خبرگزاری کار ایران

ذوالقدر:‌

شأن مجمع تشخیص در جایگاه کمک به رهبری تعریف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۷۹۶

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص در واقع جزئی از دستگاه و نظام رهبری در کشور تلقی می‌شود و شأن این دستگاه در جایگاه کمک به رهبری تعریف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید ذوالقدر در اولین نشست هم اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اندیشکده‌های کشور با گرامیداشت یاد و نام شهید مفتح را گرامی می‌داریم، گفت: ایشان پل ارتباطی بین اندیشه و دانشگاه بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز ۳۷ پژوهشکده در این همایش حضور دارند. روی این صندلی‌های امروز حضور دارید اعضای مجمع تشخیص که جمع برگزیده از نخبگان عملی، اجرای و فرهنگی هستند زیر این سقف تصمیم می‌گیرند. مقام معظم رهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این دوره ملزم به ارتباط‌گیری با جامعه علمی و نخبگانی کرده‌اند.

وی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین بار با ابتکار امام عظیم شأن در سال ۶۶ برای حل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس تأسیس شد. شورای نگهبان، نگهبانی از اسلام و قانون اساسی در فرآیند قانون گذاری می‌کند تا قانونی خلاف اسلام و قانون اساسی نباشد. گاهی مصحلتی را نمایندگان مجلس برای امری از امور کشور تشخیص می‌دهند که با احکام اولیه اسلام سازگاری ندارد برای همین مجمع تشخیص مصلحت نظام تأسیس شد. در سال ۶۸ وظایف دیگری بر عهده مجمع تشخیص گذاشته شد که کمک به رهبری برای تعیین سیاست‌های کلی نظام از جمله آنها است. در ادامه این وظایف برای حل معضلات نظام که بر عهده رهبری است این ظرفیا دیده شده که مجمع تشخیص هم به رهبری کمک کند.

ذوالقدر گفت: اولین ماموریت مجمع داوری، دومین ماموریت کمک به رهبری برای تعیین سیاست‌های کلی نظام و سومین وظیفه کمک به رفع معضل است. البته یک وظیفه دیگر مجمع ارائه مشورت به مقام معظم رهبری است که در اصل ۱۱۲ نوشته شده است. این‌ها ۴ وظیفه مجمع است که در قانون اساسی تصریح شده است. مجمع ۷ وظیفه اتفاقی هم دارد.

وی با بیان این‌که یازده وظیفه در قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: مجمع تشخیص در واقع جزئی از دستگاه و نظام رهبری در کشور تلقی می‌شود و شأن این دستگاه در جایگاه کمک به رهبری تعریف می‌شود. عالی‌ترین و راهبردی‌ترین سطح برایش تعریف می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت یادآور شد: گاهی در قانون‌گذاری به یک بن‌بست می‌رسیم و یا در قانون اساسی به دلیل بعضی از ضرورت‌ها ناگزیر می‌شویم بعضی از احکام را نادیده بگیریم، مجمع تشخیص تصمیم می‌گیرد حکمی از احکام الهی اجرایی شود یا نشود، اصلی از اصول قانون اساسی اجرایی شود یا نشود، این تصمیم‌گیری‌ها سخت است.

وی تاکید کرد: تصمیمات باید دقیق و متقن باشد. ارائه مشورت به رهبری از دیگر امور مجمع است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: همه امور کشور باید چارچوب داشته باشد که این مشورت دادن یکی از سیاست‌های کلی است. در این سن ۳۶ ساله، مجمع تشخیص بیش از ۴۰ سیاست تحت عنوان مشورت به رهبری تنظیم کرده است که ۳۸ سیاست در حال اجرا است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ۳۷ سیاست در حال حاضر در همه حوزه‌ها در حال اجرا است و هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های حکمرانی نیست که سیاست نداشته باشد. نیاز ما به حوزه پژوهشی به یک حوزه خاص نیست، در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سیاست‌هایی تاکنون تنظیم و اجرا شده است.

وی افزود: با رشد سیل حوادث در دنیا نیاز به یک آینده پژوهشی است که نیاز به کار فکری عمیق دارد. بعضی از مسائلی که در کشور به وجود می‌آید رهبری برای تنظیم امور و تشخیص و تصمیم‌گیری آن‌ها را به مجمع ارسال می‌کنند که باید مبتنی بر درک عمیق و محتوایی درست باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در حکم اخیر مجمع حضرت آقا تاکید کردند باید پیوند با جامعه نخبگانی و علمی صورت گیرد. در ۱۲ اردیبهشت امسال جمعی تشکیل شد و تعدادی از نخبگان که در سطح بالایی هستند، جذب مجمع شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز