خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای هندی:

مقام‌های یمن به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد/ تاکید بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال جنوب

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۴۱

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه راهبردی تهران و دهلی نو به ویژه بعد از عضویت ایران نزد سازمان شانگهای و بریکس بحث کردیم که البته همکارم جایشانکار و نخست‌وزیر هند در عضویت ایران در هر دو سازمان نقش سازنده و مهمی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای هندی خود عنوان کرد: سفر اقای جایشانکار گام مهمی در راستای توسعه همکاری‌های متنوع و گسترده ایران و هند است. در این دیدار به عنوان دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد امروز گفت‌وگوهای بسیار مهمی را در راستای منافع دو ملت با هم داشتیم. طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه و چند جانبه از جمله همکاری‌های اقتصادی، اتصالات راهبردی و به طور ویژه تاکید بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت با استفاده از ظرفیت موجود و افزایش همکاری‌های دو و چند جانبه مورد تاکید مشترک ما قرار داشت.

وی افزود: روسای جمهور دو کشور در آخرین دیدار خود در حاشیه نشست سران بریکس توافقاتی را داشتند. ما بر وجود اراده سیاسی قوی دو دولت برای بسط همکاری‌های فرهنگی، علمی، صنعتی، اقتصادی تجاری گردشگری و فناوری تاکید کردیم. همچنین  مناسبات موجود و موانعی که بر سر راه اجرای برخی توافقات قرار دارد را بررسی کردیم اتفاق نظر داریم تیم های فنی و کارشناسی دو کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن بر اجرای توافقات فی ما بین نشست‌هایی را در پایتخت‌های دو کشور در اسرع وقت برگزار کنند.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه راهبردی تهران و دهلی نو به ویژه بعد از عضویت ایران نزد سازمان شانگهای و بریکس بحث کردیم که البته همکارم آقای جایشانکار و جناب آقای مودی در عضویت ایران در هر دو سازمان نقش سازنده و مهمی داشتند و از این نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم.

وی افزود:  مقرر شد علاوه بر مناسبات دوجانبه در قالب توافقات و اسناد موجود میان در حوزه همکاری‌های شانگهای و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم. در دیدار امروز در حوزه همکاری‌ها و اشتراک دیدگاه‌ها در موضوعات بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم از جمله وضعیت اسفناک غزه و فلسطین و نسل کشی در آنجا مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است، گفت: این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعاء داریم، مورد تأکید این دولت قرار دارد. مقامات صنعا در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالیرتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد ولی موضع آنها این است تا زمانی نسل کشی در غزه ادامه دارد، نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیل و یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد. یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست.

وزیر خارجه کشورمان گفت که در خصوص تحولات قفقاز و افغانستان با همکارم آقای جایشانکار گفت‌و‌گو کردیم.

وی با اشاره به آخرین اقدامات ایران برای توقف جنگ در غزه گفت: ضرورت توقف جنگ و نسل کشی در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا به صورت رسمی بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تأکید کرده و به آنها هشدار دادیم. آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با داعش و تروریسم به میان بیاورد. آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیرنظامی در غزه از جمله هزاران زن و بیش از ۱۲ هزار کودک سهیم باشد و دیگران را به خویشتنداری دعوت کند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم بارها به شما گفته‌ایم راه‌حل در جنگ نیست. ما صد روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بیگناه آلوده نکنید. سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده است. کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به این رژیم آپارتاید گره نزند.

وی با اشاره به حمله اخیر آمریکا و انگلیس به یمن گفت: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند و به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل هرگز نظامی نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز