خبرگزاری کار ایران

رحیم صفوی:

رهبران سیاسی به انتخاب مردم درباره مسائل سیاسی، اجتماعی احترام بگذارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۵۴

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: چین، روسیه، ایران و سایر دولت‌های همفکر در آسیا براساس فهم مشترک از تهدیدات و برای رسیدن به امنیت و صلح پایدار در قالب تقویت سازمان همکاری‌های شانگهای، روابط همه‌جانبه خود را افزایش دهند.

به گزارش ایلنا، سرلشکرسید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در دهمین اجلاس بین المللی شیانگ شان پکن که با حضور وزرای دفاع، فرماندهان نظامی و پژوهشگران بیش از ۹۰ کشور در حال برگزاری است گفت: این اجلاس امنیتی در حالی برگزار می‌شود که جهانیان شاهد ناامنی‌ها، نسل‌کشی‌ها، کودک‌کشی‌ها و جنایت ضد بشری در منطقه حساس غرب آسیا و فلسطین اشغالی و غزه مظلوم هستند. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی،برای توقف این جنایت‌های غیر قابل تصور و تخریب‌صدها خانه و بیمارستان و به شهادت رساندن و مجروح کردن چندین هزار نفردر مدت چند روز گذشته و قطع آب، برق، سوخت، دارو و غذا برای مردم غیر نظامی غزه ناتوان هستند.

صفوی از وزرای دفاع، فرماندهان نظامی و هیئت‌های حاضر در این اجلاسیه خواست با محکوم کردن جنایت ها و نسل کشی رژیم صهیونیستی، برای مقابله با جنایات رژیم اشغالگر قدس و جلوگیری از قطع آب، برق، سوخت و دارو و ارسال کمک های فوری اقدام کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا تأکید کرد: فرماندهی سیاسی، نظامی و رسانه‌ای این کشتار عظیمو نسل کشی در اختیار یک دولت مستکبر به نام ایالات متحده آمریکاست.

وی افزود: شواهد گویای بروز و ظهور گسل‌های فعال ژئواستراتژیک جهانی و منطقه‌ای است. شکست هژمون‌سازی قدرت و یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا پس از اتخاذ استراتژی غلط لشکرکشی و اشغال نظامی ۲۰ ساله افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۲ میلادی و عدم دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی و خروج اضطراری از افغانستان با هزینه کردن بیش از هفت تریلیون دلار و کشته و زخمی شدن چند هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش و کشته و زخمی کردن چندین هزار نفر از مردم بیگناه افغانستان و عراق و فرار و مهاجرت چند میلیون نفر به ایران و پاکستان و سایر کشورها از جمله این نشانه هاست.

وی شکست گروه‌های تروریستی داعش در سرنگون کردن حکومت‌های انتخابی سوریه و عراق پس از سال‌ها ایجاد رعب و وحشت و کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه و تخریب شهرهای سوریه و عراق که هرکدام از این کشورها برای بازسازی احتیاج به چند میلیارد دلار دارند را از دیگر نشانه ها و علائم گسل ژئواستراتژیک جهان دانست.

صفوی با اشاره به تلاش سیاسی و اطلاعاتی آمریکا و اتحادیه اروپا برای توسعه قلمروی ژئواستراتژیکی ناتو به مرزهای غربی فدراسیون روسیه و به طور خاص در اُکراین و تهدید امنیت ملی فدراسیون روسیه تصریح کرد: حمله نظامی فدراسیون روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی بعنوان واکنش دفاعی، بزرگ‌ترین حمله نظامی متعارف پس از جنگ جهانی دوم در مرزهای اروپا بوده و الحاق مناطقی از اُکراین به روسیه و اینکه ایالات متحده آمریکا و ناتو نتوانستند و یا نخواستند بصورت مستقیم نظامی با روسیه درگیر شوند نشان دهنده تغییر و تحولات بزرگی است.

وی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا طی بیش از سه دهه گذشته در مسائل ایران، کویت سال ۱۹۹۱ میلادی و بیرون کردن اشغالگران بعث عراق از کویت و درگیری بیست ساله در افغانستان و عراق و سوریه، مشغول مسائل غرب آسیا شد اظهار کرد: این موضوع موجب رشد و قدرت‌گیری و رشد خارق‌العاده اقتصادی چین شد و افزایش تولید ناخالص داخلی و رساندن به مقام دومین تولیدکننده ناخالص داخلی در جهان، فرصت انسجام سیاسی، نظامی و پیشرفت اقتصادی را برای این کشور فراهم کرد. این در حالی است که ایران هزینه‌های فراوانی برای مهاجران افغانی در ایران و درگیری نظامی با گروه‌‎ تروریستی داعش و شکست آن‌ها در سوریه و عراق و شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مدافعان حرم و سرانجام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با فرمان رئیس جمهور تروریست آمریکا پرداخت کرد.

صفوی ادامه داد: در جهان امروز در چارچوب رقابت استراتژی‌های بحری و بری قدرت‌های بزرگ و در مقیاس کروی دو گسل بزرگ‌تر ژئواستراتژیک در غرب و شرق اوراسیا فعال است که احتمالاً سرچشمه سیاست‌های کنونی قدرت‌ها می‌باشد که این گسل‌ها امنیت جهانی و قاره‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گسل ژئواستراتژیک غربی به مراتب آشوب‌زده‌تر و بحرانی‌تر از گسل شرقی است. بازیگران استراتژیک این گسل آمریکا و اروپا بعنوان قدرت‌های بحری با پشتوانه سازمان آتلانتیک شمالی ناتو در مقابل قدرت برّی فدراسیون روسیه در حال کشمکش و رقابت و فرآیند قلمروسازی و گسترش فضا از طریق سلطه و گسترش قدرت کنترل و حوزه نفوذ در فضاهای جغرافیایی روسیه و تهدید مسکو و امنیت ملی روسیه با تسلط بر اُکراین و الحاق اُکراین به اتحادیه اروپا و احتمالاً ناتو فعالیت می‌کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: محدوده جغرافیای این گسل از دریای بارنتز در اقیانوس منجمد شمالی و شرق فنلاند شروع می‌شود تا کشورهای جداشده از شوروی سابق و پیوسته به ناتو تا دریای سیاه و دریای مدیترانه و شمال آفریقا و دریای سرخ و اقیانوس هند و با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو تعداد کشورهای عضو به سی کشور رسیده است. این گسل میان ایالات متحده آمریکا و دولت‌های همسو در شرق آسیا و اقیانوس آرام و متحدان استراتژی بحری آمریکا برای محاصره اقتصادی چین و تسلط و کنترل تجارت دریایی شرق به غرب شکل گرفته است.

وی افزود: چین و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های برّی برای خروج از این چالش و شکستن محاصره و نائل آمدن به انبساط فضایی و توسعه تجارت و اقتصاد و حتی توسعه سیاسی با تمام قوا به مقابله برخواسته‌اند. سومین گسل ژئواستراتژیک را گسل مدیترانه تا غرب آسیا است. آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی در یک طرح استراتژیک در شرق مدیترانه و در سرزمین فلسطینی رژیم جعلی از سال ۱۹۴۸ میلادی ایجاد کرده‌اند که طی ۷۵ سال گذشته منشأ جنگ‌ها و کشمکش‌ها و ناامنی‌های گسترده شده که هم اکنون هم شاهد آن هستیم.

دستیار فرمانده کل قوا افزود: اگرچه این گسل منطقه‌ای است ولیکن افکار عمومی ملت‌های جهان اسلام و برخی از کشورهای عربی و اسلامی و افکار عمومیآزادی‌خواهان جهان را متوجه این گسل کرده استو و کشورها و دولت‌های مستقل و جبهه مقاومت مردمی از دفاع مشروع فلسطینی ها از سرزمینشان حمایت می‌کنند و خواستار توقف این جنگ و رساندن کمک‌های همه جانبه به مردم مظلوم فلسطین هستند.

صفوی با تأکید بر اینکه غرب به مفهوم آمریکا و ناتو سرچشمه سیاست‌های کنونی تنش و بحران‌های امنیتی این سه گسل در قالب جنگ ترکیبی هستند تصریح کرد: عاقلانه و منطقی است که چین، روسیه، ایران و سایر کشورها و دولت‌های همفکر در قاره آسیا بر اساس فهم مشترک از تهدیدات و برای رسیدن به امنیت مشترک و صلح پایدار و منافع مشترک در قالب تقویت سازمان همکاری‌هایشانگهای، روابط همه جانبه خودشان را افزایش دهند.

وی با بیان پیشنهاداتی در جهت امنیت مشترک و صلح پایدار گفت: دولت‌ها و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر اساس اهداف این سازمان برای ارتقاء سازمان همکاری شانگهای و بریکس، از یک کنشگر صرف و قاعده‌پذیر در نهادهای بین‌المللی به یک کنشگر قاعده‌گذار تبدیل شوند و رویکرد فعالانه در مسائل امنیتی و پی‌ریزی تدریجی نظم امنیتی جدید در قاره آسیا و یا اوراسیا اتخاذ کنند. این فرایند بر اساس تفاهم نسبت به تهدیدات مشترک و منافع مشترک با هدف دستیابی به امنیت مشترک و صلح پایدار در آسیا و اوراسیا امکان تحقق دارد. از سازمان همکاری شانگهای و دولت های مستقل می‌خواهیم جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده از جمله استفاده از ابزار تحریم برای مقاصد سیاسی از جمله تغییر نظام‌های مشروع در نظام بین‌الملل و حذف دلار از معادلات اقتصادی و تجاری اقدام کنند.

صفوی با تأکید بر ضرورت همگرایی همه اعضاء شرکت‌کننده این اجلاس بین‌المللی و بطور خاص کشورهای عضو شانگهای برای مقابله با تروریسم گفت: پیشنهاد می‌کنم به همه روسا و مسئولان و فرماندهان و نخبگان حاضر در این اجلاس بین‌المللی با اتکا به اصل احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها به طور آشکار با آمریکا و دیگر کشورهای ناقض این اصول مقابله کنند. برای رسیدن به امنیت مشترک و صلح پایدار در مقیاس جهانی و منطقه‌ای پیشنهاد میکنم به اعضاء تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیر حاضر در این اجلاسیه به رهبران سیاسی خود تاکید کنند به انتخاب مردم کشورها در خصوص نظام سیاسی، اجتماعی خودشان و سازوکارهای توسعه‌ی کشورها احترام بگذارند و با قدرتهای سلطه‌گر جهت استانداردهای دوگانه حقوق بشری، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی برای تغییر نظام های سیاسی منتخب مردم مخالفت کنند.

دیدار سرلشکر صفوی با وزیر دفاع بلاروس و معاون صلیب سرخ جهان

سرلشکر صفوی همچنین در حاشیه برگزاری دهمین اجلاس بین المللی شیانگ شان چین، با وزیر دفاع بلاروس و قائم مقام صلیب سرخ جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دستیار فرمانده معظم کل قوادر دیدار با «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس درباره مسائل مربوط به همکاری نظامی دوجانبه، تحولات جهانی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، جنایات و نسل کشی رژیم صهیونستی در غزه گفت‌وگو کرد و در دیگر ملاقات خود با معاون صلیب سرخ جهانی ضمن تمجید از مواضع انسان دوستانه صلیب سرخ نسبت به مظلومیت مردم غزه، خواستار اقدام عملی جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از قطع آب، برق، سوخت و دارو  و ارسال کمک های فوری به غزه شد و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را مصداق بارز نسل کشی دانست و سکوت مجامع اروپایی نسبت به این فاجعه انسانی را دردآور و غیرقابل قبول توصیف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز