادسرا و پرونده‌های موجود اکتفا نکرده و به بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها، توقفگاه‌های خودرو، کلانتری‌ها، قضات کشیک و دیگر بخش‌هایی که قانون به شما اجازه داده است سرکشی کرده و نحوه عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز