خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

مشکل زیرساخت سیاسی در تاخیر عزیمت عمره‌گذاران ایرانی وجود ندارد/ تلاش کردیم حادثه دلخراش هواپیمای اوکراینی را ترمیم و جبران کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۵۲۸

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مشکل زیرساخت سیاسی در تاخیر عزیمت عمره‌گذاران ایرانی وجود ندارد. گفت‌وگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی ایران اکنون در عربستان به سر می‌برد و با مذاکرات انجام شده خوش‌بین هستیم بزودی این مانع فنی و تکنیکی برطرف و شاهد آغاز پرواز شرکت‌های ایرانی به سمت عربستان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

کنعانی در این نشست شهادت چندی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی کرمان  تسلیت گفت.

وی افزود: این حادثه شوم تروریستی موج شدید محدودیت‌ها از گروه‌های مردمی، دولتی و غیردولتی در جای جای نقاط جهان صورت گرفت و با دولت و ملت ایران به شکل پیام‌‌‌های مکتوب و چه به صورت تلفنی ابراز همدردی کردند. همچنین از مقامات سازمان‌های بین‌المللی که در این حادثه ابراز همدردی کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کند. تروریسم یک خطر فراگیر است و همچنین مسئولیت حقوقی، انسانی و اخلاقی هم متوجه آن‌هایی است که از این گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنند و باید پاسخگو باشند.

کنعانی درباره جزئیات تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با امیرعبداللهیان و اقدامات وزارت خارجه درباره اقدام تروریستی کرمان گفت: تروریسم یک تهدید فراگیر و بین‌المللی است. به عنوان دولت ایران و دستگاه دیپلماسی همواره در موضوع مبارزه اصولی،‌ ریشه‌ای و بنیادین و موثر با تروریسم از همه فرصت‌های ممکن در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک اعم از دوجانبه و چندجانبه و سازوکارهای بین‌المللی استفاده و خطر تروریسم را به عنوان خطر فراگیر برای صلح و امنیت بین‌المللی مورد گوشزد قرار دادیم و تروریسم را خطری می‌دانیم که مستلزم اقدام فراگیر و به دور از استانداردهای دوگانه است.

وی افزود: در گفت‌وگو با طرف‌های غربی همواره این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم خوب و بد نداریم و تهدید فراگیر است و امنیت و صلح و امنیت بشری را مورد تهدید قرار می‌دهد. با فرانسه در این خصوص گفت‌وگو شد و دولت فرانسه موضع خود را در محکومیت این اقدام اعلام کرد. درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای از جمله موضوع فلسطین و شرایط بغرنج انسانی در غزه گفت‌وگو صورت گرفت. دیدگاه طرف فرانسوی شنیده و مواضع اصولی ایران درباره مسأله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن فوری به تجاوز ظالمانه و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی مورد تأکید ایران قرار گرفت. دیدگاه‌های ما در ارتباط با نحوه پایان بخشیدن به این تراژدی تلخ انسانی از سوی وزیر خارجه مورد تأکید قرار گرفت. در مورد مسأله فلسطین موضع روشنی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه عمل اقدام وجود ندارد و دولت‌های غربی و اروپایی در ورای شعارهایی که می‌گویند باید گام‌های عملی بردارند و از حمایت لجستیکی، نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی اجتناب و بر این رژیم فشار جدی وارد کنند که جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف شود.

کنعانی درباره ابعاد امنیتی حادثه تروریستی کرمان گفت: این عملیات تروریستی بود و مسئولین ذیربط امنیتی در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و اقدامات تکمیلی در این خصوص در حال انجام است. دستگاه‌های امنیتی به عنوان مسئول این حادثه، بعد از تکمیل اطلاعات آن میزانی که قابل انتشار است را به سمع و نظر مردم ایران خواهند رساند. اکنون در موقعیتی نیستم که درباره ابعاد این حادثه امنیتی و جزئیات آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهم.

وی تصریح کرد: داعش به عنوان پدیده شوم ساخته سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غیرمنطقه‌ای است که خودشان هم در مواقعی نقش مستقیم خود را در ایجاد این پدیده شوم اعلام و اعتراف کردند. در طول سال‌های گذشته اقدامات تروریستی شومی را در سطح منطقه و خارج از آن انجام داده و بیش از همه ملت‌‌های منطقه قربانی این اقدامات بودند. بعد از پایان خلافت خودخوانده داعش در منطقه که لازم است نقش سردار سلیمانی را یادآور شویم، باقیمانده این ساختار شوم داعش در منطقه پراکنده هستند و در اقدام جدید شاهد نقش این پدیده شوم بودیم. به عنوان دستگاه دیپلماسی پیگیری‌ها و گفت‌وگوها و مشورت‌های لازم را همواره انجام داده و می‌دهیم. بخشی از  ابعاد امنیتی و اطلاعاتی این قضیه نیازمند همکاری‌های تخصصی ساختارهای امنیتی منطقه است. مشوق این گونه همکاری‌ها بودیم و ارتباطات خوبی بین سازوکارهای امنیتی ایران با کشورهای منطقه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نیروهای سخت‌کوش کشور اقدامات زیادی انجام داده‌اند. ما در منطقه بی‌ثبات و ناامنی قرار داریم. ملت و کشور ایران شاهد استفاده ابزاری برخی قدرت‌ها از تروریسم بودند. مقابله با تروریسم نیازمند همکاری کشورهای منطقه است. ارتباط و همکاری و تبادل‌نظر مستقیم و مستمر بین سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران با کشورهای منطقه و خارج از منطقه برقرار است و در سایه این تلاش شبانه‌روزی شاهد کم شدن این تهدیدات امنیتی از سر ملت‌های منطقه و ایران خواهیم بود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد اتحاد بین حماس و دیگر گرو‌های فلسطینی هستیم و وزارت امور خارجه چه موضعی در این خصوص دارد، گفت: همه جریان‌های فلسطینی می‌توانند در موضوع وضعیت فلسطین و در روند سیاسی و مقاومت ایفای نقش کنند. سرنوشت کشور فلسطین مربوط به خودمردم فلسطین است. معتقد به ضرورت نقش تعیین کننده و بلامنازع ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خودشان هستیم. از هرگونه ابتکار و گفت‌و‌گوهای فلسطینی برای تقویت وحدت و انسجام در صحنه فلسطین و نقش مکمل و منسجم و متحد گروه‌های فلسطینی در رقم زدن سرنوشت سیاسی فلسطین استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

وی درباره مشکل پرواز عمره مفرده گفت:‌ توافق ایران و عربستان برای انجام عمره مفرده با جزییات و توافق طرفین شکل گرفته است. مشکل زیرساخت سیاسی در تاخیر برای عزیمت عمره‌گذاران ایرانی وجود ندارد. گفت‌وگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی ایران اکنون در عربستان به سر می‌برد و با مذاکرات انجام شده خوش‌بین هستیم بزودی این مانع فنی و تکنیکی برطرف و شاهد آغاز پرواز شرکت‌های ایرانی به سمت عربستان باشیم.

کنعانی در مورد تلاش وزارت امور خارجه برای پایان جنگ غزه گفت: ما سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران جاری انجام دادیم. ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای اینکه بتواند زمینه‌ساز توقف جنگ غزه باشد، استفاده کرده است. اکنون اراده و خواست بین‌المللی متجلی است. چیزی که مانع نقش‌آفرینی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه درباره توقف حملات شد، نقش حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی بوده است.

وی در ادامه گفت: ابتکار عمل سیاسی می‌تواند راه‌حلی برای پایان بحران مزمن فلسطین باشد و پایان بخشیدن به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی موضوع فوری دیگری است. ما معتقدیم که اشغالگری مسئله اساسی و ریشه بنیادین موضوع فلسطین مربوط می‌شود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که  بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواستار منع گسترش جنگ در منطقه است و‌ موضع وزارت خارجه در این خصوص چیست، گفت: اگر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی پیشگیری نشود، ابعاد جنگ توسعه می‌یابد و ما شاهد گسترش ابعاد جنگ در منطقه هستیم. این حملات نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکا است و مقام آمریکایی کشف جدیدی نکرده است.

وی افزود: اگر آمریکا به دنبال ممانعت از گسترش جنگ است، باید این اراده خود را به‌‌صورت اراده علنی به ظهور برسانند؛ ما در صحنه علنی شاهد اقدام‌های موثر و اثرگذار آمریکا و متحدان غربی این کشور نبودیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد سفر وزیر خارجه آمریکا به ترکیه بودیم و این احتمال مطرح می‌شود که قرار است پیام غیرمستقیم به ایران منتقل شود ارزیابی شما از این سفر چیست، گفت: موضع روشنی در ارتباط با مسأله فلسطین داریم. اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی که شاهد سفر برخی مقامات غربی به منطقه هستیم، به شکل حقیقی و به صورت صادقانه به دنبال حل مسأله، توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ممانعت از گسترش دامنه جنگ و ناامنی در منطقه هستند باید اراده و خواست خود را به صورت عملی انجام دهند. شاهد اقدامات موثر و اثرگذار از سوی نه دولت آمریکا و نه متحدان غربی آمریکا در ارتباط با بحران جاری غزه هستیم. ملت‌های دنیا به صورت آشکار این تناقض را در گفتار و رفتار دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌بینند که از یک سو شعار مقابله با ناامنی و بی ثباتی در منطقه را مطرح می‌کنند ولی همزمان به دنبال ایجاد بی ثباتی در عرصه عمل هستند. اینها با هم همخوان نیست. این شعار با عملی که از آنها می‌بینیم تجانس و تشابهی بین آنها وجود ندارد.

وی گفت: درخواست روشنی داریم اگر به دنبال ثبات در منطقه هستند موضوع روشن است به دنبال حل ریشه‌ای بی ثباتی باشید. ریشه اشغالگری روشن است. ریشه جنایات سه ماه رژیم صهیونیستی در غزه ۷۵ سال اشغالگری است و اینکه در کنار اشغالگر علیه ملت مظلوم غزه ایستاده‌اند. باید به ریشه‌های بحران توجه و از حمایت نامحدود و بی قید و شرط خود از رژیم غاصب صهیونیستی دست بردارند.

کنعانی درباره تصمیم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت: دولت عراق مواضع خود را در این باره صراحتا اعلام کرد؛.خروج نیروهای آمریکایی از عراق مصوبه پارلمان این کشور است. دولت و ملت عراق درباره اقدام جنایت‌آمیز نیروهای آمریکایی به مسئولیت ملی خود عمل خواهند کرد.

وی افزود: ما به کرات به مقام‌های عراقی دیدگاه خود را انتقال دادیم. استمرار حضور نیروهای آمریکایی کمکی به صلح و ثبات در عراق و منطقه نمی‌کند، بلکه یک عامل محرک در دامن زدن به ناامنی‌ها است. ما تاکید داریم که دولت و ملت عراق از توانایی، قوت و اقتدار لازم برای حفظ امنیت در این کشور برخوردار هستند. کشورهای منطقه در قالب همکاری‌های دسته‌جمعی بدون نیاز نیروهای فرامنطقه‌ای صلح و ثبات را تامین می‌کنند.

کنعانی درباره برخی اظهارات و ادعاهای کشورهای مرتبط با حادثه هواپیمای اوکراینی در مورد ارجاع پرونده این حادثه به نهادهای بین‌المللی گفت: تلاش کردیم این حادثه دلخراش را ترمیم و به‌عبارتی جبران کنیم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در این زمینه مسئولانه عمل کرد و حداکثر تلاش‌ها را در چارچوب قوانین داخلی و با پایبندی به چارچوب‌های شناخته شده بین‌المللی انجام داد و به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهد.

وی افزود: در عین حال، استفاده ابزاری برخی از کشورها برای سوءاستفاده از این حادثه تلخ با هدف ابزارسازی از آن برای اعمال فشار سیاسی بر ایران را نمی‌پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را اساسا رد می‌کنیم.

کنعانی درباره سند همکاری های جامع ایران و روسیه گفت: این سند مدتهاست که در خصوص نص آن و مفاد آن گفتگو و تبادل نظر کارشناسی میان هیئت های دو کشور انجام شده و تدوین سند مراحل نهایی خودش را طی می کند و هر زمان به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اضهارنظرهای وزیر راه ترکیه درباره کریدور زنگزور گفت: من از دقت اظهارات اطلاع دقیقی ندارم، اما ما مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و راهگذرهای ترانزیتی داریم و بیان کردیم.

وی افزود: ما بر گسترش همکاری های منطقه ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم. همواره تاکید کردیم توسعه همکاری های تجاری و ترانزیتی نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.

کنعانی درباره سفر آینده بورل به عربستان و احتمال گفتگو درباره تحولات دریای سرخ گفت: مسئله دریای سرخ معلول است و علت نیست. علت در اشغالگری است و در جنگی است که تحت حمایت آمریکا در طول 3 ماه گذشته علیه مردم مظلوم غزه در حال انجام است و این جنگ پیامدهایی در منطقه داشته و در صورت استمرار، پیامدها ادامه پیدا خواهد کرد. اوضاع در دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است و اگر می خواهند آرامش پیدا کند، باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند و به ریشه های اصلی توجه کنند.

کنعانی درباره جزئیات گفتگوی تلفنی آقای امیرعبداللهیان و جوزپ بوررل در چه موضوعی بود گفت: همواره گفتگوها با مقامات اروپایی انجام می شد. آقای بورل عملیات تروریستی کرمان را تسلیت گفت. در خصوص موضوعات دیگر هم گفتگوهایی به صورت اجمالی صورت گرفت و بخشی از مشورت های سیاسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز