خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

۱۰۰ روز پیش به آمریکا اعلام کردیم سرنوشت خود را به نتانیاهو گره نزند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۰۷۵

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما ۱۰۰ روز پیش و بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به آمریکا اعلام کردیم، دست خود را در غزه به خون مردم بی‌گناه آلوده نکند و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزند.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز میزبان سوبرامانیان جایشنکار، وزیر امور خارجه هند که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، در محل ساختمان وزارت امور خارجه بود.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در این دیدار  پیرامون طیف گسترده‌ای از آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، به‌ویژه نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، بررسی مناسبات روبه‌رشد دوجانبه و چندجانبه در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس، وضعیت اتصالات راهبردی، توسعه بندر چابهار و اهمیت مسیر ترانزیتی شمال-جنوب، گفت‌‌وگو و تبادل نظر کردند.

همچنین دو طرف ضمن تاکید بر وجود اراده سیاسی قوی خود برای بسط همکاری‌های فرهنگی و گردشگری، علمی و دانشگاهی، صنعتی و تجاری درخصوص رفع  موانع موجود بر سر راه گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری، انرژی و کشاورزی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند گفت‌وگو کردند.

تشویق هرچه بیشتر تجارت بین دو کشور و رشد صادارت غیر نفتی ایران به هند از دیگر محورهای گفت‌وگو بین دو وزیر امور خارجه بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش  مثبت و سازنده هند در عضویت ایران در دو سازمان مهم بریکس و شانگهای بر لزوم تقویت و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه راهبردی میان دو کشور و سایر اعضای این دو سازمان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ و ضرورت تامین امنیت دریانوردی در دریای سرخ و همچنین خلیج فارس و اقیانوس هند اهتمام و اصرار دارد، گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت غرب منطقه غرب آسیا است.

وی ادامه داد: رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند، مادامی که جنگ و نسل‌کشی در غزه ادامه ادامه یابد،  تنها کشتی‌هایی که با هدف جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را متوقف خواهند ساخت.

به گفته وزیر امور خارجه، آمریکا نمی‌تواند از سویی داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر، سخن از مبارزه با تروریسم را بر زبان بیاورد، در کشتار بیش از ۲۴ هزار غیر نظامی در کنار رژیم اسرائیل قرار بگیرد و دیگران را توصیه به سکوت و عدم اقدام کند.

امیرعبداللهیان درخصوص نقش آمریکا در جنگ در غزه اظهار  داشت: راه حل در جنگ نیست، ما ۱۰۰ روز پیش و بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به آمریکا اعلام کردیم، دست خود را در غزه به خون مردم بی‌گناه آلوده نکند و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزند. کاخ سفید، منافع ملی آمریکا را به این رژیم اشغالگر و آپارتاید گره نزند.

وی افزود: مقاومت نقطه درخشان تاریخ بشری است و جمهوری اسلامی ایران با قوت از امنیت دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا هشدار می‌دهد جنگ علیه یمن و دریای سرخ و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنید. راه حل هرگز نظامی نخواهد بود.

سوبرامانیان جایشنکار، وزیر امور خارجه هند نیز در ابتدای این گفت‌وگو، حادثه تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده میان دو کشور در موضوعات اقتصادی و سیاسی بر نقاط اشتراک زبانی و فرهنگی و تبادلات مردمی میان دو کشور تاکید و تصریح کرد: کشور هند در سیاستگذاری‌های آموزشی خود زبان فارسی را به عنوان یکی از ۹ زبان رسمی هند پذیرفته است.

وی اضافه کرد: هند علاقه‌مند به استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی ایران برای ارتباط با افغانستان و نیز همکاری در توسعه بندر چابهار و ارتباط‌گیری از طریق آن با سایر نقاط جهان می باشد.

سوبرامانیان جایشنکار با بیان اینکه جمهوری هند و جمهوری اسلامی ایران، نگران تحولات غرب آسیا و تشدید خشونت‌ها در این منطقه هستند، خاطرنشان کرد: ما قویاً بر این باوریم که در هر منازعه‌ای باید از کشته شدن غیر نظامیان، زنان و کودکان اجتناب گردد، تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطین برای ما اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه هند ادامه داد: این اولین سفر من به ایران بعد از عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس است و گفت‌وگوها و توافقات ما به افزایش همکاری‌های ما منجر خواهد شد.

لزوم توجه کشورها به توقف فوری جنگ و خشونت علیه مردم مظلوم فلسطین، جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و تسری آن به دیگر نقاط، تحولات قفقاز و افغانستان از دیگر محورهای این گفت‌وگوها بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز